Multi-sensory Teaching as a Strategy Supporting Sensory Perceptual Preferences of Pupils
Main Article Content
Abstract
The text emphasizes the role of multi-sensory teaching, which involves all the senses and channels of students’ perception. Activation of the senses significantly increases the efficiency of learning, as information obtained through various learning channels is better understood and remembered. The didactic process becomes more diverse and attractive, which makes its participants feel positive emotions related to a given activity, and also helps them to better remember this experience and acquire new knowledge. The teacher’s use of diverse methods, strategies, materials and learning contexts creates a rich, varied sensory environment. Contemporary didactics should take into account the individual predispositions of pupils, expand their learning workshop, encourage to use their own potential according to personal preferences of the way of learning.
Article Details
References
Bandler, R., Grinder, J. (1986). Using Your Brain For a Change. Moab, Utah: Real People Press.
Blakemore, S., Frith, U. (2008). Jak uczy się mózg (przekł. R. Andruszko). Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.
Christov, T, (1994 b). Jedno ciało – dwa umysły. „Gestalt. Kwartalnik Polskiego Stowarzyszenia Psychologów Praktyków” 14, 33-34.
Christov, T. (1994 a). Słaby uczeń czy „translator”? „Gestalt. Kwartalnik Polskiego Stowarzyszenia Psychologów Praktyków” 13, 28-30.
Dryden, G., Vos, J. (2003). Rewolucja w uczeniu się (przekł. B. Jóźwiak). Poznań: Zysk i S-ka.
Futyma, S. (2012). Edukacja wobec zmysłowej natury człowieka. Od unilateralności do komplementarności. Poznań: Wydawnictwo UAM.
Gardner, H. (2009). Inteligencje wielorakie. Nowe horyzonty w teorii i praktyce. Warszawa: Wydawnictwo Laurum.
Gardner, H. (2002). Inteligencje wielorakie. Teoria w praktyce. Poznań: Wydawnictwo Media Rodzina.
Grochulska, J. (1994). Granice możliwości edukacyjnych człowieka. Kraków: Staromiejska Oficyna Wydawnicza.
Karpińska, A. (2005). Neurodydaktyczne implikacje dla dobrej edukacji. Część 2. „Gazeta Szkolna” 31/32, 30-31.
Kotarba-Kańczugowska, M. (2010). Nauczanie wielozmysłowe podstawą indywidualizacji procesu kształcenia. W: M. Pomianowska, K. Szczepkowska-Szczęśniak (red.), Indywidualne potrzeby edukacyjne i rozwojowe dzieci w klasach I-III (część B, s. 1-15). Warszawa: Spółka Wydawnicza Raabe.
Linksman, R. (2005). W jaki sposób szybko się uczyć (tłum. J. Korpanty). Warszawa: Świat Książki.
Mass, V.F. (2016). Uczenie się przez zmysły (przeł. D. Szatkowska). Gdańsk: Harmonia Universalis.
Taraszkiewicz, M. (2000). Jak uczyć lepiej? Czyli refleksyjny praktyk w działaniu. Warszawa: CODN.
Taraszkiewicz-Kotońska, M., Karpa, A. (2010). Razem w szkole: edukacja wczesnoszkolna: klasa 1-3: nauczanie wielozmysłowe: poradnik dla nauczyciela. Warszawa: Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne.
Taraszkiewicz-Kotońska, M., Rose, C. (2006). Atlas efektywnego uczenia się nie tylko dla nauczycieli. Cz. I. Warszawa: Transfer Learning Sp. z.o.o.
Zatorska, M., Kopik, A. (2012). Wielointeligentne odkrywanie świata – program edukacji wczesnoszkolnej, https://www.ore.edu.pl/materialy-do-pobrania/category/169-programy-nauczania-szkoa-podstawowa?download=889:wielointeligentne-odkrywanie-wiata-program-edukacji-wczesno szkolnej (dostęp: 15.11.2017).
Zińczuk, M. (2014). Niska motywacja do nauki w kontekście niepowodzeń szkolnych. W: A. Karpińska, M. Zińczuk (red.), Dydaktyczna refleksja o edukacyjnych priorytetach (s. 90-105). Warszawa: Wydawnictwo Akademickie Żak.