Theory of Education in the Media Space – Between Tradition and Change

Main Article Content

Katarzyna Borawska-Kalbarczyk

Abstract

The aim of this article is to describe the transformations of contemporary learning theory in the context of transformations related to the dynamic development of digital technology. Education in the traditional sense becomes less effective in the face of constant and rapid changes in the surrounding reality. There is a contradiction between the attractiveness of the student’s activity in the mobile space, his expectations directed at the school and the transmission of the content of the training. The author demonstrates the need for a creative approach to changing thinking about the methods of educational practice and new forms of building a learning community, taking into account the values ​​inherent in the school culture and the modern media accents of space.

Article Details

Section
Articles

References

Bauman, Z. (1994). Dwa szkice o moralności ponowoczesnej. Warszawa: Instytut Kultury.
Bauman, Z. (2006). Płynna nowoczesność. Kraków: Wydawnictwo Literackie.
Bauman, Z. (2007). Edukacja: wobec, wbrew i na rzecz ponowoczesności. W: M. Dudzikowa, M. Czerepaniak-Walczak (red.), Wychowanie. Pojęcia. Procesy. Konteksty. T. I (s. 139-154). Gdańsk: GWP.
Beck, U. (2002). Społeczeństwo ryzyka. W drodze do innej nowoczesności (tł. S. Cieśla). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar.
Bell, D. (1973). The Coming of Post-industrial Society: A Venture In Social Forecasting. New York: Basic Books.
Borawska-Kalbarczyk, K. (2015). Kompetencje informacyjne uczniów w perspektywie zmian szkolnego środowiska uczenia się. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie Żak.
Borawska-Kalbarczyk, K. (2016). Szkolne środowisko uczenia się jako dydaktyczna płaszczyzna współpracy nauczyciela i uczniów w obszarze rozwijania kompetencji informacyjnych. W: A. Minczanowska, A. Szafrańska-Gajdzica, M.J. Szymański (red.), Szkoła. Wspólnota dążeń? (s. 172-187). Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek.
Brown, J.S. (2002). Growing Up Digital: How the Web Changes Work, Education, and the Ways People Learn (http://www.johnseelybrown.com/Growing_up_digital.pdf).
Buckingham, D. (2008). Nowe media – nowe postaci dzieciństwa? Zmieniające się środowisko kulturowe dzieci w erze technologii cyfrowej. W: M.J. Kehily (red.), Wprowadzenie do badań nad dzieciństwem (s. 151-169). Kraków: Wydawnictwo WAM.
Castells, M. (2007). Społeczeństwo sieci (tłum. M. Marody, K. Pawluś, J. Stawiński, S. Szymański). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Chałas, K. (2014). Edukacja przez projekty – perspektywa aksjologiczna. W: A. Karpińska, A. Szwarc (red.), Wybrane problemy dydaktyki w wymiarze teoretyczno-praktycznym (s. 177-186). Warszawa: Wydawnictwo Akademickie Żak.
Dewey, J. (2005). Szkoła a społeczeństwo. (tłum. R. Czaplińska-Muternilchowa). Warszawa: Wydawnictwo Akademickie Żak.
Drucker, P.F. (1999). Społeczeństwo pokapitalistyczne. (tł. G. Karnas).Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Dylak, S. (2009). Koniec „nauczania” czy nowy paradygmat dydaktyczny. W: L. Hurło, D. Klus-Stańska, M. Łojko (red.), Paradygmaty współczesnej dydaktyki (s. 40-49). Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”.
Edukacja: jest w niej ukryty skarb, (1998). Raport dla UNESCO Międzynarodowej Komisji do spraw Edukacji dla XXI wieku pod przewodnictwem Jacques’a Delorsa. Warszawa: Stowarzyszenie Oświatowców Polskich.
Giddens, A. (2001). Nowoczesność i tożsamość. „Ja” i społeczeństwo w epoce późnej nowoczesności (tłum. A. Szulżycka). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Giddens, A. (2008). Konsekwencje nowoczesności. (tłum. E. Klekot). Kraków: Wyd. Uniwersytetu Jagiellońskiego.
