Autorytet nauczyciela-wychowawcy szansą na przezwyciężanie agresji i przemocy w szkole

Main Article Content

Helena Słotwińska

Abstrakt

W artykule omówiono najważniejsze zagadnienia, które zawarte są w jego tytule. Składa się on z sześciu punktów. Na początku szczegółowo zostało omówione pojęcie autorytetu, a następnie jego rola i znaczenie w nauczaniu i wychowaniu. Punkt trzeci i czwarty ukazuje pojęcie oraz rodzaje agresji i przemocy a także przejawy zachowań agresywnych. Każdy nauczyciel, mając gruntownie opanowany przedmiot swej specjalności, musi kształcić się w tej dziedzinie ale również w dziedzinach pokrewnych. Postawa intelektualna nauczyciela, powinna charakteryzować się umiarem, ostrożnością, rozwagą i powściągliwością w wydawaniu sądów. Kompetencje osobowościowe i zawodowe nauczyciela-wychowawcy, to kolejne zagadnienie przedstawione w artykule. Część końcowa artykułu poświęcona została relacjom pomiędzy Mistrzem i uczniem, które ułatwiają przezwyciężanie trudności wychowawczych.

Article Details

Dział
Artykuły

Bibliografia

Bagrowicz, J. (2007). Czy są nam potrzebne autorytety w nauce i wychowaniu? W: I. S. Ledwoń i in. (red.), Scio cui credidi (s. 1091-1100). Lublin: Wydawnictwo KUL.
Bronk, A. (1982). Rozumienie. Dzieje. Język. Filozoficzna hermeneutyka H.G. Gadamera. Lublin: Redkacja Wydawnictw KUL.
Chałas, K. (2001). Pedagogia gimnazjum. Polskie gimnazjum – tradycja i teraźniejszość. Dzierżoniów: Wydawnictwo ALEX.
Chlewiński, Z., Majdański, S. (1973). Autorytet. W: F. Gryglewicz; R. Łukaszyk, Z Sułowski (red.), Encyklopedia katolicka. T. I. Lublin: TN KUL.
Chrost, M. (2012). Kompetencje emocjonalne i społeczne młodzieży. Kraków: Akademia Ignatianum, Wydawnictwo WAM.
Frączek, A. (1975). Z zagadnień psychologii agresji. Prace Zespołu Badawczego Psychologicznych Mechanizmów Czynności Agresywnych IP UW i PIPS. Warszawa: Państwowy Instytut Pedagogiki Specjalnej im. M. Grzegorzewskiej.
Grabska, S. (1998). Autorytet. W: A. Zuberbier (red.), Słownik Teologiczny. Katowice: Księgarnia św. Jacka.
Grzywa-Bilkiewicz, A. (2006). Problem agresji we współczesnej szkole. W: B. Muchacka (red.), Szkoła w teorii i praktyce edukacyjnej (s. 189-198). Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”.
Guerin, S., Hennessy, E. (2004). Przemoc i prześladowanie w szkole. Skuteczne przeciwdziałanie agresji wśród młodzieży. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
Hinde, R. (1993). Niektóre problemy agresywnego zachowania. W: A. Frączek, H. Zumklej (red.), Socjalizacja a agresja (s. 15-24). Warszawa: Instytut Psychologii Polskiej Akademii Nauk.
Jędrzejewski, M. (2001). Subkultury a przemocw perspektywie psychoedukacji, socjalizacji i samorealizacji dzieci i młodzieży. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie „Żak”.
Jougan, A. (1958). Słownik kościelny łacińsko – polski. Poznań–Warszawa–Lublin: Księgarnia św. Wojciecha.
Kacprzak, L. (2005). Przemoc i agresja a oddziaływanie społeczno-wychowawcze: źródła, przyczyny, zapobieganie. Piła: Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Staszica.
Konopnicki, J. (1971). Zaburzenia w zachowaniu się dzieci i środowisko. Warszawa: PWN.
Kosmana, I. (2013). Rola wzoru osobowego w kształtowaniu chrześcijańskiego życia. Studium homiletyki na przykładzie św. Maksymiliana Kolbego, Niepokalanów: Wydawnictwo Ojców Franciszkanów.
Lisiecka, D. (2006). Kształtowanie kompetencji ucznia. Edukacja i Dialog, 5(178), 7-10.
Łobocki, M. (1989). Trudności wychowawcze w szkole. Zapobieganie i przeciwdziałanie. Warszawa: WSiP.
Mellibruda, J. (1993). Oblicza przemocy. Remedium, 10, 1-12
Migała, P. (2008). Dlaczego uczeń staje się agresywny? Przyczyny i uwarunkowania. Kielce: Wydawnictwo Pedagogiczne ZNP.
Rogge, J. U. (2008). Agresja a wychowanie: czy dzieci mają prawo do agresji? Kielce: Jedność.
Okoń, W. (2001). Nowy słownik pedagogiczny. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie „Żak”.
Olbrycht, K. (2007). O roli przykładu, wzoru, autorytetu i mistrza w wychowaniu osobowym. Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek.
Pospiszyl, I. (1994). Przemoc w rodzinie. Warszawa: Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne.
Radzik, K. (1991). Osobowość wychowawcy w systemie zapobiegawczym ks. Bronisława Markiewicza. Marki-Struga: Wydawnictwo Michalineum.
Ranschburg, J. (1980). Lęki, gniew, agresja. Warszawa: Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne.
Rejzner, A. (2008). Agresja w szkole. Uwarunkowania społeczne i kulturowe. W: M. Libiszowska- Żółtkowska, K. Ostrowska (red.), Agresja w szkole. Diagnostyka i profilaktyka (s. 103-110). Warszawa: Difin.
Rybicki, P. (1980). Elementy racjonalne i irracjonalne w strukturze autorytetu naukowego. W: P. Rybicki, J. Goćkowski (red.), Autorytet w nauce. Wrocław: Zakład Narodowy im. Ossolińskich.
Skorny, Z. (1968). Psychologiczna analiza agresywnego zachowania się. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN .
Słotwińska, H. (2017). Idea proegzystencji wartością zasadniczą w życiu wychowawcy. Paedagogia Christiana, 2(40), 133-156.
Słotwińska, H. (2008). Wychowawcza wartość wzorów osobowych. Lublin: Wydawnictwo KUL.
Szewczuk, W. (red.), (1985). Słownik Psychologiczny. Warszawa: Wiedza Powszechna.
Solak, A. (2001). Człowiek i jego wychowanie. Zagadnienia wybrane. Tarnów: Biblos.
Stróżewski, W. (2007). Promieniowanie mistrza. W drodze 2(402), 58-65.
Surzykiewicz, J. (2008). Profilaktyczna pomoc wychowawcza w zapobieganiu agresji: znaczenie kompetencji społecznych. W: M. Libiszowska-Żółtkowska, K. Ostrowska (red.), Agresja w szkole: diagnostyka i profilaktyka (s. 188-252). Warszawa: Difin.
Surzykiewicz, J. (2008a). Agresja i przemoc w szkole. W: Z. Kwieciński, B. Śliwerski (red.), Pedagogika. Podręcznik akademicki, 2. Warszawa: PWN.
Wagner, I. (2005). Stałość czy zmienność autorytetów. Pedagogiczno-społeczne studium funkcjonowania i degradacji autorytetu w zmieniającym się społeczeństwie. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”.
Wolińska, J. M. (2003). Agresywność młodzieży. Problem indywidualny i społeczny. Lublin: Wydawnictwo UMCS.