Zdobywanie i budowanie autorytetu przez nauczycieli wczesnej edukacji
Main Article Content
Abstrakt
Przez stulecia zaobserwowano nieskończoną tęsknotę za idealnym nauczycielem, charakteryzującym się bogatą osobowością i zdolnością do oddziaływania na cechy psychiczne uczniów. Podstawowym zadaniem nauczyciela jest przygotowanie młodego pokolenia do pracy i życia w społeczeństwie. Praca nauczyciela edukacji wczesnoszkolnej stawia wielkie wyzwania. Zadania i role, które nie są łatwe do sprostania, wymagają specjalistycznej wiedzy, gdyż odnoszą się do różnych sfer życia dziecka. Wszystkie zmagania podejmowane są przez nauczyciela w kontekście własnych wychowanków. Dlatego wpływanie na postawę ucznia przez własne zachowania jest nieuniknione. Jako pedagog, przewodnik w świecie edukacji dziecka i osoba, która wpływa na uczniów, nauczyciel zobowiązany jest edukować młodych w duchu pokoju, tolerancji, odpowiedzialności i wolności zgodnie z przyjętymi standardami społecznymi i normami. W związku z tym artykuł jest próbą odpowiedzi na następujące pytanie: jak nauczyciele wczesnej edukacji mogą zdobywać i budować autorytet?
Article Details
Bibliografia
Garstka T., Marszałek J.: Nauczyciel na starcie. Rozwój zawodowy nauczyciela, Warszawa: Wydawnictwa CODN 2000.
Jakubowicz-Bryx A., Plenkiewicz M.: Kompetencje dydaktyczne nauczycieli wczesnej edukacji, w: Edukacja wczesnoszkolna i przedszkolna w warunkach przemian początku XXI wieku, red. A. Jakubowicz-Bryx, Bydgoszcz: Wydawnictwo Akademii Bydgoskiej 2004.
Jazukiewicz I.: Autorytet nauczyciela, Kraków: Impuls 1999.
Korzeniecka-Bondar A.: Nauczyciel edukacji wczesnoszkolnej jako człowiek budujący. Warunki i możliwości jego kształcenia w uniwersytecie, Białystok: Trans Humana 2006.
Laska E.I.: Nauczyciel wobec wczesnej edukacji dzieci, Rzeszów: Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego 2007.
Szempruch J.: Nauczyciel w zmieniającej się szkole – funkcjonowanie i rozwój zawodowy, Rzeszów: Wydawnictwo Oświatowe FOSZE 2001.