Integral Education of Young People in St. John Bosco's Pedagogy

Main Article Content

Andrzej Łuczyński

Abstract

Today the need for a deeper reflection on the problems of education arises from the need to seek such educational concepts which would be capable of developing and shaping the full personal potential of a young man in a holistic (integral) way. This year's 200th anniversary of the birth of St. John Bosco (1815-1888), a great 19th century educator and developer of the original system of preventive education, becomes an opportunity to introduce his original pedagogical thought. This article leads us to understand Father John Bosco's pedagogical activity which is based on the assumption of integral education of the young. It also shows modern educators that St. John Bosco and his preventive system of education can still inspire us to discover new perspectives in the field of education of the young generation.

Article Details

Section
Articles

References

Bosko J., System zapobiegawczy w wychowaniu młodzieży, w: L. Cian, System zapobiegawczy św. Jana Bosko, Warszawa: Wydawnictwo Salezjańskie 1986, s. 223-231.
Bosko J., Wspomnienia Oratorium, Warszawa: Wydawnictwo Salezjańskie 1987.
Braido P., Il sistema preventivo di Don Bosco, Zürich: PAS Verlag 1964.
Casella F., Wychowywać do poszanowania praw człowieka w wierności systemowi edukacyjnemu św. Jana Bosko, w: J. Gocko, J. Sadowski (red.), Wychowanie w służbie praw człowieka, Warszawa: Towarzystwo Naukowe Franciszka Salezego 2008, s. 113-148.
Chávez Villanueva P., Wychowywać z sercem księdza Bosko, Kraków: Wydawnictwo Poligrafia Salezjańska 2008.
Chávez Villanueva P., Znając i naśladując księdza Bosko, czynimy młodzież misja naszego życia, Kraków: Poligrafia Inspektoratu Towarzystwa Salezjańskiego 2012.
Chlewiński Z., Dojrzałość, Poznań: „W drodze” 1991.
Chrobak S., Koncepcja wychowania personalistycznego w nauczaniu Karola Wojtyły – Jana Pawła II, Warszawa: Wydawnictwo Salezjańskie 1999.
Chudy W., Pedagogia godności. Elementy etyki pedagogicznej, Lublin: TN KUL 2009.
Cian L., System zapobiegawczy św. Jana Bosko, Warszawa: Wydawnictwo Salezjańskie 1986.
Dec W., Środowisko pedagogiczne ks. Bosko, „Biuletyn Salezjański Nostra” 1975, nr 8-9, s. 19-26.
Giraudi F., L’oratorio di Don Bosco nei tempi del Savio, „Salesianum” 1950, nr 2, s. 228-234.
Goleń J., Wychowanie seksualne w rodzinie. Studium pastoralne, Rzeszów: Poligrafia WSD w Rzeszowie 2006.
Grządziel D., Pedagogika ks. Bosko w szkole salezjańskiej, „Seminare” 2011, t. 29, s. 223-235.
Jan Paweł II, Zasada wolności nauczania opiera się na godności osoby. Do uczestników zjazdu związku włoskich pracowników katolickich, 7 grudnia 1981, w: Jan Paweł II. Nauczanie papieskie, t. IV, z. 2, Poznań: Wydawnictwo Pallottinum 1989, s. 389-391.
Jeziorański M., Bł. Jana Pawła II koncepcja wychowania małżonków, Lublin: Wydawnictwo KUL 2013.
Kaźmierczak P., Personalistyczna koncepcja nauczania w nauczaniu Jana Pawła II, Kraków: Wydawnictwo WAM.
Kiereś B., O personalizm w pedagogice. Studia i szkice z teorii wychowania, Lublin: Fundacja Servire Veritati Instytut Edukacji Narodowej 2009.
Klawikowski Z., Duchowość komunii w stylu księdza Bosko, w: Peregrynacja relikwii św. Jana Bosko w Inspektoriach polskich, Warszawa−Piła, Wrocław−Kraków: Zakład Poligraficzny H. Górowski 2013, s. 101-106.
Kunowski S., Podstawy współczesnej pedagogiki, Warszawa: Wydawnictwo Salezjańskie 2004.
Łobocki M., Współczesne tendencje w wychowaniu a system wychowawczy św. Jana Bosko, w: J. Niewęgłowski (red.), Ksiądz Bosko i jego system wychowawczy, Warszawa: Wydawnictwo Salezjańskie 2000, s. 264-274.
Majka J., Wychowanie chrześcijańskie – wychowaniem personalistycznym, w: F. Adamski (red.), Wychowanie personalistyczne, Kraków: Wydawnictwo WAM 2005, s. 155-168.
Misiaszek K., Wartości pastoralno-katechetyczne systemu prewencyjnego św. Jana Bosko a aktualne potrzeby duszpasterskie Kościoła w Polsce, Lublin: KUL 1987.
Nanni C., Personalistyczny wymiar filozofii wychowania, w: A. Szudra, K. Uzar (red.), Personalistyczny wymiar filozofii wychowania, Lublin: Wydawnictwo KUL 2009, s. 65-76.
Nowak M., Podstawy pedagogiki otwartej. Ujęcie dynamiczne w inspiracji chrześcijańskiej, Lublin: RW KUL 1999.
Nowak M., Teorie i koncepcje wychowania, Warszawa: Wydawnictwo Akademickie i Profesjonalne 2008.
Nowak M., Wychowanie personalistyczne, „Chrześcijanin w Świecie” 1993, nr 4, s. 59-67.
Obuchowski K., Galaktyka potrzeb. Psychologia dążeń ludzkich, Poznań: Wydawnictwo Zysk i S-ka 2000.
Okoń W., Nowy słownik pedagogiczny, Warszawa: Wydawnictwo Akademickie „Żak” 1998.
Otowicz R., Etyka życia, Kraków: Wydawnictwo WAM 1989.
Potočárová M., Pohl’ad saleziánskiej spirituality a pedagogiky Jána Bosca na hodnotu osoby, „Studia Scientifica Facultatis Paedagogicae” 2012, nr 4, s. 135-138.
Weinschenk R., Podstawy pedagogiki Księdza Bosko, Warszawa: Wydawnictwo Salezjańskie 1996.
Rynio A., Integralne wychowanie w myśli Jana Pawła II, Lublin: Wydawnictwo KUL 2004.
Semik S., Duch rodzinny istotną wartością systemu prewencyjnego, w: M. Majewski (red.), Wychowanie chrześcijańskie w duchu św. Jana Bosko, Kraków: Inspektorat Towarzystwa Salezjańskiego 1988, s. 134-145.
Szpringer M., System prewencyjny Księdza Jana Bosko we współczesnej profilaktyce, Kielce: Wydawnictwo Akademii Świętokrzyskiej 2006.
Tarnowski J., Jak wychowywać? Warszawa: Wydawnictwo ATK 1993.
Wilk J., Atmosfera rodzinna w wychowaniu, w: M. Majewski (red.), Wychowanie chrześcijańskie w duchu św. Jana Bosko, Kraków: WSDTS 1988, s. 89-96.
Wojtyła K., Miłość i odpowiedzialność, Lublin: Wydawnictwo KUL 1986.