Czyn jako zasada organizująca rozumienie kategorii podmiotu i podmiotowości w pedagogice
Main Article Content
Abstrakt
In her article author brings up a popular in the humanities sphere theme of subject and subjectivity. She tries though to show its particularity as regards pedagogy. Pedagogical formulation of this subject-matter particular value comes from the fact that pedagogy is ambitious to conceive the humanity and the upbringing process in integral way. It means that also the categories of subject and subjectivity get the pedagogical dimension when they are not offering services to any conceptions that reduce humanity only to certain dimensions - for instance: consciousness or unconsciousness, spirituality or carnality or else emotions etc. A proposition respecting this integral conceive of humanity is the conception of human person presented by Karol Wojtyla. The category of act is of great importance in it. An act - in the grasp of Wojtyla - surpasses a lot a normal activity, it has a power to spread across both the dynamism of conscious action and the strength of what ‘happens inside’ of a human being. That is the human act which seems to explain a human being and his subjectivity in the best way. The present article tries to substantiate this argument.
Article Details
Bibliografia
Czerepaniak-Walczak M., Miedzy dostosowaniem a zmianą. Elementy emancypacyjnej teorii edukacji, Szczecin: Wydawnictwo Uniwersytetu Szczecińskiego 1994.
Delsol C., Esej o człowieku późnej nowoczesności, tłum. M. Kowalska, Kraków: Wydawnictwo Znak 2003.
Delsol C., Jak dzisiaj przekazywać wartości?, „Znak” 2 (2005).
Giussani L., Ryzyko wychowawcze jako tworzenie osobowości i historii, tłum. A. Surdej, Kielce: Wydawnictwo Jedność 2002.
Górska L., Podmiot i podmiotowość w wychowaniu. Studium w perspektywie poznawczej pedagogiki integralnej, Szczecin: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego 2008.
Guardini R., Struktura bytu osobowego, tłum. M. Turowiczowa, w: Człowiek - wychowanie - kultura. Wybór tekstów, red. F. Adamski, Kraków: Wydawnictwo WAM 1993, s. 34-35.
Kubinowski D., Pedagogiczne myślenie humanistyczne jako kategoria metodologiczna, w: Metodologia pedagogiki zorientowanej humanistycznie, red. D. Kubinowski, M. Nowak, Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls 2006, s. 171187.
May R., Miłość i wola, tłum. H. i P. Spiewakowie, Poznam Wydawnictwo Rebis 1998.
Nowak M., Metodologia pedagogiki miedzy „naukowością/teoretycznością” a praktycznością, w: Metodologia pedagogiki zorientowanej humanistycznie, red. D. Kubinowski, M. Nowak, Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls 2006, s. 145-170.
Ruciński S., Utożsamianie podmiotu z przeżyciami zagrożeniem dla wychowania (na przykładzie antypedagogiki Schoenebecka), w: Podmiotowość w wychowaniu, red. E. Kubiak-Szymborska, Bydgoszcz: Wydawnictwo Wers 1999, s. 308319.
Sośnicki K., Istota i cele wychowania, Warszawa: Nasza Księgarnia 1967.
Welsch W., Ku jakiemu podmiotowi - dla jakiego innego?, w: Schelling a pojecie subiektywności, red. M. Czarnowska, J. Kopania, tłum. K. Krzemień, Białystok; JOLIMEX-POL S.A. 1991, s. 75-96.
Wojtyła K., Osoba i czyn oraz inne studia antropologiczne, Lublin: TN KUL 2000.
Wojtyła K., System etyczny Maxa Schelera jako środek do opracowania etyki chrześcijańskiej, w: tenże, Zagadnienie podmiotu moralności. Lublin: TN KUL 2001, s. 129-145.