Father Jacek Woroniecki (1878–1949) – Master and Mentor of Catholic and Christian Pedagogical Thought

Main Article Content

Marian Nowak

Abstrakt

Ojciec Jacek Woroniecki (1878-1949) – mistrz i mentor katolickiej i chrześcijańskiej myśli pedagogicznej


Ojciec Jacek Woroniecki przyczynił się do budowania nie tylko pedagogiki chrześcijańskiej i katolickiej, ale także pedagogiki w ogóle w Polsce, osiągając niekwestionowane mistrzostwo w tym zakresie. Jako mistrz i nauczyciel zaistniał na gruncie pedagogiki katolickiej i chrześcijańskiej, wnosząc swój wkład w wypracowywanie ich statusu dyscyplinarnego w ciągu całego swojego życia, które odczytujemy jako ilustrację kształtowania się jego dojrzałej wiary i z niej wynikającej jego naukowej refleksji.


Przestrzegając przed zbyt pochopnym zaliczaniem pedagogów do pedagogów katolickich, podejmuje problematykę pedagogiczną z pozycji, którą możemy określić jako pozycję mądrości chrześcijańskiej i w niej, zwłaszcza w Kościele katolickim, odkrywa to, co rozumiał on jako paedagogia perennis, zawierająca w swoich blokach tematycznych takie podstawowe grupy problemów, jak: 1) podmiot wychowania jako refleksję nad człowiekiem mającym być wychowanym; 2) przedmiot wychowania, czyli co w wychowaniu chcemy wytworzyć przez działalność wychowawczą oraz 3) wychowawcę, czyli tego, który pojedynczo czy społecznie ma pokierować procesem wychowania w wychowanku. Zauważając dominację postaw indywidualistycznych w nauczaniu i wychowaniu, Jacek Woroniecki eksponuje „społeczną stronę samej czynności wychowawczej”, nie deprecjonując w niczym „wartości indywidualnych wychowawcy”.


Zabierając głos w sprawie specyfiki pedagogiki, Woroniecki przyczynił się do umocnienia tej specyfiki, a jednocześnie wprowadził refleksję pedagogiczną w konteksty uniwersalności i wypracował jej status jako dyscypliny z własną tożsamością jak również otwartej na rzeczywistość, na inne dyscypliny oraz na wielorakie aspekty i wymiary ludzkiej egzystencji. Praktycznie przyczyniając się do rozwoju pedagogiki, wskazuje na sposoby kształtowania charakteru i osobowości wychowanka, postulując powrót do pedagogicznych zasad chrześcijaństwa zwanych uniwersalizmem pedagogicznym, w którym zwraca się uwagę na przedmiot formalny wychowania – człowieka – takiego, jakim on winien być wtedy, gdy osiągnie pełnię swojego osobowego bytu w wyniku właściwego, tj. harmonijnego rozwoju w nim wszystkich cnót przyrodzonych i nadprzyrodzonych.

