Co nam dać może filozofia klasyczna?

Main Article Content

Katarzyna Jasińska

Abstrakt

W artykule została ukazana rola, jaką filozofia klasyczna (popularyzowana m.in. przez Wojciecha Chudego) odegrała w procesie budzenia podmiotowości polskiego społeczeństwa i budowania ethosu „Solidarności” w latach 1980-1981. Philosophia perennis pomagała ludziom żyjącym w totalitarnym zniewoleniu „odzyskać” zawładnięty przez ideologiczną „nowomowę” język jako narzędzie wyrażania poznanej prawdy, określania własnej osobowej tożsamości i formułowania poglądów. Podkreślone zostało także wciąż aktualne znaczenie filozofii wieczystej dla zrozumienia kultury, człowieka i świata jako bytowej całości. Nauki szczegółowe choć są cennym źródłem wiedzy o świecie, to jednak programowo nie wyjaśniają poznanej rzeczywistości w świetle racji ostatecznych, ani nie podejmują tak istotnego dla człowieka pytania o cel i sens życia. Filozofia natomiast, może i powinna dostarczyć człowiekowi odpowiedzi na ważne pytania, aby na tym fundamencie mógł zbudować spójny i racjonalny światopogląd.

Article Details

Dział
Artykuły
Biogram autora

Katarzyna Jasińska

Pracownik samorządu terytorialnego, Urząd Dzielnicy Praga-Północ m. st. Warszawy

Bibliografia

Chudy W.: Filozofia wieczysta w czas przełomu. Gdańskie wykłady z filozofii klasycznej z roku 1981, Lublin: TN KUL – Instytut Jana Pawła II KUL (Biblioteka «Ethosu») 2009.
Chudy W.: Kultura jako uczłowieczenie rzeczywistości, „Kwartalnik Filozoficzny” 33(2005), z. 4, s. 247-261.
Chudy W.: Miłość a osoby kochające, „Ethos” 19(2006), nr 4(76), s. 117-130.
Chudy W.: Pedagogia godności. Elementy etyki pedagogicznej, oprac. A. Szudra, Lublin: TN KUL 2009.
Chudy W.: Refleksja a poznanie bytu. Refleksja „in actu exercito” i jej funkcja w poznaniu metafizykalnym, Lublin: RW KUL 1984.
Chudy W.: Społeczeństwo zakłamane. 1 Esej o społeczeństwie i kłamstwie, Warszawa: Oficyna Naukowa 2007.
Chudy W.: Zdrada Solidarności, „Ethos”17(2004), nr 3-4(67-68), s. 81-121.
Guzowski K.: Personalizm polski na tle personalizmu europejskiego, w: M. Rusecki (red.), Personalizm polski, Lublin: KUL 2008, s. 441-468.
Hadot P.: Filozofia jako ćwiczenie duchowe, tłum. P. Domański, Warszawa 2003.
Janeczek S.: Filozofia na KUL-u. Nurty – osoby – idee, Lublin: RW KUL 1999.
Janeczek S.: Lubelska Szkoła Filozofii Klasycznej, w: Idea. Studia nad strukturą i rozwojem pojęć filozoficznych, Wydawnictwo Uniwersytetu w Białymstoku, vol 18(2006), s. 143-159.
http://www.kul.pl/lubelska-szkola-filozofii-klasycznej,art_18203.html
Jan Paweł II: Encyklika Fides et ratio – „O relacji między wiarą a rozumem” 14 IX 1998.
Jan Paweł II: Encyklika Redemptor hominis – „O Jezusie Chrystusie Odkupicielu człowieka” 4 III 1979.
Jan Paweł II: Kształtowanie dojrzałego człowieczeństwa (Przemówienie do profesorów i studentów Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, Jasna Góra, 6 czerwca 1979), w: tenże, Musicie od siebie wymagać! „W drodze”, Poznań 1984, s. 145-148.
Kamiński S.: Jak filozofować? Studia z metodologii filozofii klasycznej, Lublin: TN KUL 1989.
Krąpiec M.A.: Czym jest filozofia klasyczna?, „Roczniki Filozoficzne” 45(1997), z. 1, s. 156-165.
Krąpiec M.A.: Klasyczne rozumienie filozofii, w: A. Maryniarczyk, W. Daszkiewicz, T. Zawojska, A. Szymaniak (red.), Powszechna Encyklopedia Filozofii, t. III, Lublin: Polskie Towarzystwo Tomasza z Akwinu 2002, s. 455-478.
Przełęcki M.: Chrześcijaństwo niewierzących, „Więź” 12, 6(134), s. 83-92.
Weigel G.: Świadek nadziei. Biografia papieża Jana Pawła II, wyd. II, Kraków: Znak 2003.
Wierzbicki A.: Jan Paweł II a Solidarność, w: tenże, Polska Jana Pawła II, Lublin: Instytut Jana Pawła II KUL 2011, s. 42-49
Wierzbicki A.: Pedagogiczna moc filozofii, w: A. Szudra, K. Uzar (red.), Personalistyczny wymiar filozofii wychowania, Lublin: KUL 2009, s. 45-51.
Wierzbicki A.: Satyagraha i Solidarność. Wydarzenia odległe... i bliskie, w: tenże, Polska Jana Pawła II, Lublin: Instytut Jana Pawła II KUL 2011, s. 51-66.
Wojtyła K.: Osoba i czyn oraz inne studia antropologiczna, Lublin: TN KUL 1994.
Wojtyła K.: Problem konstytuowania się kultury poprzez ludzką «praxis», „Roczniki Filozoficzne” 27(1979), z. 1, s. 9-19.