Podmiotowość ucznia i szanse jej rozwoju w edukacji wczesnoszkolnej
Main Article Content
Abstrakt
Autorka artykułu stawia pytania o kierunki zmian edukacji wczesnoszkolnej, odwołując się do kategorii podmiotu. Stwierdza, iż edukacja nie spełnia stawianych jej współcześnie oczekiwań, a kształcenie oparte na neoliberalnym modelu jednostki nie sprzyja przemianom w systemie kulturowym i społecznym kraju. Ważną drogą wyjścia z impasu jest powrót do paradygmatu podmiotowego edukacji. Edukację dziecka powinien zatem charakteryzować humanistyczny klimat, spersonalizowane podejście w całym procesie kształcenia, nastawienie na rozwój indywidualności każdego ucznia i wspólnotowego działania.
Article Details
Numer
Dział
Artykuły
Bibliografia
Bałachowicz J.: Edukacja wobec współczesnych potrzeb rozwoju podmiotowości człowieka, „Człowiek – Niepełnosprawność – Społeczeństwo” 2008, nr1(7), s. 21-35.
Bałachowicz J.: Style działań edukacyjnych nauczycieli klas początkowych. Między uprzedmiotowieniem a podmiotowością, Warszawa: Wydawnictwo WSP TWP 2009.
Bałachowicz J.: Edukacja początkowa wobec potrzeb indywidualnego rozwoju dziecka, w: Problemy edukacji wczesnoszkolnej. Indywidualizacja. Uzdolnienia. Refleksja nauczyciela, red. E. Skrzetuska, Lublin: Wydawnictwo UMCS 2011.
Bartkowski J.: Najnowsze trendy społeczne a teoria uwarstwienia, w: Równi ale różni. Studia nad kryzysem i rozwojem społeczeństwa polskiego, red. A. Bobko, B. Marek-Zborowska, Rzeszów: Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego 2012.
Bauman Z.: Etyka ponowoczesna, Warszawa: Wydawnictwo Aletheia 2012.
Berger P.L., Luckmann T.: Społeczne tworzenie rzeczywistości, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN 2010.
Biała księga Komisji Europejskiej. Nauczanie i uczenie się. Na drodze do uczącego się społeczeństwa, Warszawa: Wydawnictwo WSP TWP 1997.
Bruner J.: Kultura edukacji, Kraków: Universitas 2006.
Corsaro W.A.: The Sociology of Childhood, Thousand Oaks, USA, Sage Publications, Inc. 2005.
Chałas K.: Wychowanie ku wartościom. Elementy teorii i praktyki, t. I: Godność, wolność, odpowiedzialność, tolerancja, Lublin–Kielce: Wydawnictwo „Jedność” 2003.
Gadamer H.G.: Prawda i metoda. Zarys hermeneutyki filozoficznej, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN 2004.
Giddens A.: Nowoczesność i tożsamość. „Ja” i społeczeństwo w epoce późnej nowoczesności, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN 2001.
Giroux H.A.: Reprodukcja. Opór i akomodacja, w: H.A. Giroux, L. Witkowski, Edukacja i sfera publiczna. Idee i doświadczenia pedagogiki radykalnej, Kraków: Impuls 2010.
Habermas J.: Przyszłość natury ludzkiej. Czy zmierzamy do eugeniki liberalnej?, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe SCHOLAR 2003.
Habermas J.: Filozoficzny dyskurs nowoczesności, Kraków: Universitas 2005.
Herbart J.F.: Pedagogika ogólna wywiedziona z celu wychowania, Warszawa: Wydawnictwo Akademickie ŻAK 2007.
Kalaga W.: Mgławice dyskursu. Podmiot, tekst, interpretacja, Kraków: Uniwersitas 2001.
Kaufmann J.-C.: Ego. Socjologia jednostki. Inna wizja człowieka i konstrukcji podmiotu, Warszawa: Oficyna Naukowa 2004.
Lorenc W.: Hermeneutyczne koncepcje człowieka, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe SCHOLAR 2003.
Lucariello J.: Mind, Culture, Person: Elements in a Cultural Psychology, „Human Development” 1995, nr 38, s. 2-18.
Męczkowska A.: Podmiot i pedagogika: od oświeceniowej utopii ku pokrytycznej dekonstrukcji, Wrocław: Wydawnictwo Naukowe Dolnośląskiej Szkoły Wyższej Edukacji TWP 2006.
Milczyńska-Kowalska M.: Wartości w postmodernizmie. Koncepcja dekonstrukcji rzeczywistości społecznej – analiza krytyczna, Lublin: Wydawnictwo KUL 2013.
Obuchowski K.: Człowiek intencjonalny, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN 1993.
Petty G.: Teaching Today. A Practical Guide, Cheltenham: Nelson Thornes Ltd. 2009.
Polska 2030. Wyzwania rozwojowe, red. M. Boni, Kancelaria Prezesa Rady Ministrów, Warszawa 2009.
Renaut A.: Era jednostki. Przyczynek do historii podmiotowości, Wrocław: Zakład Narodowy im. Ossolińskich 2001.
Ricoeur P.: O sobie samym jako innym, Warszawa: PWN 2003.
Silcock P.: New Progressivism, Londyn: Farmer Press 1999.
Taylor Ch.: Źródła podmiotowości. Narodziny tożsamości nowoczesnej, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN 2001.
Touraine A.: Myśleć inaczej, Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy 2007.