Article Details

Dział
Artykuły

Bibliografia

Bagrowicz, J. (2012). Trudności i szanse rozwoju pedagogiki religii w Polsce [Difficulties in and opportunities for the development of religious pedagogy in Poland]. In J. Bagrowicz, J. Horowski (ed.), Edukacyjny potencjał religii (pp. 14–17). Toruń: Wydawnictwo Naukowe UMK.
Bronk, A. (2005). Od rozumienia religii jako „opium ludu” do tezy o niezbywalnej obecności religii w świecie [From understanding religion as the ‘opium of the people’ to the thesis about the inalienable presence of religion in the world]. In R. Ziemiańska, I. Ziemiański (ed.), Byt i sens. Księga pamiątkowa VII Polskiego Zjazdu Filozoficznego w Szczecinie 15-18 września 2004 roku (pp. 62–70). Szczecin: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego.
Bronk, A. (2009). Podstawy nauk o religii [The basics of the religious sciences]. Lublin: TN KUL.
Ferdynus, M. (2013). ‘Słów kilka’ o Jacku Woronieckim OP [‘A few words’ about Jacek Woroniecki OP]. Philosophia, 1(34), 9–16.
Gaweł, E. (1974). Wychowawcza funkcja etyki w ujęciu o. Jacka Woronieckiego [The educational function of ethics in the view of Fr. Jacek Woroniecki]. W drodze, 2(8), 30–36.
Gevaert, J. (1978). La dimensione esperienziale della catechesi. Torino: Elledici.
Gliński, E. (1949). O. Jacek Woroniecki [Fr. Jacek Woroniecki], Homo Dei, 5(18), 476–483.
Guardini, R. (1923). Liturgische Bildung. Versuche. Burg Rothenfels am Main: Verlag Deutsches Quickbornhaus.
Guardini, R. (1991). Podstawy pedagogiki [The basics of pedagogy]. In R. Guardini, Bóg daleki, Bóg bliski (pp. 270–278). Poznań: “W drodze.”
Hejnicka-Bezwińska, T. (1995). W poszukiwaniu racjonalności polskiej pedagogiki współczesnej [In search of the rationality of Polish contemporary pedagogy]. In Ibid. (ed.), Racjonalność pedagogiki. Materiały z konferencji naukowej (pp. 13–30). Bydgoszcz: WSP.
Horowski, J. (2007). Paedagogia perennis w dobie postmodernizmu. Wychowawcze koncepcje o. Jacka Woronieckiego a kultura przełomu XX i XXI wieku [Paedagogia perennis in the postmodern era. Educational concepts of Fr. Jacek Woroniecki and the culture of the turn of the 20th and 21st centurie]. Toruń: Wydawnictwo Naukowe UMK.
Karolewicz, G. (1989). Katolicki Uniwersytet Lubelski w latach 1925-1939 we wspomnieniach swoich pracowników i studentów [The Catholic University of Lublin between 1925 and 1939 in the memories of its employees and students]. Lublin: RW KUL.
Kaufmann, H.-B. (1970). Religionsunterricht und Schulreform, Zum Religionsunterricht morgen. T. I. Perspektiven künftiger Religionspädagogik (pp. 237–246). München–Wuppertal: Verlag J. Pfeiffer – Jugenddienst Verlag.
Krasnodębski M. (2009). Pedagogika Jacka Woronieckiego i Feliksa Wojciecha Bednarskiego jako egzemplifikacja etyki tomizmu tradycyjnego [The pedagogy of Jacek Woroniecki and Feliks Wojciech Bednarski asexamplification of the ethics of traditional Thomism]. Studia Ełckie 11, 29–58.
Kunowski, S. (1959). Wiedza szkolna i jej dydaktyczne rodzaje [School knowledge and its didactic types]. Chowanna, 9(10), 472–482.
Magier, P. (2019). Metateoria pedagogiki chrześcijańskiej [The Metateory of Christian pedagogy]. Lublin: TN KUL.
Nowak, M. (1999). Podstawy pedagogiki otwartej. Ujęcie dynamiczne w inspiracji chrześcijańskiej [The fundamentals of open pedagogy. A dynamic approach in Christian inspiration]. Lublin: RW KUL.
Nowak, M. (2012). Teorie i koncepcje wychowania [Theories in and concepts of upbringing]. Warsaw: WAiP.
Polak, R. (1999). Jacek Woroniecki – życie i twórczość naukowa [Jacek Woroniecki – his life and academic work], Człowiek w Kulturze, 12, 219–240.
Polak, R. (2007). Roztropność i jej składniki według Jacka Woronieckiego [Prudence and its elements according to Jacek Woroniecki], Cywilizacja, 22, 82–90.
Woroniecki, J. (1961). Wychowanie człowieka. Pisma wybrane [Human education. Selected writings]. Kraków: Wydawnictwo Znak.
Woroniecki, J. (2000). Pełnia modlitwy. Studium teologiczne dla inteligencji [The Fullness of Prayer: A Theological Study for the Intelligentsia]. Warszawa: Viator.
Woroniecki, J. (2008). W szkole wychowania. Teksty wybrane [In the School of Upbringing. Selected Writings]. Szczecinek: Wydawnictwo Fundacji Servire Veritati Instytutu Edukacji Narodowej.
Woroniecki, J. (2010). Katolickość tomizmu [The Catholicity of Thomism]. Lublin: Wydawnictwo Antyk.
Woroniecki, J. (1922). Metoda i program nauczania teologii moralnej [The Method and Curriculum of Teaching Moral Theology]. Lublin: Nakładem Uniwersytetu Lubelskiego.
Woroniecki, J. (1925). [On the Cult of Homeland Language]. Lwów–Warszawa: Książnica–Atlas.
Woroniecki, J. (2013). Katolicka etyka wychowawcza [Catholic Educational Ethics]. Vol. I, II, III. Lublin: Fundacja Servire Veritati Instytut Edukacji Narodowej & Wydawnictwo KUL (first edition 1925). Poznań–Warszawa–Wilno–Lublin: Nakład Księgarni Św. Wojciecha.
Zdybicka, Z.J. (1978). Człowiek i religia. Zarys filozofii religii [Man and religion. An outline of the philosophy of religion]. Lublin: RW KUL.