Deprecjacja zawodu nauczyciela w polskim dyskursie prasowym z okresu zdalnej edukacji
Main Article Content
Abstrakt
Celem artykułu jest analiza sposobów przedstawienia nauczycieli podczas zdalnego nauczania w tekstach opublikowanych na łamach polskich tygodników opiniotwórczych. Tygodniki opinii, spełniając w ograniczonym stopniu funkcje informacyjne, koncentrują się na kształtowaniu opinii publicznej i postaw społecznych czytelników. Poznanie prasowego wizerunku instytucji, zdarzeń czy zjawisk jest sprawą nader ważną, gdyż sposób pisania o nich rozstrzyga o tym, jak ludzie je rozumieją i jak wobec nich się zachowują. Krytyczna analiza dyskursu, jako metoda analizy wybranych do badania 18 prasowych tekstów, posłużyła do odpowiedzi na następujące pytanie badawcze: jakich środków językowych użyto w dyskursie na temat zdalnej pracy nauczyciela i jakie mogą być efekty tego dyskursu. W analizowanych tekstach o zdalnej edukacji stosowane są głównie wyrażenia o jednoznacznie negatywnym nacechowaniu semantycznym, co w rezultacie prowadzi do dyskredytacji nauczycieli oraz kształtuje przekonanie o kryzysowej sytuacji w edukacji.
Article Details
Bibliografia
Cieśla, J. (2019). Operacja dyskredytacja, Polityka, 11, 12.
Cieśla, J. (2020a). Szkoła mycia rąk. Polityka, 12, 15-17.
Cieśla, J. (2020b). Zdalne dzieci. Polityka, 14, 20-21.
Cieśla, J. (2020c). Żegnaj szkoło, witaj nudo. Polityka, 26, 36-37.
Dijk van, T. A. (2001). Badania nad dyskursem. W: T. A. van Dijk (red.), Dyskurs jako struktura i proces. Tłum. G. Grochowski (s. 9-44), Warszawa: PWN.
Igielska, B. (2020a). Czerwony alert dla szkół. Przegląd, 36, 8-11.
Igielska, B. (2020b). E-fikcja ministra Piontkowskiego. Przegląd, 14, 12-15.
Kim, R. (2020). Kto szkoły nie ogarnia. Newsweek, 48, 35-37.
Kolasińska-Bazan, E. (2020). E-fikcja ministra Piontkowskiego. Zdalne nauczanie w opinii dyrektorów i nauczycieli. Przegląd, 15, 24-26.
Kwaśnica, R. (2004). Wprowadzenie do myślenia o nauczycielu. W: Z. Kwieciński, B. Śliwerski (red.), Pedagogika. Podręcznik akademicki (s. 291-323). Warszawa: PWN.
Kwiatkowska, H. (2005). Tożsamość nauczycieli, Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
Mautner, G. (2011). Analiza gazet, czasopism i innych mediów drukowanych. W: R. Wodak, M. Krzyżanowski (red.), Jakościowa analiza dyskursu w naukach społecznych. Tłum. D. Przepiórkowska (s. 49-85). Warszawa: Oficyna Wydawnicza Łośgraf.
Mielczarek, T. (2018). Tygodniki opinii w zmieniającej się rzeczywistości. Kraków: Universitas.
Pyżalski, J. (2019). Cyfrowa pedagogika medialna. W: Z. Kwieciński, B. Śliwerski (red.), Pedagogika. Podręcznik akademicki (s. 407–432). Warszawa: PWN.
Rożek, T. (2020). To nie ich wina. Gość Niedzielny, 15, 51-53.
Święchowicz, M. (2020). Dostajemy w twarz. Newsweek, 37, 30-33.
Tomczuk, J. (2020a). Szkolna prowizorka. Newsweek 14, 28-31.
Tomczuk, J. (2020b). Szkoła w pułapce. Newsweek, 35, 26-29.
Tomczuk, J. (2020c). Wykończeni. Newsweek, 27, 28-31.
Żuber-Zielicz, M. (2020a). Lekcje i wyzwania pandemicznej edukacji w Polsce. Przegląd, 23, 44-46.
Żuber-Zielicz, M. (2020b). Zatrzymać nauczycieli. Przegląd, 42, s. 32-33.