Innovation in Initial Diagnosis Stimulating the Development of Moral Reasoning in Pedagogical Counseling
Main Article Content
Abstrakt
Innowacje w diagnozie wstępnej stymulujące rozwój rozumowania moralnego w poradnictwie pedagogicznym
Wyzwalanie potencjału rozwojowego uczniów, także w sferze moralności, jest jednym z głównych zadań edukacji. Myślenie refleksyjne jest bardzo ważne w pracy z nastolatkami, szczególnie w kierunku rozumowania moralnego. Ważniejsze jest jednak, aby zacząć od diagnozy, która oprócz niezbędnych informacji o dziecku będzie, już na tym wstępnym etapie, stymulować proces rozwoju rozumowania moralnego. Zadając specjalne pytania, pomagamy pobudzić refleksję u dziecka i dowiadujemy się, jak myśli i jakie ma problemy. Wydaje się, że w pracy pedagogicznej musimy stworzyć solidne podstawy w postaci siatki pojęć moralnych, a to wymaga czasu i pogłębionej diagnozy wstępnej. Pełniąc funkcje dydaktyczne, edukacyjne, opiekuńcze i profilaktyczne, oprócz nauczycieli szkoła zatrudnia pedagogów do wykonywania tych zadań. Ważnym elementem ich pracy jest niewątpliwie stawianie diagnoz, co potwierdzają przepisy wynikające z ustawy i wykonawcze obowiązujące w ich pracy. Oczekuje się, że szkoła, oprócz przekazywanej wiedzy, rozwinie u młodych ludzi pożądany poziom kompetencji aksjologicznych, talenty i predyspozycje, różne rodzaje umiejętności, zwłaszcza o charakterze społecznym – kreatywność, wrażliwość i pożądane postawy moralne. Zmiany zachodzące we współczesnym świecie, w tym w Polsce, spowodowały na wielu poziomach, także w edukacji, kryzys moralny, w wyniku którego wiele osób nie potrafi się odnaleźć, nie wierzy we własne możliwości. Większość badań pokazuje, w jaki sposób ludzie rozumieją problemy moralne, ale nie pokazuje, jak udoskonalić pracę z nastolatkami w tym zakresie. Badacze problemu rozumowania moralnego zwracają uwagę na rozwiązywanie dylematów moralnych jako na ważny element w rozwoju młodzieży. Autorzy zainteresowani rozumowaniem moralnym pokazują np. że pokolenie milenialsów wykazuje różnice w rozumowaniu moralnym w zależności od płci, inteligencji, doświadczenia zawodowego i kierunku studiów, jednak niekoniecznie w oczekiwany sposób. Różnice w rozumowaniu moralnym stwierdzono przy rozważaniu kontekstu przedstawionych dylematów etycznych. Ponadto, porównanie z innymi badaniami pokazuje, że np. pokolenie milenialsów biznesu ma tendencję do myślenia na niższych poziomach rozumowania moralnego niż studenci niebędący przedsiębiorcami, a także w porównaniu ze studentami lat 60. i 70. XX wieku (wyżu demograficznego) oraz lat 80. i 90. XX wieku (Generacja Xers). W literaturze możemy znaleźć refleksję, że potrzebna jest skuteczna metoda szkolenia, która poprawia zdolność pracowników do podejmowania etycznych decyzji, np. program szkolenia w zakresie etyki oparty na grach mógłby skutecznie rozwijać rozumowanie moralne i kształtować poglądy moralne lepiej niż zwykły program treningowy. Celem tego artykułu jest ukazanie innowacyjności i wartości w samodzielnie skonstruowanym narzędziu badawczym – kwestionariusz do wstępnej diagnozy, który może stymulować proces rozwijania rozumowania moralnego nastolatków w poradnictwie pedagogicznym. Autorka tego artykułu stawia tezę, że nawet na poziomie diagnozy wstępnej możemy stymulować osobę, zachęcać i wyzwalać efekty. W artykule argumentowano, że w sytuacji opiekuńczo-wychowawczej, która jest domeną działalności pedagoga, kluczową rolę odgrywają wiedza, umiejętności, doświadczenia życiowe, kompetencje moralne, bowiem to one ułatwiają stymulowanie rozwoju rozumowania moralnego młodych ludzi.
Article Details
Bibliografia
Gruca-Miąsik, U. (2011). Negocjacje i mediacje – w kregu pomocy, wychowania i prawa [Negotiations and mediations – in the circle of help, education and law]. Rzeszów: Wydawnictwo UR.
Gruca-Miąsik, U. (2012). Moral Dimension of Functioning of Foster Families Viewed From the Systemic Perspective (2001-2011). Rzeszów: Wydawnictwo UR.
Gruca-Miąsik, U. (2015). Rozumowanie moralne młodzieży. Wybrane obszary i konteksty [Moral reasoning of young people. Selected areas and contexts]. Rzeszów: Wydawnictwo UR.
Gruca-Miąsik, U. (2016). Diagnostyczno-stymulująca działalność pedagoga szkolnego w sytuacji opiekuńczo-wychowawczej [Diagnostic-stimulating activity of a school counselor in a care and educational situation]. W: U. Gruca-Miąsik (ed.), Opieka jako kategoria wychowawcza. Metody i formy stymulacji dzieci i młodzieży w rodzinie i środowisku lokalnym [Care as an educational category. Methods and forms of stimulation children and youth in the family and local environment] (p. 249–260). Rzeszów: Wydawnictwo UR.
Gruca-Miąsik, U. (2018). Rozumowanie moralne – osoba, rozwój wychowanie [Moral reasoning – a person, development, upbringing]. Rzeszów: Wydawnictwo UR.
Huang, W., Ho, J.C. (2018). Improving moral reasoning among college students: a game-based learning approach. Interactive Learning Environments, 26(5), 583–596.
Jarosz, E., Wysocka, E. (2006). Diagnoza psychopedagogiczna. Podstawowe problemy i rozwiązania [Psychopedagogical diagnosis. Basic problems and solutions]. Warsaw: Żak.
Kielar-Turska, M. (1992). Jak pomagać dziecku w poznawaniu świata [How to help your child in learning about the world]. Warsaw: WSiP.
King, A., Schneider, B. (1999). Pierwsza rewolucja globalna. Jak przetrwać? [The First Global Revolution. How to survive?]. Warsaw: Polskie Towarzystwo Współpracy z Klubem Rzymskim.
Mintchik, N.M., Farmer, T.A. (2009). Associations Between Epistemological Beliefs and Moral Reasoning: Evidence from Accounting. Journal of Business Ethics, 84, 259-275.
Shapiro, L.E. (1999). Jak wychowywać dziecko o wysokim EQ? [How to raise a child with a high EQ?]. Warsaw: Prószyński i S-ka.
Thornberg, R., Jungert, T. (2017). Callous-Unemotional Traits, Harm-Effect Moral Reasoning, and Bullying Among Swedish Children. Child and Youth Care Forum, 46(4), 559–575.
Tokarski, J. (1997). Słownik wyrazów obcych [Dictionary of foreign words]. Warsaw: PWN.
Weber, J., Elm, D.R. (2018). Exploring and Comparing Cognitive Moral Reasoning of Millennials and Across Multiple Generations. Business and Society Review, 123(3), 415-458.