Spełniające się przepowiednie – aktualność poglądów Ryszarda Więckowskiego na temat reformowania edukacji wczesnoszkolnej

Main Article Content

Elżbieta Marek

Abstrakt

W tekście ukazano aktualność poglądów Ryszarda Więckowskiego na temat reformowania edukacji wczesnoszkolnej. W badaniach zastosowano klasyczną analizę dokumentów – tekstów naukowych i popularnonaukowych autorstwa Więckowskiego, opublikowanych na łamach czasopism pedagogicznych. Z badań wynika, że zarzuty kierowane pod adresem reformy edukacji na przełomie XX i XXI wieku są wciąż aktualne. Realizowana od lat reforma stanowi regres w rozwoju oświaty, dokonuje się fetyszyzacja zmiany bez ciągłości. Coraz częściej mamy do czynienia w polskiej szkole ze zjawiskiem fasadowości. Pomimo upływu lat, wciąż aktualne są podstawowe założenia Ryszarda Więckowskiego, określające istotę i charakter współczesnej edukacji dziecka oraz warunki dalszego rozwoju systemu edukacji. Idee te nadal czekają na realizację.

Article Details

Dział
Artykuły

Bibliografia

Edukacja wczesnoszkolna w kontekście reformy systemu szkolnego, red. E. Marek, R. Więckowski, Piotrków Trybunalski: Wydawnictwo Naukowe Akademii Świętokrzyskiej 2000.
Kreutz M.: Ekonomika pracy umysłowej, „Kwartalnik Pedagogiczny” 1965, nr3.
Pedagogika. Leksykon PWN, red. B. Milerski, B. Śliwerski, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN 2000.
Więckowska Z.: Bibliografia dorobku naukowego i organizacyjnego profesora Ryszarda Więckowskiego, w: Ryszard Więckowski, życie, twórczość i działalność pedagogiczna, red. A. Tyl, A. Buła, Łódź: Wydawnictwo UŁ 2007.
Więckowski R.: Cała wstecz? „Głos Nauczycielski” 1993, nr 5.
Więckowski R.: Czy strategią w reformowaniu polskiej oświaty jest fasadowość?, „Życie Szkoły” 1995, nr 7.
Więckowski R.: Decentralizacja czy mecenat?, „Głos Nauczycielski” 1994, nr 22.
Więckowski R.: Edukacja wczesnoszkolna – problemy i kontrowersje w kontekście „minimum programowego”, „Życie Szkoły” 1993, nr 3.
Więckowski R.: Idea i banał, „Głos Nauczycielski” 1999, nr 40.
Więckowski R.: Jak reformować edukację wczesnoszkolną, „Życie Szkoły” 1999, nr 6.
Więckowski R.: Kontrowersje wokół reformy systemu edukacji narodowej, w: Edukacja alternatywna. Nowe teorie, modele badań i reformy, red. J. Piekarski, B. Śliwerski, Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls 2000.
Więckowski R.: Pedagogiczna interpretacja współczesnej koncepcji integracji w edukacji wczesnoszkolnej, w: Edukacja wczesnoszkolna w kontekście reformy systemu szkolnego, red. E. Marek, R. Więckowski, Piotrków Trybunalski: Wydawnictwo Naukowe Akademii Świętokrzyskiej 2000.
Więckowski R.: Pedagogika naukowa czy pedagogika propagandy, „Życie Szkoły” 1997, nr 7.
Więckowski R.: Pedagogika po socjalizmie – bezdroża, „Głos Nauczycielski” 1993, nr 19.
Więckowski R.: Pedagogika wczesnoszkolna, w: Encyklopedia pedagogiczna, red. W. Pomykało, Warszawa: Fundacja Innowacja 1993.
Więckowski R.: Podstawowe warunki rozwoju systemu edukacji wczesnoszkolnej, „Życie Szkoły” 1994, nr 6.
Więckowski R.: Podstawowe warunki sprawnego funkcjonowania oświaty, „Życie Szkoły” 1993, nr 5.
Więckowski R.: Problemy i kontrowersje wokół edukacji wczesnoszkolnej, „Życie Szkoły” 1996, nr 7.
Więckowski R.: Pytania o funkcje programu, „Głos Nauczycielski” 1992, nr 20.
Więckowski R.: Pytania podstawowe, „Życie Szkoły” 1996, nr 8.
Więckowski R.: Wybór myśli na koniec XX wieku, „Życie Szkoły” 1999, nr 10.