Current Assumptions of the Contour Theory of Education of Stefan Kunowski
Main Article Content
Abstract
The aim of the article is to justify the thesis that the validity of the assumptions of Stefan Kunowski's contradictory theory is a confirmation of the psychological and pedagogical property of the relationship between the development and the upbringing of man with his self-fulfillment, seen as a reason and a condition of happiness. According to the pedagogue, human development encompasses five developmental periods that take place within seven years. Every development period starts a separate layer of education. These layers are formed in the following order: biological, psychological, sociological, cultural, spiritual. The article presents the sources of the contradictory theory of education, its general assumptions and their validity. It is justified that the integrity of the layers of education is a condition of self-fulfillment and of human happiness. It has been referenced to psychological-pedagogical theory and empiric: Abraham Maslow's self-realization theory; the principle of high quality of being Martin Seligman; flow theory of Mihaly Csikszentmihalyi; onion theory of happiness of Janusz Czapiński; creative acomology; narratives of teachers at the life breakthrough in the study of Joanna Lukasik.
Article Details
References
Brzezińska, A. (2004), Społeczna psychologia rozwoju, Warszawa: Scholar.
Chodkowska, M. (2008), W poszukiwaniu perspektyw interdyscyplinarności teorii i praktyki pedagogicznej, „Roczniki Pedagogiczne” 31(2008), s. 45-54.
Csikszentmihalyi, M. (2005), Przepływ. Psychologia optymalnego doświadczenia, Taszów: Moderator.
Czapiński, J. (1994), Psychologia szczęścia. Przegląd badań i zarys teorii cebulowej, Warszawa: Polskie Towarzystwo Psychologiczne.
Czapiński, J. (2003), Psychologiczne teorie szczęścia, w: J. Czapiński (red.), Psychologia pozytywna. Nauka o szczęściu, zdrowiu, sile i cnotach człowieka, Warszawa: PWN, s. 51-102.
Czapiński, J. (2001), Szczęście – złudzenie czy konieczność? Cebulowa teoria szczęścia w świetle nowych danych empirycznych, w: M. Kofta i T. Szustrowa (red.), Złudzenia, które pozwalają żyć, Warszawa: PWN, s. 266-306.
Fromm, E. (2000), Niech się stanie człowiek, Warszawa–Wrocław: PWN.
Heidegger, M. (1977), Czas światoobrazu, w: K. Michalski (oprac.), Budować, mieszkać, myśleć, Warszawa: Wyd. Czytelnik, s. 128-167.
Karczewska, J. (2012), Integralne wychowanie – chrześcijańska koncepcja Stefana Kunowskiego, Kielce: Uniwersytet Jana Kochanowskiego.
Kunowski, S. (1960), Boży dar życia ludzkiego a wychowanie człowieka, „Ateneum Kapłańskie”, nr 209, s. 59-78.
Kunowski, S. (1996), Podstawy współczesnej pedagogiki, Warszawa: Wyd. Salezjańskie.
Kunowski, S. (1962), Potrzeby wychowania duszpastersko-katechetycznego, „Katecheta”, 5(1962), s. 263-272.
Kunowski, S. (2000), Problematyka współczesnych systemów wychowania, Kraków: Impuls.
Kunowski, S. (1946), Proces wychowawczy i jego struktury. Temperament, indywidualność, charakter, osobowość, Lublin: Instytut Pracy Nauczycielskiej.
Kunowski, S. (1963), Wpływ techniki na osobowość człowieka, „Zeszyty Naukowe KUL”, z. 4, s. 37-59.
Łukasik, J. (2013), Doświadczanie życia codziennego. Narracje nauczycielek na przełomie życia, Kraków: Impuls.
Maslow, A. (2004), W stronę psychologii istnienia, Poznań: Rebis.
Seligman, M. (2005), Prawdziwe szczęście. Psychologia pozytywna a urzeczywistnienie naszych możliwości trwałego spełnienia, Poznań: Media Rodzina.
Tischner, J. (2000), Jak żyć?, Wrocław: Wyd. Wrocławskiej Księgarni Archidiecezjalnej.
Wiszniakowa, N. (2003), Akmeologia kreatywna, Łódź: Wyd. Instytutu Postępowania Twórczego.