Alienacja ekologiczna dzieci w wieku wczesnoszkolnym – refleksje nad pokoleniem pasażerów
Main Article Content
Abstrakt
Prezentowany artykuł omawia problem jakości relacji współczesnych dzieci ze środowiskiem naturalnym. W tekście zamieszczono wyniki polskich i zagranicznych badań ukazujących poziom dziecięcej wiedzy przyrodniczej oraz wzrastającą tendencję do ograniczania czasu spędzanego w środowisku naturalnym. Poruszono także kwestię odpowiedzi na tę sytuację – dostrzeżenie potrzeby wyznaczania nowych miejsc do zabawy dziecięcej, umożliwienia prowadzenia obserwacji przyrody.
Article Details
Numer
Dział
Artykuły
Bibliografia
Ballouard, J-M., Brischoux, F., Bonnet, X. (2011). Children Prioritize Virtual Exotic Biodiversity over Local Biodiversity. PLoS ONE, 6(8): e23152.
Balmford, A., Clegg L., Coulson T., Taylor J. (2002). Why Conservationists Should Heed Pokemon. New York: Science.
Bento, G., Dias, G. (2017). The importance of outdoor play for young children’s healthy development. Porto Biomed. Journal, 2(5), 157-160.
Carel, S. (2018). Scottish GPs to begin prescribing rambling and birdwatching. The Guardian, https://www.theguardian.com/uk-news/2018/oct/05/scottish-gps-nhs-begin-prescribing-rambling-birdwatching (dostęp: 12.11.2018).
Domeracki, P. (2006). Wokół pojęcia alienacji ekologicznej. Humanistyka i Przyrodoznawstwo, 12, 193-205.
Frączak, M., Hędrzak, M. (2013). Edukacja plenerowa dzieci z terenu miasta Krakowa – efekty i perspektywy rozwoju projektu „Lasy dla przedszkolaków”. Studia i Materiały CEPL w Rogowie, 34(1), 31-38.
Hull, Z. (1996). Współczesny kryzys ekologiczny a technika. Ostrołęckie Towarzystwo Naukowe im. Adama Chętnika. Zeszyt Naukowy, 10, 177-187.
Kosmala, M. (2014). Naturalne place zabaw – poradnik, Warszawa, http://placezabaw.um.warszawa.pl/files/Naturalne_place_zabaw_internet.pdf, (dostęp: 12.12.2018).
Kuderowicz, Z. (1996). Filozofia wobec zagrożeń cywilizacyjnych. Studia Filozoficzne, 12, 151-157.
Matthew, S.C. (1985) Adventure Playgrounds vs Traditional Playgrounds, 1985, UNF Graduate eses and Dissertations.
Nalaskowski, A. (2017). Szkoła Laboratorium: od działań autorskich do pedagogii źródeł. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”.
Ohly, H., White, M.P., Wheeler, B.W., Bethel, A., Ukoumunne, O.C., Nikolaou, V., Garside, R. (2016). Attention Restoration Theory: A systematic review of the attention restoration potential of exposure to natural environments. Journal of Toxicology and Environmental Health. Part B.
Park, J.B., Tsunetsugu, Y., Kasetani, T., Kagawa, T., Miyazaki, Y. (2009). The physiological effects of Shinrin-yoku (taking in the forest atmosphere or forest bathing): evidence from field experiments in 24 forests across Japan. Environ Health Prev Med, 15.
Report to Natural England on Childhood and Nature: A Survey on Changing Relationships With Nature Across Genterations (2009).
Balmford, A., Clegg L., Coulson T., Taylor J. (2002). Why Conservationists Should Heed Pokemon. New York: Science.
Bento, G., Dias, G. (2017). The importance of outdoor play for young children’s healthy development. Porto Biomed. Journal, 2(5), 157-160.
Carel, S. (2018). Scottish GPs to begin prescribing rambling and birdwatching. The Guardian, https://www.theguardian.com/uk-news/2018/oct/05/scottish-gps-nhs-begin-prescribing-rambling-birdwatching (dostęp: 12.11.2018).
Domeracki, P. (2006). Wokół pojęcia alienacji ekologicznej. Humanistyka i Przyrodoznawstwo, 12, 193-205.
Frączak, M., Hędrzak, M. (2013). Edukacja plenerowa dzieci z terenu miasta Krakowa – efekty i perspektywy rozwoju projektu „Lasy dla przedszkolaków”. Studia i Materiały CEPL w Rogowie, 34(1), 31-38.
Hull, Z. (1996). Współczesny kryzys ekologiczny a technika. Ostrołęckie Towarzystwo Naukowe im. Adama Chętnika. Zeszyt Naukowy, 10, 177-187.
Kosmala, M. (2014). Naturalne place zabaw – poradnik, Warszawa, http://placezabaw.um.warszawa.pl/files/Naturalne_place_zabaw_internet.pdf, (dostęp: 12.12.2018).
Kuderowicz, Z. (1996). Filozofia wobec zagrożeń cywilizacyjnych. Studia Filozoficzne, 12, 151-157.
Matthew, S.C. (1985) Adventure Playgrounds vs Traditional Playgrounds, 1985, UNF Graduate eses and Dissertations.
Nalaskowski, A. (2017). Szkoła Laboratorium: od działań autorskich do pedagogii źródeł. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”.
Ohly, H., White, M.P., Wheeler, B.W., Bethel, A., Ukoumunne, O.C., Nikolaou, V., Garside, R. (2016). Attention Restoration Theory: A systematic review of the attention restoration potential of exposure to natural environments. Journal of Toxicology and Environmental Health. Part B.
Park, J.B., Tsunetsugu, Y., Kasetani, T., Kagawa, T., Miyazaki, Y. (2009). The physiological effects of Shinrin-yoku (taking in the forest atmosphere or forest bathing): evidence from field experiments in 24 forests across Japan. Environ Health Prev Med, 15.
Report to Natural England on Childhood and Nature: A Survey on Changing Relationships With Nature Across Genterations (2009).