Pedagogiczna refleksja nad rodziną między dążeniem do integracji i specjalizacji wiedzy (na przykładzie rozwoju pedagogiki rodziny w Instytucie Pedagogiki Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego Jana Pawła II)
Main Article Content
Abstrakt
W artykule podjęta jest próba przedstawienia rozwoju refleksji pedagogicznej nad wychowaniem w rodzinie z uwzględnieniem dążenia do specjalizacji i integracji wiedzy na przykładzie pedagogiki rodziny w Instytucie Pedagogiki KUL. Podjęto próbę odpowiedzi na pytanie: w czym wyraża się integracja i specjalizacja pedagogicznej wiedzy o rodzinie oraz jakie kierunki badań prowadzonych przez T. Kukołowicz i J. Wilka ujawniają dążenie do specjalizacji i integracji wiedzy.
Article Details
Numer
Dział
Artykuły
Bibliografia
Bauman, T. (2008). Komplikacje i dylematy przy określaniu przedmiotu badań pedagogicznych. W: K. Rubacha. Konceptualizacje przedmiotu badań pedagogiki (s. 58-64). Kraków.
Kamiński, S. (1998). Pojęcie nauki i klasyfikacja nauk. Lublin: TN KUL.
Kukołowicz, T. (1978). Rodzina w procesie uspołecznienia dziecka. Lublin: Redakcja Wydawnictw KUL.
Kukołowicz, T., (1984a). Z prac Pierwszego Seminarium z Psychologii Rodziny. W: T. Kukołowicz (red.), Z badań nad rodziną (s. 196-198). Lublin: Redakcja Wydawnictw KUL.
Kukołowicz, T. (red.) (1984b). Z badań nad rodziną. Lublin: Redakcja Wydawnictw KUL.
Kukołowicz, T. (1984c). Wprowadzenie. Możliwości integracji wiedzy o rodzinie W: T. Kukołowicz (red.), Z badań nad rodziną (s. 5-17). Lublin: Redakcja Wydawnictw KUL.
Kukołowicz, T. (1996a). Rodzina wychowuje. Wybrane zagadnienia. Stalowa Wola: Oficyna Wydawnicza Fundacji Uniwersyteckiej w Stalowej Woli.
Kukołowicz, T. (1996b). Teoria wychowania. Wybrane zagadnienia. Stalowa Wola: Oficyna Wydawnicza Fundacji Uniwersyteckiej w Stalowej Woli.
Maryniarczyk, A. (2006). Antropologiczne źródła pedagogiki rodziny w ujęciu Księdza Józefa Wilka. W: B. Kiereś, M. Nowak, D. Opozda (red.), Wybrane zagadnienia teorii i praktyki pedagogiki rodziny. Pamięci Księdza Profesora Józefa Wilka SDB (1937-2003) (s. 65-78). Lublin–Kraków: Wydawnictwo: Poligrafia Salezjańska i Katedra Pedagogiki Rodziny KUL.
Mizińska, J. (2012). Człowiek to człowiek. Esej o kulturowych i światopoglądowych przesłankach problemu interdyscyplinarności. W: A. Chmielewski, M. Dudzikowa, A. Grobler (red.), Interdyscyplinarnie o interdyscyplinarności (s. 71-84). Kraków: Impuls.
Oleś, P. (2010). Interdyscyplinarność – wyzwanie i konieczność. Rocznik Pedagogiczny, 33, s. 41-49.
Opozda, D. (2014). Interdyscyplinarność i intradyscyplinarność w pedagogice rodziny. Paedagogia Christiana 2(34), 169-183.
Opozda, D., Parzyszek, M. (2015). Zarys refleksji nad rozwojem pedagogiki rodziny w KUL w świetle koncepcji wychowania w rodzinie Piotra Poręby i Józefa Wilka. W: R. Skrzyniarz, M. Łobacz, B. Borowska (red.), W służbie nauki, wychowania i wartości (s. 381-397). Lublin: Wydawnictwo Episteme.
Opozda, D. (2017). The Outline of Family Upbringing Theory in Pedagogical Reflection of Teresa Kukołowicz and Józef Wilk. Paedagogia Christiana, 2(40), 231-246.
Palka, S. (2010). Wiedza w pedagogice i wiedza pedagogiczna. W: J. Piekarski, D. Urbaniak- Zając, K.J. Szmidt (red.), Metodologiczne problemy tworzenia wiedzy w pedagogice. Oblicza akademickiej praktyki (s. 15-27). Kraków: Impuls.
