Written Output of the Deaf and Hard of Hearing Primary School Students Learning English as a Second Language

Main Article Content

Ewa Domagała-Zyśk

Abstrakt

Kompetencje w zakresie pisania niesłyszących i słabo słyszących uczniów szkół podstawowych uczących się języka angielskiego jako obcego


Uczenie się języków obcych jest współcześnie koniecznością dla każdego, kto chciałby zdobyć wysokiej jakości wykształcenie i być konkurencyjny na rynku pracy. Ta prawda jest także oczywista dla osób niesłyszących i słabo słyszących, jednak ich niepełnosprawność językowa w istotnym stopniu utrudnia im biegłe opanowanie języka obcego.


Celem artykułu jest zaprezentowanie wstępnych wyników badań efektów procesu uczenia się i nauczania języka angielskiego jako obcego uczniów niesłyszących i słabo słyszących. Prezentowane badania zostały przeprowadzone w kilku szkołach i ośrodkach dla uczniów niesłyszących i słabo słyszących na terenie całej Polski. Badania koncentrowały się głównie na umiejętności pisania w języku angielskim. Pisemne wypowiedzi uczniów zostały przeanalizowane pod względem językowym przez autorkę pracy oraz przedstawione do analizy sędziom kompetentnym - dorosłym rodzimym użytkownikom języka angielskiego. Wyniki wskazują, że uczniowie niesłyszący i słabo słyszący są w stanie tworzyć zrozumiałe dla rodzimych użytkowników języka teksty w języku obcym, jednak są to teksty bardzo proste w swojej formie i treści. Zagadnienie to wymaga dalszych badań i analiz, także o charakterze porównawczym.

Article Details

Dział
Artykuły

Bibliografia

Domagała-Zyśk E., Czy istnieje już polska surdoglottodydaktyka?, „Języki Obce w Szkole” 2003, No. 4, p. 3-7.
Domagała-Zyśk E., Edukacyjne i terapeutyczne wartości lektoratu języka angielskiego dla studentów niesłyszących, in: Przekraczanie barier w wychowaniu osób z uszkodzeniami słuchu, ed. K. Krakowiak, A. Dziurda-Multan, Lublin: Wydawnictwo KUL 2006, p. 423-432.
Domagała-Zyśk E., Kompetencje uczniów niesłyszących i słabo słyszących w zakresie posługiwania się językiem angielskim w szkołach podstawowych, gimnazjach i szkołach ponadgimnazjalnych, „Neofilolog” [Czasopismo Polskiego Towarzystwa Neofilologicznego] 2011, No. 36 (Niezwykły uczeń - indywidualne potrzeby edukacyjne w nauce języków obcych, ed. K. Karpińska-Szaj), p. 91-110.
Domagała-Zyśk E., Lekcje i zajęcia języka obcego dla uczniów niepełnosprawnych, in: Skuteczna nauka języka obcego. Struktura i przebieg zajęć językowych, ed. H. Komorowska, Warszawa: Wydawnictwo CODN 2009, p. 232-246.
Domagała-Zyśk E., Podstawowe trudności osób niesłyszących w opanowaniu pisowni języka obcego i ich kompensowanie, in: Ku wspólnocie komunikacyjnej niesłyszących i słyszących, ed. K. Krakowiak, A. Dziurda-Multan, Lublin: Wydawnictwo KUL 2011, p. 149-162.
Domagała-Zyśk E., Poziom motywacji niesłyszących studentów do uczenia się języków obcych, in: Student z niepełnosprawnością w środowisku akademickim [in print],
Domagała-Zyśk E., Style uczenia preferowane przez niesłyszących uczestników lektoratu języka obcego, in: Specjalne potrzeby niepełnosprawnych, ed. M. Białas, Kraków: Arson 2011, p. 243-260.
Domagała-Zyśk E., Trudności osób niesłyszących w nabywaniu słownictwa w języku obcym i sposoby przezwyciężania tych trudności, in: Dylematy (niepełno)sprawności - rozważania na marginesie studiów kulturowo-społecznych, ed. M. Dycht, L. Marszałek, Warszawa: Wydawnictwo Salezjańskie 2009, p. 223- 236.
Dziemidowicz Cz„ Dziecko głuche i język ojczysty, Polski Komitet Audiofonologii, Bydgoszcz: Wydawnictwo Tahan 1996.
Gardner R.C., Integrative motivation and second language acquisition, in: Motivation and second language acquisition, ed. Z. Dornyei, R. Schmidt, Honolulu: University of Hawaii Press 2002, p. 1-19.
Krakowiak K., Szkice o wychowaniu dzieci z uszkodzeniami słuchu, Stalowa Wola: Oficyna Wydawnicza Fundacji Uniwersyteckiej 2003.
Krakowiak K., Panasiuk M., Umiejętności komunikacyjne dziecka z uszkodzonym słuchem, in: Komunikacja językowa i jej zaburzenia, t. III, Lublin: UMCS 1992.
Lee S., Krashen S., Predictors of success in writing in English as a foreign language: reading, revision behaviour, apprehension and writing, „College Student Journal” 2002, No. 36, p. 532-544.
Palka S., Metodologia. Badania. Praktyka pedagogiczna, Gdańsk: GWP 2006.
Pawlak M., The effect of corrective feedback on the acquisition of the English third person - -s ending, in: Morphosyntactic Issues in Second Language Acquisition, ed. D. Gabryś-Barker, Clevedon: Multilingual Matters 2008, p. 187-202.
Rakowska A., Rozwój systemu gramatycznego u dzieci głuchych, Kraków: Wydawnictwo Naukowe WSP 1992.
Silverman D., Interpretacja danych jakościowych. Metody analizy rozmowy, tekstu i interakcji, Warszawa: PWN 2007.
Stachyra J., Zdolności poznawcze i możliwości umysłowe uczniów z uszkodzonym słuchem, Lublin: Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej 2001.
Svartholm K., The written Swedish of Deaf Children: A Foundation for EFL, in: English in International Deaf Communication, ed. C.J. Kellet Bidoli, E. Ochse, Bern: Peter Lang AG 2008.