Zdalne nauczanie w sytuacji pandemii COVID-19 w opinii rodziców uczniów szkół podstawowych

Main Article Content

Grzegorz Godawa
Katarzyna Kutek-Sładek

Abstrakt

Zdalne nauczanie w sytuacji pandemii COVID-19 niespodziewanie stało się codzienną praktyką wielu polskich rodzin uczestniczących w procesie edukacji dzieci. Nowe okoliczności są uzasadnieniem podjęcia badań empirycznych pokazujących uwarunkowania, przebieg i ewaluację edukacji. Celem niniejszego artykułu jest zaprezentowanie opinii rodziców dzieci klas 1-6 szkoły podstawowej na temat realizacji procesu zdalnego kształcenia. Aby ukazać zalety i mankamenty zdalnej edukacji przeprowadzono analizę ilości czasu poświęcanego przez rodziców na naukę z dzieckiem oraz ogólną i szczegółową ocenę tego procesu. Analiza wyników badań pokazała, jak nauczanie zdalne wygląda w rzeczywistości i które obszary wymagają dalszej pracy.

Article Details

Dział
Artykuły

Bibliografia

Heba, A. (2009). Nauczanie na odległość – wczoraj i dziś. Nauczyciel i Szkoła, 3-4(44-45), 145-152.
Holmberg, B. (2008). The Evolution, Principles and Practices of Distance Education. Oldenburg: Bibliotheks- und Informationssystem der Univ.
Ile czasu rodzice poświęcają swoim dzieciom?, http://www.tnsglobal.pl/archiwumraportow/files/2014/07/K.047_Ile-czasu-rodzice-poswiecaja-swoim-dzieciom_O05a-14.pdf (dostęp: 1.05.2014).
Juszczyk, S. (2003). Kształcenie na odległość (online). W: T. Pilch (red.), Encyklopedia Pedagogiczna XXI wieku, t. 2 (s. 872-878), Warszawa: Wydawnictwo Akademickie „Żak”.
Kiryakova, G. (2009). Review of Distance Education. Trakia Journal of Sciences, 7(3), 29-34.
Mann, M. (2020). Coronavirus (COVID-19) Guidance for Schools, https://www.nais.org/articles/pages/additional-covid-19-guidance-for-schools/ (dostęp: 1.05.2020).
Michałowski, R., Myka, W. (2014). Jak wdrażać kształcenie na odległość w kształceniu ustawicznym w formach pozaszkolnych krok po kroku. Warszawa: KOWEZIU.
Nauczanie zdalne. Jak wygląda w naszych domach. Raport z badania ankietowego, https://portal.librus.pl/rodzina/artykuly/nauczanie-zdalne-jak-wyglada-w-naszych-domach-pobierz-raport (dostęp: 1.05.2020).
Poradnik dla rodziców, https://www.gov.pl/web/zdalnelekcje/poradnik-dlarodzicow (dostęp: 21.04.2020).
Rozporządzenie MNiSW z dnia 27 września 2018 r. w sprawie studiów, par. 12-13 (Dz.U. 2018, poz. 1861).
Rozporządzenie MEN z dnia 11 stycznia 2012 r. w sprawie kształcenia ustawicznego w formach pozaszkolnych, par 20, ust. 5 (Dz.U. 2012, poz. 186 oraz Dz.U. 2012, poz. 1152 z późn. zm.),
Rozporządzenie MEN z dnia 11 marca 2020 r. w sprawie czasowego ograniczenia funkcjonowania jednostek systemu oświaty w związku z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19 (Dz.U. 2020, poz. 410, z późn. zm.).
Rozporządzenie MEN z dnia 20 marca 2020 r. w sprawie szczególnych rozwiązań w okresie czasowego ograniczenia funkcjonowania jednostek systemu oświaty w związku z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19 (Dz.U. 2020, poz. 493, z późn. zm).
Sadeghi, M. (2019). A Shift from Classroom to Distance Learning: Advantages and Limitations. International Journal of Research in English Education, 4(1), s. 80-88.
Szkoły z e-learningiem w Polsce. Nauczanie na odległość w polskich szkołach, https://www.ourkids.net/pl/szkoly-e-learning.php#maincontent (dostęp: 30.04.2020).
Smykla, D. Rodzice o edukacji zdalnej. Są zgodni, https://www.o2.pl/artykul/rodzice-o-edukacji-zdalnej-sa-zgodni-badanie-6497666398705281a (dostęp: 1.05.2020).
Ustawa z dnia 2 marca 2020 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych (Dz.U. 2020, poz. 374).