Developing Teachers’ Personalities and Passion in the Fluid Reality of the 21st Century – Searching for Solutions

Main Article Content

Kinga Kuszak

Abstract

The article discusses searching for solutions related to the university education of preschool and early school teachers in a time marked by intense and unpredictable changes. The fluid reality we live in poses an important challenge for those responsible for teacher training, requiring them to prepare teachers to deal with constant changes and remain open to what is yet to come. In a constantly changing reality, it is difficult to predict which competencies teachers will need in the next decades of the 21st century. It is certainly worth the effort to focus on fostering the passion and developing the personalities of future teachers working with children of preschool and early school age. The education process should also take into account the needs and expectations of the new generation of teachers, representing what the literature of the subject describes as “generation Z”. Apart from including theoretical considerations, the article is an attempt to showcase selected solutions developed at the Faculty of Educational Studies of Adam Mickiewicz University in Poznan.

Article Details

Section
Articles

References

Bartkowicz, Z. (2007). Nauczyciel kompetentny w perspektywie deontologicznej. W: Bartkowicz Z., Kowaluk M., Samujło (red.), Nauczyciel kompetentny. Teraźniejszość i przyszłość. Lublin: UMCS
Bauman, Z (2007). Płynne życie. Kraków: Wydawnictwo Literackie.
Bauman, Z. (2009). Konsumowanie życia. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.
Brożek, B. (2017). Myślenie. Podręcznik użytkownika. Kraków: Copernicus Center Press.
Bruner, J. (2010). Kultura edukacji. Kraków: Universitas.
Brzezińska, A., Janiszewska-Rain, J. (2005). W poszukiwaniu złotego środka. Rozmowy o rozwoju człowieka. Kraków: Znak.
Dryden, G., Vos, J. (2003). Rewolucja w uczeniu. Poznań: Zysk i S-ka.
Dudzikowa, M., Nowak, M. (red.) (2015). O pasjach cudzych i własnych – profesorowie. Lublin: KUL.
Goleman, D. (2014). Focus. Sztuka koncentracji jako ukryte dążenie do doskonałości. Poznań: Media Rodzina.
Hejnicka-Bezwińska, T. (2008). Pedagogika ogólna. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie i Profesjonalne.
Korczak, J. (2017). Prawo dziecka do szacunku. Warszawa: Biuro Rzecznika Praw Dziecka.
Kupisiewicz, Cz. (2012). Dydaktyka. Podręcznik akademicki. Gdańsk: Impuls.
Okoń, W. (1992). Słownik Pedagogiczny. Warszawa: PWN.
McLaren, P. (2015). Życie w szkołach. Wprowadzenie do krytyki pedagogicznej. Wrocław: Wydawnictwo Naukowe Dolnośląskiej Szkoły Wyższej.
Speck, O. (2005). Być nauczycielem. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
Środa, M. Edukacja w XXI wieku, www.kongreskobiet.pl/Content/uploaded/files/CAiE%20i%20 Media/02_Edukacja%20XXI-Raport.pdf – [dostęp: 7.01.2019].
Szymański, M.J. (2008). Funkcje edukacji szkolnej w zmieniającym się społeczeństwie. W: B. Muchacka, M. Szymański (red.), Szkoła w świecie współczesnym. Kraków: Impuls.
Tanaś, M. (2015). Po co ludziom potrzebna jest pasja? Perspektywa bio- i doksograficzna. W: M. Dudzikowa, M . Nowak (red.), O pasjach cudzych i własnych – profesorowie. Lublin: KUL.