Skrzyniarz, R. (2011). Dzieje pedagogiki na Katolickim Uniwersytecie Lubelskim Jana Pawła II. W: A. Rynio, R. Skrzyniarz (red.), Pedagogika na katolickim Uniwersytecie Lubelskim Jana Pawła II. Historia i współczesność (s. 13-40). Kielce: Wydawnictwo Jedność.
Wilk, J. (2002). Pedagogika rodziny. Zagadnienia wybrane. Lublin–Kraków: Wydawnictwo: Poligrafia Salezjańska i Katedra Pedagogiki Rodziny KUL.
Kamiński, S. (1998). Pojęcie nauki i klasyfikacja nauk. Lublin: TN KUL.
Kukołowicz, T. (1978). Rodzina w procesie uspołecznienia dziecka. Lublin: Redakcja Wydawnictw KUL.
Kukołowicz, T., (1984a). Z prac Pierwszego Seminarium z Psychologii Rodziny. W: T. Kukołowicz (red.), Z badań nad rodziną (s. 196-198). Lublin: Redakcja Wydawnictw KUL.
Kukołowicz, T. (red.) (1984b). Z badań nad rodziną. Lublin: Redakcja Wydawnictw KUL.
Kukołowicz, T. (1984c). Wprowadzenie. Możliwości integracji wiedzy o rodzinie W: T. Kukołowicz (red.), Z badań nad rodziną (s. 5-17). Lublin: Redakcja Wydawnictw KUL.
Kukołowicz, T. (1996a). Rodzina wychowuje. Wybrane zagadnienia. Stalowa Wola: Oficyna Wydawnicza Fundacji Uniwersyteckiej w Stalowej Woli.
Kukołowicz, T. (1996b). Teoria wychowania. Wybrane zagadnienia. Stalowa Wola: Oficyna Wydawnicza Fundacji Uniwersyteckiej w Stalowej Woli.
Maryniarczyk, A. (2006). Antropologiczne źródła pedagogiki rodziny w ujęciu Księdza Józefa Wilka. W: B. Kiereś, M. Nowak, D. Opozda (red.), Wybrane zagadnienia teorii i praktyki pedagogiki rodziny. Pamięci Księdza Profesora Józefa Wilka SDB (1937-2003) (s. 65-78). Lublin–Kraków: Wydawnictwo: Poligrafia Salezjańska i Katedra Pedagogiki Rodziny KUL.
Mizińska, J. (2012). Człowiek to człowiek. Esej o kulturowych i światopoglądowych przesłankach problemu interdyscyplinarności. W: A. Chmielewski, M. Dudzikowa, A. Grobler (red.), Interdyscyplinarnie o interdyscyplinarności (s. 71-84). Kraków: Impuls.
Oleś, P. (2010). Interdyscyplinarność – wyzwanie i konieczność. Rocznik Pedagogiczny, 33, s. 41-49.
Opozda, D. (2014). Interdyscyplinarność i intradyscyplinarność w pedagogice rodziny. Paedagogia Christiana 2(34), 169-183.
Opozda, D., Parzyszek, M. (2015). Zarys refleksji nad rozwojem pedagogiki rodziny w KUL w świetle koncepcji wychowania w rodzinie Piotra Poręby i Józefa Wilka. W: R. Skrzyniarz, M. Łobacz, B. Borowska (red.), W służbie nauki, wychowania i wartości (s. 381-397). Lublin: Wydawnictwo Episteme.
Opozda, D. (2017). The Outline of Family Upbringing Theory in Pedagogical Reflection of Teresa Kukołowicz and Józef Wilk. Paedagogia Christiana, 2(40), 231-246.
Palka, S. (2010). Wiedza w pedagogice i wiedza pedagogiczna. W: J. Piekarski, D. Urbaniak- Zając, K.J. Szmidt (red.), Metodologiczne problemy tworzenia wiedzy w pedagogice. Oblicza akademickiej praktyki (s. 15-27). Kraków: Impuls.
Skrzyniarz, R. (2011). Dzieje pedagogiki na Katolickim Uniwersytecie Lubelskim Jana Pawła II. W: A. Rynio, R. Skrzyniarz (red.), Pedagogika na katolickim Uniwersytecie Lubelskim Jana Pawła II. Historia i współczesność (s. 13-40). Kielce: Wydawnictwo Jedność.
Wilk, J. (2002). Pedagogika rodziny. Zagadnienia wybrane. Lublin–Kraków: Wydawnictwo: Poligrafia Salezjańska i Katedra Pedagogiki Rodziny KUL.