Spirituality in Integral Early School Education

Main Article Content

Adam Maj

Abstract

Programme basis and organisation of the education process implies the possibility of implementing early school education as an integral one, which is connected with the student’s development in the psychophysical, social and cultural spheres, not excluding the spiritual one. Spirituality understood naturalistically or religiously (in Christian terms) binds such categories as sense (ultimate sense), values (highest, ultimate), moral perfection, and sanctity. The spiritual development of children during early school education is an important phase in their integral development, aimed at personality maturity integrated with spiritual maturity and religious maturity.

Article Details

Section
Articles

References

Buk-Cegiełka, M. (2013). Integralny rozwój i wychowanie dziecka w systemie wychowawczo- dydaktycznym Marii Montessori. Elementy teorii i praktyki. Lublin: Libropolis.
Chałas, K. (2007). Wychowanie ku wartościom wiejskim jako szansa integralnego rozwoju wychowanka. Lublin: KUL.
Chmielewski, M. (2002). Duchowość. W: M. Chmielewski (red.), Leksykon duchowości katolickiej, Lublin–Kraków: Wydawnictwo M.
Jan Paweł II (1994). List do rodzin.
Jusiak, R. (2016). Duchowość chrześcijańska. W: K. Chałas, A. Maj (red.), Encyklopedia aksjologii pedagogicznej. Radom: POLWEN.
Karbowniczek, J., Klim-Klimaszewska, A. (2016). Edukacja wczesnoszkolna w teorii i praktyce. Kraków: WAM.
Kulpaczyński S. (2009). Psychologia rozwojowo-wychowawcza nie tylko dla katechetów. Lublin: Polihymnia.
Kunowski, S. (2004). Podstawy współczesnej pedagogiki. Warszawa: Wydawnictwo Salezjańskie.
Marszałek, L. (2013). Duchowość dziecka. Znaczenia – perspektywy – konteksty w pedagogice przedszkolnej. Warszawa: Szkoła Wyższa im. Bogdana Jańskiego.
Milerski, B., Śliwerski, B. (red.) (2000). Leksykon PWN. Pedagogika. Warszawa: PWN.
Murawska, B. (2014). Edukacja wczesnoszkolna. Warszawa: Instytut Badań Edukacyjnych.
Nowak, M. (2008). Teorie i koncepcje wychowania. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie i Profesjonalne.
Ostrowska, K. (1994). W poszukiwaniu wartości. Gdańsk: Rubikon.
Podstawa programowa kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej (2017). Załącznik nr 2 do Rozporządzenia MEN z dnia 14 lutego 2017 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz podstawy programowej kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej, w tym dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym, kształcenia ogólnego dla branżowej szkoły I stopnia, kształcenia ogólnego dla szkoły specjalnej przysposabiającej do pracy oraz kształcenia ogólnego dla szkoły policealnej. Dz. U. 2017, poz. 356.
Popielski, K. (2004). Noo-logoterapia. Elementy wprowadzenia. Lublin–Kielce: ŚCPiE.
Rynio, A. (2004). Integralne wychowanie w myśli Jana Pawła II. Lublin: Wydawnictwo KUL.
Socha, P. (2000). Psychologia rozwoju duchowego – zarys zagadnienia. W: P. Socha (red.), Duchowy rozwój człowieka. Fazy życia, osobowość, wiara, religijność. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.