Innovation in Initial Diagnosis Stimulating the Development of Moral Reasoning in Pedagogical Counseling

Main Article Content

Urszula Gruca-Miąsik

Abstrakt

Innowacje w diagnozie wstępnej stymulujące rozwój rozumowania moralnego w poradnictwie pedagogicznym


Wyzwalanie potencjału rozwojowego uczniów, także w sferze moralności, jest jednym z głównych zadań edukacji. Myślenie refleksyjne jest bardzo ważne w pracy z nastolatkami, szczególnie w kierunku rozumowania moralnego. Ważniejsze jest jednak, aby zacząć od diagnozy, która oprócz niezbędnych informacji o dziecku będzie, już na tym wstępnym etapie, stymulować proces rozwoju rozumowania moralnego. Zadając specjalne pytania, pomagamy pobudzić refleksję u dziecka i dowiadujemy się, jak myśli i jakie ma problemy. Wydaje się, że w pracy pedagogicznej musimy stworzyć solidne podstawy w postaci siatki pojęć moralnych, a to wymaga czasu i pogłębionej diagnozy wstępnej. Pełniąc funkcje dydaktyczne, edukacyjne, opiekuńcze i profilaktyczne, oprócz nauczycieli szkoła zatrudnia pedagogów do wykonywania tych zadań. Ważnym elementem ich pracy jest niewątpliwie stawianie diagnoz, co potwierdzają przepisy wynikające z ustawy i wykonawcze obowiązujące w ich pracy. Oczekuje się, że szkoła, oprócz przekazywanej wiedzy, rozwinie u młodych ludzi pożądany poziom kompetencji aksjologicznych, talenty i predyspozycje, różne rodzaje umiejętności, zwłaszcza o charakterze społecznym – kreatywność, wrażliwość i pożądane postawy moralne. Zmiany zachodzące we współczesnym świecie, w tym w Polsce, spowodowały na wielu poziomach, także w edukacji, kryzys moralny, w wyniku którego wiele osób nie potrafi się odnaleźć, nie wierzy we własne możliwości. Większość badań pokazuje, w jaki sposób ludzie rozumieją problemy moralne, ale nie pokazuje, jak udoskonalić pracę z nastolatkami w tym zakresie. Badacze problemu rozumowania moralnego zwracają uwagę na rozwiązywanie dylematów moralnych jako na ważny element w rozwoju młodzieży. Autorzy zainteresowani rozumowaniem moralnym pokazują np. że pokolenie milenialsów wykazuje różnice w rozumowaniu moralnym w zależności od płci, inteligencji, doświadczenia zawodowego i kierunku studiów, jednak niekoniecznie w oczekiwany sposób. Różnice w rozumowaniu moralnym stwierdzono przy rozważaniu kontekstu przedstawionych dylematów etycznych. Ponadto, porównanie z innymi badaniami pokazuje, że np. pokolenie milenialsów biznesu ma tendencję do myślenia na niższych poziomach rozumowania moralnego niż studenci niebędący przedsiębiorcami, a także w porównaniu ze studentami lat 60. i 70. XX wieku (wyżu demograficznego) oraz lat 80. i 90. XX wieku (Generacja Xers). W literaturze możemy znaleźć refleksję, że potrzebna jest skuteczna metoda szkolenia, która poprawia zdolność pracowników do podejmowania etycznych decyzji, np. program szkolenia w zakresie etyki oparty na grach mógłby skutecznie rozwijać rozumowanie moralne i kształtować poglądy moralne lepiej niż zwykły program treningowy. Celem tego artykułu jest ukazanie innowacyjności i wartości w samodzielnie skonstruowanym narzędziu badawczym – kwestionariusz do wstępnej diagnozy, który może stymulować proces rozwijania rozumowania moralnego nastolatków w poradnictwie pedagogicznym. Autorka tego artykułu stawia tezę, że nawet na poziomie diagnozy wstępnej możemy stymulować osobę, zachęcać i wyzwalać efekty. W artykule argumentowano, że w sytuacji opiekuńczo-wychowawczej, która jest domeną działalności pedagoga, kluczową rolę odgrywają wiedza, umiejętności, doświadczenia życiowe, kompetencje moralne, bowiem to one ułatwiają  stymulowanie rozwoju rozumowania moralnego młodych ludzi.

Article Details

Dział
Artykuły

Bibliografia

Armon, C. (1998). Adult moral development, experience and education. Journal of Moral Education, 3, 345–370.
Gruca-Miąsik, U. (2011). Negocjacje i mediacje – w kregu pomocy, wychowania i prawa [Negotiations and mediations – in the circle of help, education and law]. Rzeszów: Wydawnictwo UR.
Gruca-Miąsik, U. (2012). Moral Dimension of Functioning of Foster Families Viewed From the Systemic Perspective (2001-2011). Rzeszów: Wydawnictwo UR.
Gruca-Miąsik, U. (2015). Rozumowanie moralne młodzieży. Wybrane obszary i konteksty [Moral reasoning of young people. Selected areas and contexts]. Rzeszów: Wydawnictwo UR.
Gruca-Miąsik, U. (2016). Diagnostyczno-stymulująca działalność pedagoga szkolnego w sytuacji opiekuńczo-wychowawczej [Diagnostic-stimulating activity of a school counselor in a care and educational situation]. W: U. Gruca-Miąsik (ed.), Opieka jako kategoria wychowawcza. Metody i formy stymulacji dzieci i młodzieży w rodzinie i środowisku lokalnym [Care as an educational category. Methods and forms of stimulation children and youth in the family and local environment] (p. 249–260). Rzeszów: Wydawnictwo UR.
Gruca-Miąsik, U. (2018). Rozumowanie moralne – osoba, rozwój wychowanie [Moral reasoning – a person, development, upbringing]. Rzeszów: Wydawnictwo UR.
Huang, W., Ho, J.C. (2018). Improving moral reasoning among college students: a game-based learning approach. Interactive Learning Environments, 26(5), 583–596.
Jarosz, E., Wysocka, E. (2006). Diagnoza psychopedagogiczna. Podstawowe problemy i rozwiązania [Psychopedagogical diagnosis. Basic problems and solutions]. Warsaw: Żak.
Kielar-Turska, M. (1992). Jak pomagać dziecku w poznawaniu świata [How to help your child in learning about the world]. Warsaw: WSiP.
King, A., Schneider, B. (1999). Pierwsza rewolucja globalna. Jak przetrwać? [The First Global Revolution. How to survive?]. Warsaw: Polskie Towarzystwo Współpracy z Klubem Rzymskim.
Mintchik, N.M., Farmer, T.A. (2009). Associations Between Epistemological Beliefs and Moral Reasoning: Evidence from Accounting. Journal of Business Ethics, 84, 259-275.
Shapiro, L.E. (1999). Jak wychowywać dziecko o wysokim EQ? [How to raise a child with a high EQ?]. Warsaw: Prószyński i S-ka.
Thornberg, R., Jungert, T. (2017). Callous-Unemotional Traits, Harm-Effect Moral Reasoning, and Bullying Among Swedish Children. Child and Youth Care Forum, 46(4), 559–575.
Tokarski, J. (1997). Słownik wyrazów obcych [Dictionary of foreign words]. Warsaw: PWN.
Weber, J., Elm, D.R. (2018). Exploring and Comparing Cognitive Moral Reasoning of Millennials and Across Multiple Generations. Business and Society Review, 123(3), 415-458.