The Level of Graphomotor Development in 5-Year-Old Children in Light of Writing Readiner
Main Article Content
Abstract
Writing is one of the basics skills in the process of learning, thus it is of outmost importance for a child to master it to the best extent possible. As far as learning to write is concerned, specialists draw attention to the need to improve manual dexterity, visual-motor coordination, and the development of balance, the acquisition of which is to ensure the achievement of school readiness. The above mentioned skills are referred to as graphomotorics. Children who can have future problems with writing can already be identified in preschool.
Therefore, the purpose of the research was to diagnose the level of graphomotor skills development in 5-year-old children (120 preschoolers) attending randomly selected kindergartens in Biała Podlaska district. The research was performed by means of the Ozierecki test which was adapted to the needs of Polish research by Aleksander Barański. The research was conducted in two stages. The first one was performed at the beginning of the school year, and the second one was carried out after six months. On the one hand, the research findings indicated the development of graphomotor skills. However, in some cases, the need for therapeutic support was identified.
Article Details
References
Bogdanowicz, M. (2003). Przygotowanie do nauki pisania. Ćwiczenia grafomotoryczne według Hany Tymichovej. Gdańsk: Wydawnictwo Harmonia.
Kordas, K. (2004). Wykorzystanie Skali Ryzyka Dysleksji do diagnozy dzieci sześcioletnich w wybranych przedszkolach łomżyńskich. Łomża: BIP Urzędu Miejskiego w Łomży.
Brzezińska, A. (2004). Ocena ryzyka dysleksji u dzieci w wieku przedszkolnym przez rodziców i jej uwarunkowania. Edukacja, 4, 39-54.
Cyran-Prus, M., Matych, E. (2004). Zaburzenia lateralizacji. W: E.M. Skorek (red.), Terapia pedagogiczna. Wybrane zagadnienia. T. 1. (s. 73-80). Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”.
Dandache, S., Wouters, J., Ghesquière, P. (2014). Development of Reading and Phonological
Skills of Children at Family Risk for Dyslexia: A Longitudinal Analysis from Kindergarten to Sixth Grade. Dyslexia, 20, 305-329.
Dennison, P.E., Dennison, G. (2003). Kinezjologia edukacyjna dla dzieci. Wydawca: Międzynarodowy Instytut NeuroKinezjologii.
Dmochowska, M. (1991). Zanim dziecko zacznie pisać. Warszawa: WSiP.
Dziamska, D. (2010). Edukacja przez ruch. Kropki, kreski, owale, wiązki. Warszawa: WSiP.
Gooch, D., Hulme, Ch., Nash, H., Snowling, M.J. (2014). Comorbidities in Preschool Children at Family Risk of Dyslexia. Journal of Child Psychology and Psychiatry, 55(3), 237-246. DOI:10.1111/jcpp.12139.
Gruszczyk-Kolczyńska, E., Zielińska, E. (2009). Zajęcia dydaktyczno-wyrównawcze dla dzieci, które rozpoczną naukę w szkole. Warszawa: Wydawnictwo Edukacja Polska.
Klim-Klimaszewska, A. (2015). Praca z dzieckiem ryzyka dysleksji i dysgrafii na zajęciach terapeutycznych w przedszkolu. Warszawa: Wydawnictwo Erica.
Krasowicz-Kupis, G. (2009). Psychologia dysleksji. Warszawa: PWN.
Mańkowska, I. (2005). Kreowanie rozwoju dziecka, kinezjologia edukacyjna i inne nowoczesne metody terapeutyczne w praktyce. Gdynia: Wydawnictwo Operon.
Przeweda, R. (1981). Rozwój somatyczny i motoryczny. Warszawa: WSiP.
Putyński, L. (1998). Skala Rozwoju Motorycznego Oziereckiego (Historia i współczesne zastosowania), Acta Universitatis Lodziensis Folia Psychologica, 2,145-149.
Sawa, B. (1980). Jeżeli dziecko źle czyta i pisze. Warszawa: WSiP.
Szymańska, W. (2004). Trudności w uczeniu się uwarunkowane zaburzeniami spostrzeżeń wzrokowych. W: E.M. Skorek (red.), Terapia pedagogiczna. Wybrane zagadnienia. T. 1. (s. 45-48). Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”.
Wlaźnik, K. (1996). Wychowanie fizyczne w przedszkolu. Przewodnik metodyczny dla nauczycieli. Warszawa: Wydawnictwo Juka.
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 14 lutego 2017 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz podstawy programowej kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej, Dz. U. z dnia 24 lutego 2017 r., poz. 356.