Phenomenology in Pedagogy: Determinants, Possibilities, and Needs
Main Article Content
Abstract
Pedagogical studies rarely adopt the phenomenological approach to analyse the phenomena that make up individual experience. The goal of this article is to describe how Edmund Husserl’s phenomenology could be used in the fields of pedagogical theory and practice. The paper addresses such questions as What is phenomenology? Why phenomenology is worth exploring? and Can we use phenomenology as a ‘school of thought’ in pedagogical theory, and how can it be applied to pedagogical practice? The analyses carried out for the purposes of this study encourage further investigation of this issue to discover where and how phenomenology could be applied in contemporary pedagogical theory and practice, and to explore it from a broad and multifaceted perspective.
Article Details
References
Ablewicz, K. (1994). Hermeneutyczno-fenomenologiczna perspektywa badań w pedagogice. Kraków: Uniwersytet Jagielloński.
Berger, P., Luckmann, T. (1983). Społeczne tworzenie rzeczywistości. Warszawa: PIW.
Cyrańska, E. (2001). W poszukiwaniu istoty, czyli o możliwości otwierania horyzontu badań pedagogicznych na metodę fenomenologii. W: D. Urbaniak-Zając, J. Piekarski (red.), Jakościowe orientacje w badaniach pedagogicznych (s. 32-51). Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.
Garfinkel, H. (1984). Racjonalne cechy działalności naukowej i potocznej. W: Kryzys i schizma. Antyscjentyczne tendencje w socjologii współczesnej, t.1. Warszawa: PIW.
Heidegger, M. (2010). Bycie i czas. Warszawa: PWN.
Husserl, E. (1967). Idee czystej fenomenologii i fenomenologicznej filozofii. Księga 1, przeł. D. Gierulanka, Warszawa: PWN.
Husserl, E. (1974). Idee czystej fenomenologii i fenomenologicznej filozofii. Księga 2, przeł. D. Gierulanka, Warszawa: PWN.
Moustakas, C.E. (2001). Fenomenologiczne metody badań, tłum. S. Zabielski. Białystok: Wydawnictwo Uniwersyteckie Trans Humana.
Ryk, A. (2011). W poszukiwaniu podstaw pedagogiki humanistycznej. Od pedagogiki Edmunda Husserla do pedagogiki fenomenologicznej. Kraków: Impuls.
Scheler, M. (1987). Pisma z antropologii filozoficznej i teorii wiedzy, tłum. S. Czerniak, A. Węgrzecki. Warszawa: PWN.
Schütz, A. (1989). Fenomenologia i nauki społeczne. W: Z. Krasnodębski (red.), Fenomenologia i socjologia (s. 107-130). Warszawa: Wydawnictwo PWN.