Arteterapia inspiracją dla pedagogiki

Main Article Content

Joanna Majchrzyk-Mikuła
Marcelina Kacprzak

Abstrakt

Arteterapia jest jedną z możliwości pomocy dzieciom i młodzieży poprzez wykorzystywanie niemal każdego rodzaju twórczości artystycznej. Wszelkie zajęcia związane ze sztuką są najczęściej przez nie postrzegane jako konieczność wykazania się talentem i stworzenia wizualnie pięknego dzieła – z tego powodu niechętnie biorą one udział w tego typu aktywnościach. Zadaniem pedagoga jest przedstawienie arteterapii nie jako typowych zajęć artystycznych znanych wychowankom ze szkoły, a ,,lekcji” gdzie mają szansę na uwolnienie swoich emocji, odreagowanie stresu, a przede wszystkim nauczenie się pewnych rzeczy poprzez zabawę. Ten rodzaj terapii stanowi dla pedagoga niekończące się źródło inspiracji dzięki mnogości oferowanych twórczości artystycznych. Z tego powodu każde przeprowadzane zajęcia mogą być niezwykle ciekawe i interesujące dla młodego człowieka, przez co będzie chętniej brał w nich udział.

Article Details

Dział
Artykuły
Biogramy autorów

Joanna Majchrzyk-Mikuła, Uniwersytet Jana Kochanowskiego w Kielcach, Filia w Piotrkowie Trybunalskim

Dr hab. Joanna Majchrzyk-Mikuła, prof. UJK, Instytut Pedagogiki, Uniwersytet Jana Kochanowskiego w Kielcach, Filia w Piotrkowie Trybunalskim

Marcelina Kacprzak

Mgr Marcelina Kacprzak, Świetlica Środowiskowa „TOMY” w Tomaszowie Mazowieckim

Bibliografia

Blotevogel, M., Hitzeler, M., Stegemann, T. (2015). Arteterapie dla dzieci i młodzieży. Muzykoterapia, choreoterapia, terapia sztuką. Gdańsk: Wydawnictwo Harmonia.
Czernianin, W., Czernianin, H. (2014). Biblioterapia jako autonomiczna nauka. Rozważania wstępne. Przegląd Biblioterapeutyczny, 1, 11-34.
Gładyszewska-Cylulko, J. (2011). Arteterapia w pracy pedagoga. Teoretyczne i praktyczne podstawy terapii przez sztukę. Kraków: Wydawnictwo IMPULS.
Grudziewska, E. (2010). Arteterapia jako forma pracy z dzieckiem upośledzonym umysłowo. Szkoła Specjalna, 3(254), 194-200.
Ippoldt, L. (2003). Biblioterapia w związkach z innymi naukami. Annales Academiae Paedagogicae Cracoviensis. Studia Ad Bibliothecarum Scientiam Pertinentia, 2(9), 293-306.
Konieczna, E.J. (2004). Arteterapia w teorii i praktyce. Kraków: Wydawnictwo IMPULS.
Korodzińska-Grabowska, A. (2012). Arteterapia. Wykorzystanie technik plastycznych w pracy z uczniem przejawiającym zaburzenia zachowania. Warszawa: Verlag Dashöfer.
Kran, M. (2001). Taniec jako forma psychoterapii. Arka 36, 23-36.
Matras-Mastalerz, W. (2016). Biblioterapia – ewolucja teorii i rozwój praktyki. Przegląd na podstawie doświadczeń polskich i zagranicznych. Acta Universitatis Lodziensis. Folia Librorum, 1(2), 29-44.
Skrzypczyk, W. (2013). Zrozumieć profilaktykę. W: J. Węgrzecka-Giluń (red), Drama i techniki teatralne w promocji zdrowia. Edukacja rówieśnicza (s. 11-35). Warszawa: Wydawnictwo PARPA.
Skwarek, B., Szulc, W. (2017). Arteterapia w pracy pedagogicznej. Zeszyty Naukowe Państwowej Wyższej Szkoły Zawodowej w Legnicy 22(1), 93-107.
Stańko, M. (2009a). Arteterapia – mechanizmy działania z perspektywy neuropsychologii. Psychoterapia 2(149), 29-35.
Stańko, M. (2009b). Arteterapia z dziećmi i młodzieżą – perspektywa rozwojowa. Via Medica, 2, 66-73.