Touraine A.: Po kryzysie, Warszawa: Oficyna Naukowa 2013.
Witkowski L.: Tożsamość i zmiana. Epistemologia i rozwojowe profile w edukacji, wyd. II, Wrocław: Wydawnictwo Naukowe Dolnośląskiej Szkoły Wyższej 2010.
Wood D.: Jak dzieci uczą się i myślą. Społeczne konteksty rozwoju poznawczego, Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego 2006.
Zachariasz A.L.: Antropotelizm. Człowiek a sens istnienia, Lublin: Wydawnictwo UMCS 1996.
Bałachowicz J.: Style działań edukacyjnych nauczycieli klas początkowych. Między uprzedmiotowieniem a podmiotowością, Warszawa: Wydawnictwo WSP TWP 2009.
Bałachowicz J.: Edukacja początkowa wobec potrzeb indywidualnego rozwoju dziecka, w: Problemy edukacji wczesnoszkolnej. Indywidualizacja. Uzdolnienia. Refleksja nauczyciela, red. E. Skrzetuska, Lublin: Wydawnictwo UMCS 2011.
Bartkowski J.: Najnowsze trendy społeczne a teoria uwarstwienia, w: Równi ale różni. Studia nad kryzysem i rozwojem społeczeństwa polskiego, red. A. Bobko, B. Marek-Zborowska, Rzeszów: Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego 2012.
Bauman Z.: Etyka ponowoczesna, Warszawa: Wydawnictwo Aletheia 2012.
Berger P.L., Luckmann T.: Społeczne tworzenie rzeczywistości, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN 2010.
Biała księga Komisji Europejskiej. Nauczanie i uczenie się. Na drodze do uczącego się społeczeństwa, Warszawa: Wydawnictwo WSP TWP 1997.
Bruner J.: Kultura edukacji, Kraków: Universitas 2006.
Corsaro W.A.: The Sociology of Childhood, Thousand Oaks, USA, Sage Publications, Inc. 2005.
Chałas K.: Wychowanie ku wartościom. Elementy teorii i praktyki, t. I: Godność, wolność, odpowiedzialność, tolerancja, Lublin–Kielce: Wydawnictwo „Jedność” 2003.
Gadamer H.G.: Prawda i metoda. Zarys hermeneutyki filozoficznej, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN 2004.
Giddens A.: Nowoczesność i tożsamość. „Ja” i społeczeństwo w epoce późnej nowoczesności, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN 2001.
Giroux H.A.: Reprodukcja. Opór i akomodacja, w: H.A. Giroux, L. Witkowski, Edukacja i sfera publiczna. Idee i doświadczenia pedagogiki radykalnej, Kraków: Impuls 2010.
Habermas J.: Przyszłość natury ludzkiej. Czy zmierzamy do eugeniki liberalnej?, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe SCHOLAR 2003.
Habermas J.: Filozoficzny dyskurs nowoczesności, Kraków: Universitas 2005.
Herbart J.F.: Pedagogika ogólna wywiedziona z celu wychowania, Warszawa: Wydawnictwo Akademickie ŻAK 2007.
Kalaga W.: Mgławice dyskursu. Podmiot, tekst, interpretacja, Kraków: Uniwersitas 2001.
Kaufmann J.-C.: Ego. Socjologia jednostki. Inna wizja człowieka i konstrukcji podmiotu, Warszawa: Oficyna Naukowa 2004.
Lorenc W.: Hermeneutyczne koncepcje człowieka, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe SCHOLAR 2003.
Lucariello J.: Mind, Culture, Person: Elements in a Cultural Psychology, „Human Development” 1995, nr 38, s. 2-18.
Męczkowska A.: Podmiot i pedagogika: od oświeceniowej utopii ku pokrytycznej dekonstrukcji, Wrocław: Wydawnictwo Naukowe Dolnośląskiej Szkoły Wyższej Edukacji TWP 2006.
Milczyńska-Kowalska M.: Wartości w postmodernizmie. Koncepcja dekonstrukcji rzeczywistości społecznej – analiza krytyczna, Lublin: Wydawnictwo KUL 2013.
Obuchowski K.: Człowiek intencjonalny, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN 1993.
Petty G.: Teaching Today. A Practical Guide, Cheltenham: Nelson Thornes Ltd. 2009.
Polska 2030. Wyzwania rozwojowe, red. M. Boni, Kancelaria Prezesa Rady Ministrów, Warszawa 2009.
Renaut A.: Era jednostki. Przyczynek do historii podmiotowości, Wrocław: Zakład Narodowy im. Ossolińskich 2001.
Ricoeur P.: O sobie samym jako innym, Warszawa: PWN 2003.
Silcock P.: New Progressivism, Londyn: Farmer Press 1999.
Taylor Ch.: Źródła podmiotowości. Narodziny tożsamości nowoczesnej, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN 2001.
Touraine A.: Myśleć inaczej, Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy 2007.
Touraine A.: Po kryzysie, Warszawa: Oficyna Naukowa 2013.
Witkowski L.: Tożsamość i zmiana. Epistemologia i rozwojowe profile w edukacji, wyd. II, Wrocław: Wydawnictwo Naukowe Dolnośląskiej Szkoły Wyższej 2010.
Wood D.: Jak dzieci uczą się i myślą. Społeczne konteksty rozwoju poznawczego, Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego 2006.
Zachariasz A.L.: Antropotelizm. Człowiek a sens istnienia, Lublin: Wydawnictwo UMCS 1996.