Oczekiwania rodziców wobec reformującego się przedszkola

Main Article Content

Maria Michna

Abstrakt

Reformujące się przedszkole potrzebuje dialogu ze środowiskiem rodzinnym dziecka oraz wspólnego poszukiwania nowych rozwiązań zwiększających efektywność pracy opiekuńczo--wychowawczej.


Celem niniejszego opracowania jest ukazanie oczekiwań rodziców wobec reformującego się przedszkola. Stanowi ono bowiem pierwsze ogniwo w systemie oświaty ijest środowiskiem, które odgrywa decydującą rolę w rozwoju dziecka. W zawężonej formie zostaną przedstawione wyniki badań dotyczące oczekiwań rodziców wobec realizacji wychowawczej, opiekuńczej i kształcącej funkcji przedszkola oraz wobec współpracy z nauczycielami przedszkola.

Article Details

Dział
Artykuły

Bibliografia

Andrzejewska J.: Dialog z rodzicami, „Wychowanie w Przedszkolu” 2005, nr 2.
Brańska E.: Zagrożenia i szanse edukacji przedszkolnej, „Wychowanie w Przedszkolu” 2008, nr 5.
Brańska E.: Jakie programy w edukacji przedszkolnej?, „Wychowanie w Przedszkolu” 2009, nr 8.
Bulera M., Żuchelkowska K.: Edukacja przedszkolna z partnerskim udziałem rodziców, Toruń: Wydawnictwo Akapit 2006.
Guz S.: Edukacja przedszkolna w okresie przemian, Warszawa: Wyższa Szkoła Pedagogiczna Towarzystwa Wiedzy Powszechnej 1996.
Hadrian H.: Oczekiwania rodziców, „Wychowanie w Przedszkolu” 1997, nr 2.
Karwowska-Struczyk M.: Co rodzice myślą o przedszkolu?, „Wychowanie w Przedszkolu” 1994, nr 2.
Kurcz A.: Przedszkole, w: Formy opieki, wychowania i wsparcia w zreformowanym systemie wsparcia społecznego, red. J. Brągiel, S. Badora, Opole: Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego 2005.
Lubowiecka J.: Funkcje i zadania współczesnego przedszkola, „Wychowanie w Przedszkolu” 2006, nr 1.
Łada-Grodzicka A., Bełczewska E., Herde M., Kwiatkowska-Klarzak E., Wasilewska J.: ABC… Program wychowania przedszkolnego XXI wieku, Warszawa: WSiP 2000.
Milerski B., Śliwerski B.: Pedagogika. Leksykon tematyczny PWN, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN 2000.
Nowosad I.: Bądźmy razem, a nie obok, „Wychowanie w Przedszkolu” 2001, nr 5.
Okoń B.: Nowy słownik pedagogiczny, Warszawa: Wydawnictwo Akademickie ŻAK 1998.
Parlak M.: Współpraca przedszkola z rodzicami i środowiskiem lokalnym, w:Wybrane zagadnienia z pedagogiki przedszkolnej, red. E. Zyzik, Kielce: Wydawnictwo Uniwersytetu Humanistyczno-Przyrodniczego Jana Kochanowskiego 2009.
Prabucka T.: Jakość usług przedszkola, „Wychowanie w Przedszkolu” 2003, nr 2.
Ryś H.: Przedszkolna rodzina, „Wychowanie w Przedszkolu” 1997, nr 4.
Stańczak I.: Podmiotowość w procesie wychowania przedszkolnego, w: Wybrane zagadnienia z pedagogiki przedszkolnej, red. E. Zyzik, Kielce: Wydawnictwo Uniwersytetu Humanistyczno-Przyrodniczego Jana Kochanowskiego 2009.
Szumna D.: O nową jakość pedagogicznych relacji przedszkola i rodziny, „Wychowanie w Przedszkolu” 2002, nr 6.
Topińska Z.: Funkcje i zadania przedszkola, w: Pedagogika przedszkolna, red. M. Kwiatkowska, Z. Topińska, Warszawa: WSiP 1978.
Wilgocka-Okoń B.: Przedszkole, w: Encyklopedia pedagogiczna, red. W.Pomykało, Warszawa: Fundacja Innowacja 1993.
Wojciechowska B.: Przedszkola niepubliczne – uwagi i refleksje, „Wychowanie wPrzedszkolu” 2007, nr 1.