Józefa Kozieleckiego koncepcja wychowania człowieka innowacyjnego na tle pedagogiki twórczości
Main Article Content
Abstrakt
Artykuł przedstawia Józefa Kozieleckiego koncepcję wychowania człowieka innowacyjnego na tle pedagogiki twórczości. Jej założenia teoretyczne są analizowane zarówno w aspektach ogólnych (podstaw) wychowania, jak i w aspektach szczegółowych – przez odniesienie się do pedagogiki twórczości (jako pedagogiki szczegółowej).
Podjęta problematyka ukazuje założenia teoretyczne koncepcji wychowania człowieka innowacyjnego (inwencyjnego) Kozieleckiego, jak również praktyczne, które mogą być przydatne dla wychowania dzieci, młodzieży i dorosłych w zakresie zwłaszcza innowacyjności.
Strukturę artykułu wyznaczają dwa podrozdziały: pierwszy zawiera charakterystykę koncepcji wychowania człowieka innowacyjnego, drugi umiejscawia analizowaną koncepcję w zakresie wybranych teorii poświęconych twórczości na gruncie pedagogiki twórczości.
Article Details
Bibliografia
Dobrołowicz W.: Psychodydaktyka kreatywności, Warszawa: WSPS 1995.
Gara J.: Człowiek i wychowanie, Warszawa: APS 2007.
Giza T.: Pedagogika twórczości w pracy nauczycielskiej, Kielce: WSP 1998.
Górniewicz J.: Kategorie pedagogiczne, Olsztyn: UWM 2001.
Górska L.: Wiedza o wychowaniu. Od różnorodności do jedności, Szczecin: PTE 2008.
Kozielecki J.: Człowiek oświecony czy innowacyjny, „Kwartalnik Pedagogiczny” 1987, nr 1, s.3-16.
Kozielecki J.: Człowiek wielowymiarowy, Warszawa: Wydawnictwo Akademickie Żak 1998.
Kozielecki J.: Koncepcje psychologiczne człowieka, wyd. X, Warszawa: Wydawnictwo Akademickie Żak 2008.
Kozielecki J.: Kształcić ludzi oświeconych czy twórczych?, „Kultura” 1971, nr 11, s.1-11.
Kozielecki J.: Mechanizmy działań twórczych, „Kwartalnik Pedagogiczny” 1986, nr1, s.11-12.
Kozielecki J.: Moje wzloty i upadki: autobiografia z psychologią w tle, Sopot: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne 2010.
Kozielecki J.: Nauka i osobowość, wyd. I, Warszawa: Wiedza Powszechna 1979.
Kozielecki J.: O człowieku wielowymiarowym. Eseje psychologiczne, Warszawa: PWN 1988.
Kozielecki J.: Rozwój regionów twórczych. Od Aleksandrii, przez Lwów, do San Francisco, „Nauka” 2007, nr 3, s. 7-19.
Kozielecki J.: Społeczeństwo transgresyjne. Szansa i ryzyko, Warszawa: Wydawnictwo Akademickie Żak 2004.
Kozielecki J.: Zaduma nad możliwością ulepszania człowieka, w: Humanistyka przełomu wieków, red. J. Kozielecki, Warszawa: Wydawnictwo Akademickie Żak 1999, s.115-127.
Kunowski S.: Podstawy współczesnej pedagogiki, Warszawa: Wydawnictwo Salezjańskie 2004.
Langeveld M. J.: Einführung in die theoretische Pädagogik, Stuttgart: Klett Verlag 1951.
Limont W.: Pedagogika twórczości, czyli edukacja ku twórczości, w: Pedagogika, t. IV, red. B. Śliwerski, Gdańsk: GWP 2010, s.263-289.
Modrzejewska - Świgulska M.: Teorie twórczości codziennej, w: Pedagogika twórczości, red. K. J. Szmidt, wyd. II, Sopot: GWP 2013, s.261-275.
Nawrat D.: Kształcenie postaw innowacyjnych, „Innowacje w Edukacji Akademickiej” 2002, nr 2, s.63-74.
Nęcka E.: Psychologia twórczości, wyd. I, Gdańsk: GWP 2003, s.35-45.
Nowak M.: Koncepcja wychowania – wartość poznawcza praktyki pedagogicznej, w:Filozofia pochylona nad człowiekiem, red. W. Balawajder, A. Jabłoński, J. Szymczyk, Lublin: TN KUL 2004 s. 283-283.
Nowak M.: Pedagogiczny profil nauk o wychowaniu, Lublin: Wydawnictwo KUL 2012.
Nowak M.: Teorie i koncepcje wychowania, Warszawa: WAiP 2008.
Okoń W.: Nowy słownik pedagogiczny, wyd. IV, Warszawa: Wydawnictwo Akademickie Żak 2004.
Popek S.: Człowiek jako jednostka twórcza, Lublin: Wydawnictwo UMCS 2001.
Przyborowska B.: Pedagogika innowacyjności. Między teorią a praktyką, Toruń: Wydawnictwo UMK 2013.
Rapa N.: Twórczość jako metoda wychowania do odpowiedzialności społecznej, w: Człowiek – społeczeństwo − gospodarka. Perspektywa odpowiedzialności społecznej, red. K. Sawicki, A. Zadroga, Lublin: Wydawnictwo KUL 2013 s.143-155.
Ratajczyk Z.: Człowiek w sytuacji innowacyjnej, Warszawa: PWN 1980.
Sawyer R. K.: Explaining creativity. The science of human innovation, New York: Oxford University Press 2012.
Schulz R.: Twórczość − społeczne aspekty zjawiska, Warszawa: PWN 1990.
Sośnicki K.: Dydaktyka ogólna, Wrocław: Ossolineum 1959.
Sowiński A.: Szkice do teorii wychowania kreatywnego, Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls 2013.
Szmidt K. J.: Pedagogika twórczości, wyd. II, Sopot: GWP 2013.
Szmidt K. J.: Pedagogika twórczości, Gdańsk: GWP 2007.
Śliwerski B.: Pedagogika ogólna, Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls 2012.
Trilling B., Fadel Ch.: 21st Century Skills: Learning Life in. Our Times, San Francisco: Jossey-Bass 2009.
Uszyńska - Jarmoc J.: Twórcza aktywność dziecka. Teoria − rzeczywistość − perspektywy rozwoju, Białystok: Trans Humana 2003.