Implementation of Edwin Gordon’s Method in Music Education of Children in Early’s Choolage

Main Article Content

Albert Sułczyński

Abstract

Musical education of children in early school age is a very neglected area. It is a result of lack of time to teach it and to inspire students by music. There is no motivate them to look for a passion in it, to playing with music, to create and perform music. Too many children in the class, no discipline in music lessons, weak preparation of music teachers and a lots of other factors caused that cultural hunger of a young man is satisfied by popular music which comments social and political events with a lot of colours and lights and very loud music.


In the article there is attempted at presenting the concept of teaching children’s music in early school age based on the method of Professor Edwin Elias Gordon. According to Author of the article his method can be very useful to improve the holistic development of a young man in the process of his upbringing and education.

Article Details

Section
Articles

References

Gawryłkiewicz, J. Gawryłkiewicz, M. (red.), (2010). Podręcznik do kierowania edukacją muzyczną małego dziecka według teorii uczenia się muzyki Edwina E. Gordona. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”.
Gerrig, R.J.; Zimbardo, P.G. (2008). Psychologia i życie (przeł. E. Czerniawska i in.). Warszawa: PWN.
Gordon, E.E. (1999). Sekwencje uczenia się w muzyce. Umiejętności, zawartość i motywy. Bydgoszcz: Wydawnictwo Uczelniane WSP.
Gordon, E.E. (2016). Teoria uczenia się muzyki. Niemowlęta i małe dzieci. Gdańsk: Harmonia Universalis.
Gordon, E.E. (1997). Umuzykalnienie niemowląt i małych dzieci. Kraków: Wydawnictwo Zamiast Korepetycji.
Hebb, D.O. (1973). Podręcznik psychologii (tł. J. Pałczyński, J. Siuta). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Kunowski, S. (2000). Podstawy współczesnej pedagogiki. Warszawa: Wydawnictwo Salezjańskie.
Reber, A.S. (2000). Słownik psychologii. Warszawa: Scholar.
Rogozińska, K. (2017). Doświadczanie muzyki wśród dzieci w młodszym wieku szkolnym. Pedagogika Przedszkolna i Wczesnoszkolna, 10/1, 93.
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 14 lutego 2017 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz podstawy programowej kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej, w tym dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym, kształcenia ogólnego dla branżowej szkoły I stopnia, kształcenia ogólnego dla szkoły specjalnej przysposabiającej do pracy oraz kształcenia ogólnego dla szkoły policealnej, Dz.U. 2017 poz. 356., zał. Nr 2.
Zwolińska, E.A. (2014). Zastosowanie teorii uczenia się muzyki Edwina E. Gordona w kształceniu nauczycieli. W: A. Michalski (red.), Wokół teoretycznych podstaw kształcenia muzycznego (s.133-134). Gdańsk: Wydawnictwo Athenae Gedanenses.