Akademickie problemy z metodologią pedagogiki
Main Article Content
Abstrakt
Artykuł podejmuje kwestie związane z problemami pedagogicznego poznania, obecnymi w praktyce akademickiej. W swoich rozważaniach autorka ukierunkowuje się na próbę konfrontacji dostrzeżonych w tym obszarze zjawisk z podstawowym zadaniem pedagogiki, jakim jest diagnozowanie rzeczywistości wychowawczej i szukanie możliwości jej doskonalenia – wspomagania rozwoju jej uczestników.
Article Details
Numer
Dział
Artykuły
Bibliografia
Ablewicz K.: Hermeneutyka i fenomenologia a pedagogika, w: Podstawy metodologii badań w pedagogice, red. S. Palka, Gdańsk: Gdańskie Towarzystwo Psychologiczne 2010, s.102-135.
Ablewicz K.: Hermeneutyka i fenomenologia w badaniach pedagogicznych, w: Orientacje w metodologii badań pedagogicznych, red. S. Palka, Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego 1998, s.25-41.
Berner H.: Współczesne kierunki pedagogiczne, przeł. K. Natoniewska, w: Pedagogika. Podstawy nauk owychowaniu, red. B. Śliwerski, Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Pedagogiczne 2006, s.195-275.
Dąbrowski K.: Interdyscyplinarne ujęcie problemów psychohigieny, „Zdrowie Psychiczne” 1 (1978), s.6-12.
Delsol C.: Jak dzisiaj przekazywać wartości?, „Znak” 2 (2005), s. 21-28.
Dudzikowa M.: Wokół interdyscyplinarności w nauce. Esej krytyczny, „Rocznik Pedagogiczny” 31 (2008), s. 25-44.
Filek J.: Filozofia jako etyka, Kraków: Wydawnictwo Znak 2001.
Kamiński A.: Metoda, technika, procedura badawcza w pedagogice empirycznej, w: Metodologia środowiskowych badań pedagogicznych. Rozprawy z pedagogiki społecznej, red. R. Wroczyński, T. Pilch, Kraków: Wydawnictwo Ossolineum 1970, s.25-48.
Konarzewski K.: Nauczyciel, w: Sztuka nauczania. Szkoła, red. tenże, Warszawa: PWN 1961, s.148-179.
Kubinowski D.: Pedagogiczne myślenie humanistyczne jako kategoria metodologiczna, w: Metodologia pedagogiki zorientowanej humanistycznie, red. tenże, M. Nowak, Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls 2006, s.170-187.
Kunowski S.: Podstawy współczesnej pedagogiki, Warszawa: Wydawnictwo Salezjańskie 2004.
Kunowski S.: Problematyka metodologiczna seminarium magisterskiego (Jak pisać pracę magisterską?). Skrypt dla studentów KUL, Lublin: KUL 1971.
Melosik Z.: Edukacja, młodzież i kultura współczesna. Kilka uwag o teorii i praktyce pedagogicznej, „Chowanna” 19 (2003), s.19-37.
Nowak M.: Epistemologiczne, aksjologiczne i metodologiczne podstawy badań pedagogicznych, w: Podstawy metodologii badań w pedagogice, red. S. Palka, Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne 2010, s.15-28.
Nowak M.: Metodologia pedagogiki między „naukowością/ teoretycznością” a „praktycznością”, w: Metodologia pedagogiki zorientowanej humanistycznie, red. D. Kubinowski, tenże, Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls 2006, s.145-170.
Palka S.: Metodologiczne aspekty uprawiania pedagogiki, w: Orientacje w metodologii badań pedagogicznych, red. tenże, Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego 1998, s.9-14.
Palka S.: Teoria pedagogiczna a praktyczne doświadczenia nauczycieli, Warszawa: WSiP 1989.
Pilch T., Bauman T.: Zasady badań pedagogicznych. Strategie ilościowe i jakościowe, Warszawa: Wydawnictwo Akademickie Żak 2001.
Sośnicki K.: Istota i cele wychowania, Warszawa: Nasza Księgarnia, 1967.
Starnawski W.: Źródła i pedagogiczne konsekwencje redukcjonizmu antropologicznego, „Paedagogia Christiana” 1/29 (2012), s.11-29.
