Outdoor Learning. Diverse Perspectives, Approaches and Opinions

Main Article Content

Teresa Parczewska

Abstract

In numerous countries around the world, increasingly more attention is being devoted to the significance of spending time in the fresh air in a natural setting. This is considered to be a crucial aspect of childhood. The article presents a multifaceted perspective on the learning process and on where it takes place. It also encourages the reader to apply his or her own understanding and interpretation of issues related to outdoor learning. The use of a variety of approaches to this notion can facilitate a better insight into the course of the learning process in both classroom and outdoors settings, as well as the issue's importance in children’s development.

Article Details

Section
Articles

References

Bauman, Z. (2012). O edukacji. Rozmowy z Riccardo Mazzeo. Wrocław: Wydawnictwo Naukowe Dolnośląskiej Szkoły Wyższej.
Bentsen, P., Ho, S., Gray, T., Waite, S. (2017). A Global View of Learning Outside the Classroom. In: S. Waite (ed.), Children Learning Outside the Classroom from Birth to Eleven (p. 53-66). London: Sage.
Boryczko, M. (2015). Paradoksalne funkcje szkoły. Studium krytyczno-etnograficzne. Gdańsk: Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego.
Dewey, J. (2005). Szkoła a społeczeństwo. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie Żak.
Dewey, J. (2014). Doświadczenie i edukacja. Warszawa: Warszawska Firma Wydawnicza SC.
Elliott, S. (2015). Children in the natural world. In: J.M. Davis (ed.), Young Children and the Environment: Early Education for Sustainability (p. 32-54). Melbourne: Cambridge University Press.
Engeström, Y., Miettinen, R., Punamäki R.-L. (1999). Perspectives on Activity Theory. New York: Cambridge University Press.
Freire, P. (2000). Bankowa koncepcja edukacji jako narzędzie opresji. W: K. Blusz, Edukacja i wyzwolenie (s. 67-78). Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls.
Greenwood, D.A. (2008). A critical pedagogy of place: gridlock to parallax. „Environmental Education Research” 14(3), 336-348.
Harding, S. (2005) Outdoor play and the pedagogic garden. In: J . Moyles (ed.), The Excellence of Play (p. 138-153). Maidenhead: Open Uniwersity Press.
Humberstone, B., Pedersen, K. (2001) Gender, class and outdoor traditions in the UK and Norway. „Sport Education and Society” 6(1), 23-33.
Illeris, K. (2006). Trzy wymiary uczenia się. Wrocław: Wydawnictwo Naukowe Dolnośląskiej Szkoły Wyższej Edukacji TWP.
Illeris, K. (20072). How we Learn. London: Routledge.
Jarvis, P. (2012). Transformatywny potencjał uczenia się w sytuacjach kryzysowych. „Teraźniejszość – Człowiek – Edukacja” 3(59), 127-135.
Klus-Stańska, D. (red.) (2015). (Anty)edukacja wczesnoszkolna. Kraków: Impuls.
Klus-Stańska, D., Nowicka, M. (2005). Sensy i bezsensy edukacji wczesnoszkolnej. Warszawa: WSiP.
Kwaśnica, R. (2016). O szkole poza kulturową oczywistością. Wprowadzenie do rozmowy. „Teraźniejszość – Człowiek – Edukacja” 18, 3(71), 23-24.
Kwlley, P. (2014). Indercultural comparative research: rethinking insider and outsider perspectives. „Oxford Review of Education” 40(2), 1-20.
Lester, S., Russell, W. (2010). Children’s Right to Play: An Examination of the Importance of Play in the Lives of Children Worldwide. The Hague: Bernard van Leer Foundation.
Louv, R. (2014). Ostatnie dziecko lasu. Warszawa: Grupa Wydawnicza Relacja.
McKenzie, M. (2008). The places of pedagogy: or, what we can do with culture through intersubjective experiences. „Environmental Education Research” 14(3), 361-372.
Michalak, R. (2004). Aktywizowanie uczniów w edukacji wczesnoszkolnej. Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM.
Min, B., Lee, J. (2006). Children’s neighbourhood place as a psychological and behavioural domain. „Journal of Environmental Psychology” 26, 51-71.
Misiorna, E. (2011). Aktywne uczestnictwo dziecka w kreowaniu szkolnej rzeczywistości. W: H. Krauze-Sikorska, Wymiary społecznego uczestnictwa w życiu. Między dzieciństwem a dorosłością (s. 145-154). Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM.
Neill, J. (2001). A Profile of Outdoor Education Programs and their Implementation in Australia. Paper presented to the National Assembly for Youth Development, Miyazaki, Japan, 14 November.
Ostrowska, U. (2016). Doświadczenie aksjologiczne. W: K. Chałas, A. Maj (red.), Encyklopedia aksjologii pedagogicznej (s. 282-284). Radom: Polskie Wydawnictwo Encyklopedyczne.
Rogers, C.R. (2000). Tworzenie klimatu wolności. W: K. Blusz, Edukacja i wyzwolenie (s. 79-101). Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls.
Senge, P., Scharmer, C., Jawaorski, J., Flowers, B. (2005). Presence: Exploring Profound Change in People, Organizations and Society. London: Nicholas Brealey Publishing.
Sowińska, H. (red.) (2011). Dziecko w szkolnej rzeczywistości. Założony a rzeczywisty obraz edukacji elementarnej. Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM.
Stawiński, W. (red.) (1993). Podstawy nauczania środowiska przyrodniczego. Kraków: Wydawnictwo Naukowe WSP.
Thorburn, M., Alison, P. (2010) Are we ready to go outdoors now? The prospect for outdoor education during a period of curriculum renewal in Scotland. „The Curriculum Journal” 21(1), 97-108.
Waite, S. (2011). Teaching and learning outside the classroom: personal values, alternative pedagogies and standards. „Education 3-13: International Journal of Primary, Elementary and Years Education” 39(1), 65-82.
Waite, S. (2013). Knowing your place in the world: how place and culture support and obstruct educational aims. „Cambridge Journal of Education” 43(4), 413-434.
Waite, S., Pratt, N. (2017). Theoretical Perspectives on Learning Outside the Classroom – Relationships Between Learning and Place. In: S. Waite (ed.), Children Learning Outside the Classroom, (s. 7-22). London: Sage.
Ward Thompson, C., Aspinall, P., Montarzino, A. (2008). The childhood factor: adult visits to green places and the significance of childhood experience. „Environment and Behaviour” 40(1), 111-143.
Zielińska, H. (1996). Ivan Illich – między romantyzmem a anarchizmem pedagogicznym. Toruń: Wydawnictwo Uniwersytetu Mikołaja Kopernika.