Hankała, A. (2013). Autonomia uczenia się człowieka w świecie technologii informatycznej. W: M. Tanaś, Cyberprzestrzeń, człowiek, edukacja. Cyfrowa przestrzeń kształcenia (s. 29-45). Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”.
Kasprzak, P., Kłakówna, Z.A., Kołodziej, P., Regiewicz, A., Waligóra, A. (2016). Edukacja w czasach cyfrowej zarazy. Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek.
Kostyło, H. (2013). Podwójny pozór w edukacji na przykładzie koncepcji Paula Freire’a. W: M. Dudzikowa, K. Knasiecka-Falbierska (red.), Sprawcy i/lub ofiary działań pozornych w edukacji szkolnej (s. 83-100). Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”.
Krauze-Sikorska, H., Klichowski M. (2013). Świat Digital Natives. Młodzież w poszukiwaniu siebie i innych. Poznań: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza.
Levinson, P. (2010). Nowe nowe media. (tłum. M. Zawadzka). Kraków: Wydawnictwo WAM.
Mapa umiejętności XXI wieku (2008). Partnership for 21st Century Skills we współpracy z National Council for Social Studies. Waszyngton (http://www.edunews.pl/images/pdf/ umiejetnoscixxi_pl.pdf).
Miąso, J. (2013), Starcie paradygmatów koncepcji człowieka – homo sapiens sapiens kontra homo mediens – konieczność sięgania głębiej ku pozytywnemu pedagogicznemu modelowaniu. W: J. Morbitzer, E. Musiał (red.), Człowiek – media – edukacja (s. 245-254). Kraków: Wydawca: Katedra Technologii i Mediów Edukacyjnych Uniwersytet Pedagogiczny im. KEN w Krakowie.
Morbitzer, J. (2009). Interakcja człowiek – Internet – refleksje pedagogiczne. W: J. Morbitzer (red.), Komputer w edukacji. Kraków: Wydawca: Katedra Technologii i Mediów Edukacyjnych, Uniwersytet Pedagogiczny.
Morbitzer, J. (2015). O nowej przestrzeni edukacyjnej w hybrydowym świecie. „Labor et Educatio” 3, 411-430.
Morbitzer, J. (2016). Współczesna przestrzeń obecności człowieka – między realnością a wirtualnością. „Zeszyty Naukowe Wyższej Szkoły Humanitas. Pedagogika” 13, 59-68.
Muszyński, H. (2011-12). Nauczyciel w świecie medialnym. „Neodidagmata” 33/34, 39-47.
Nowak, J. (2014). Szkoła – nowe przestrzenie edukacyjne. W: M. Magda-Adamowicz, I. Kopaczyńska (red.), Pedagogika wczesnoszkolna wobec zmieniających się kontekstów społecznych. Tom I (s. 76-87). Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek.
Nowak-Dziemianowicz, M. (2014). Oblicza edukacji. Między pozorami a refleksyjną zmianą. Wrocław: Wydawnictwo Dolnośląskiej Szkoły Wyższej.
Sztompka, P. (2004). Socjologia. Kraków: Wydawnictwo Znak.
Sztompka, P. (2016). Kapitał społeczny: teoria przestrzeni międzyludzkiej. Kraków: Wydawnictwo Znak Horyzont.
Szymański, M.J. (2005). Funkcje edukacji szkolnej w zmieniającym się społeczeństwie. W: T. Lewowicki, A. Szczurek-Boruta, B. Grabowska (red.), Przemiany społeczno-cywilizacyjne i edukacja szkolna – problemy rozwoju indywidualnego i kształtowania się tożsamości (s. 105-115). Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls.
Szymański, M.J. (2016). Szkoła – między tradycją, dążeniem do nowoczesności i chaosem. W: M.J. Szymański, B. Walasek-Jarosz, Z. Zbróg (red.), Zrozumieć szkołę. Konteksty zmian (s. 25-35). Warszawa: Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej.
Tadeusiewicz, T. (2010). Zagrożenia w cyberprzestrzeni. „Nauka” 4, 31-42 (http://www.pan.poznan. pl/nauki/N_410_05_Tadeusiewicz.pdf).
Urry, J. (2009). Socjologia mobilności (tłum. J. Stawiński). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Wrońska, M. (2015). Eksplozja informacji versus eksplozja ignorancji. W: J. Morbitzer, D. Morańska, E. Musiał (red.), Człowiek – media – edukacja (s. 398-405). Dąbrowa Górnicza: Wydawnictwo Naukowe Wyższej Szkoły Biznesu w Dąbrowie Górniczej.