Szkudlarek T.: Wyzwanie pedagogiki krytycznej, w: tenże, B. Śliwerski, Wyzwania pedagogiki krytycznej i antypedagogiki, Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls 1992, s. 5-84.
Śliwerski B.: Wychowanie. Pojęcie – znaczenia – dylematy, w: Wychowanie, t. I: Pojęcia. Procesy. Konteksty, red. M. Dudzikowa, M. Czerepaniak-Walczak, Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Pedagogiczne 2007, s.25-76.
Ablewicz K.: Hermeneutyka i fenomenologia w badaniach pedagogicznych, w: Orientacje w metodologii badań pedagogicznych, red. S. Palka, Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego 1998, s.25-41.
Berner H.: Współczesne kierunki pedagogiczne, przeł. K. Natoniewska, w: Pedagogika. Podstawy nauk owychowaniu, red. B. Śliwerski, Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Pedagogiczne 2006, s.195-275.
Dąbrowski K.: Interdyscyplinarne ujęcie problemów psychohigieny, „Zdrowie Psychiczne” 1 (1978), s.6-12.
Delsol C.: Jak dzisiaj przekazywać wartości?, „Znak” 2 (2005), s. 21-28.
Dudzikowa M.: Wokół interdyscyplinarności w nauce. Esej krytyczny, „Rocznik Pedagogiczny” 31 (2008), s. 25-44.
Filek J.: Filozofia jako etyka, Kraków: Wydawnictwo Znak 2001.
Kamiński A.: Metoda, technika, procedura badawcza w pedagogice empirycznej, w: Metodologia środowiskowych badań pedagogicznych. Rozprawy z pedagogiki społecznej, red. R. Wroczyński, T. Pilch, Kraków: Wydawnictwo Ossolineum 1970, s.25-48.
Konarzewski K.: Nauczyciel, w: Sztuka nauczania. Szkoła, red. tenże, Warszawa: PWN 1961, s.148-179.
Kubinowski D.: Pedagogiczne myślenie humanistyczne jako kategoria metodologiczna, w: Metodologia pedagogiki zorientowanej humanistycznie, red. tenże, M. Nowak, Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls 2006, s.170-187.
Kunowski S.: Podstawy współczesnej pedagogiki, Warszawa: Wydawnictwo Salezjańskie 2004.
Kunowski S.: Problematyka metodologiczna seminarium magisterskiego (Jak pisać pracę magisterską?). Skrypt dla studentów KUL, Lublin: KUL 1971.
Melosik Z.: Edukacja, młodzież i kultura współczesna. Kilka uwag o teorii i praktyce pedagogicznej, „Chowanna” 19 (2003), s.19-37.
Nowak M.: Epistemologiczne, aksjologiczne i metodologiczne podstawy badań pedagogicznych, w: Podstawy metodologii badań w pedagogice, red. S. Palka, Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne 2010, s.15-28.
Nowak M.: Metodologia pedagogiki między „naukowością/ teoretycznością” a „praktycznością”, w: Metodologia pedagogiki zorientowanej humanistycznie, red. D. Kubinowski, tenże, Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls 2006, s.145-170.
Palka S.: Metodologiczne aspekty uprawiania pedagogiki, w: Orientacje w metodologii badań pedagogicznych, red. tenże, Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego 1998, s.9-14.
Palka S.: Teoria pedagogiczna a praktyczne doświadczenia nauczycieli, Warszawa: WSiP 1989.
Pilch T., Bauman T.: Zasady badań pedagogicznych. Strategie ilościowe i jakościowe, Warszawa: Wydawnictwo Akademickie Żak 2001.
Sośnicki K.: Istota i cele wychowania, Warszawa: Nasza Księgarnia, 1967.
Starnawski W.: Źródła i pedagogiczne konsekwencje redukcjonizmu antropologicznego, „Paedagogia Christiana” 1/29 (2012), s.11-29.
Szkudlarek T.: Wyzwanie pedagogiki krytycznej, w: tenże, B. Śliwerski, Wyzwania pedagogiki krytycznej i antypedagogiki, Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls 1992, s. 5-84.
Śliwerski B.: Wychowanie. Pojęcie – znaczenia – dylematy, w: Wychowanie, t. I: Pojęcia. Procesy. Konteksty, red. M. Dudzikowa, M. Czerepaniak-Walczak, Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Pedagogiczne 2007, s.25-76.