Integralne wychowanie młodzieży w pedagogii św. Jana Bosko

Main Article Content

Andrzej Łuczyński

Abstrakt

Potrzeba gruntownej refleksji nad zagadnieniami wychowania wynika dziś z konieczności poszukiwania takich koncepcji pedagogicznych, które byłyby zdolne w sposób całościowy (integralny) rozwinąć i ukształtować cały potencjał osobowy młodego człowieka. Obchodzona w tym roku dwusetna rocznica urodzin św. Jana Bosko (1815-1888), wielkiego wychowawcy XIX wieku i twórcy oryginalnego systemu wychowania prewencyjnego staje się okazją do przybliżenia jego oryginalnej myśli pedagogicznej. Artykuł pozwala lepiej zrozumieć działalność pedagogiczną ks. Jana Bosko, u podstaw której leży założenie integralnego wychowania młodzieży. Wskazuje on również współczesnym pedagogom, że zarówno osoba św. Jana Bosko, jak i jego system prewencyjny mogą ciągle inspirować do odkrywania nowych perspektyw w dziedzinie wychowania młodego pokolenia.

Article Details

Dział
Artykuły

Bibliografia

Bosko J., System zapobiegawczy w wychowaniu młodzieży, w: L. Cian, System zapobiegawczy św. Jana Bosko, Warszawa: Wydawnictwo Salezjańskie 1986, s. 223-231.
Bosko J., Wspomnienia Oratorium, Warszawa: Wydawnictwo Salezjańskie 1987.
Braido P., Il sistema preventivo di Don Bosco, Zürich: PAS Verlag 1964.
Casella F., Wychowywać do poszanowania praw człowieka w wierności systemowi edukacyjnemu św. Jana Bosko, w: J. Gocko, J. Sadowski (red.), Wychowanie w służbie praw człowieka, Warszawa: Towarzystwo Naukowe Franciszka Salezego 2008, s. 113-148.
Chávez Villanueva P., Wychowywać z sercem księdza Bosko, Kraków: Wydawnictwo Poligrafia Salezjańska 2008.
Chávez Villanueva P., Znając i naśladując księdza Bosko, czynimy młodzież misja naszego życia, Kraków: Poligrafia Inspektoratu Towarzystwa Salezjańskiego 2012.
Chlewiński Z., Dojrzałość, Poznań: „W drodze” 1991.
Chrobak S., Koncepcja wychowania personalistycznego w nauczaniu Karola Wojtyły – Jana Pawła II, Warszawa: Wydawnictwo Salezjańskie 1999.
Chudy W., Pedagogia godności. Elementy etyki pedagogicznej, Lublin: TN KUL 2009.
Cian L., System zapobiegawczy św. Jana Bosko, Warszawa: Wydawnictwo Salezjańskie 1986.
Dec W., Środowisko pedagogiczne ks. Bosko, „Biuletyn Salezjański Nostra” 1975, nr 8-9, s. 19-26.
Giraudi F., L’oratorio di Don Bosco nei tempi del Savio, „Salesianum” 1950, nr 2, s. 228-234.
Goleń J., Wychowanie seksualne w rodzinie. Studium pastoralne, Rzeszów: Poligrafia WSD w Rzeszowie 2006.
Grządziel D., Pedagogika ks. Bosko w szkole salezjańskiej, „Seminare” 2011, t. 29, s. 223-235.
Jan Paweł II, Zasada wolności nauczania opiera się na godności osoby. Do uczestników zjazdu związku włoskich pracowników katolickich, 7 grudnia 1981, w: Jan Paweł II. Nauczanie papieskie, t. IV, z. 2, Poznań: Wydawnictwo Pallottinum 1989, s. 389-391.
Jeziorański M., Bł. Jana Pawła II koncepcja wychowania małżonków, Lublin: Wydawnictwo KUL 2013.
Kaźmierczak P., Personalistyczna koncepcja nauczania w nauczaniu Jana Pawła II, Kraków: Wydawnictwo WAM.
Kiereś B., O personalizm w pedagogice. Studia i szkice z teorii wychowania, Lublin: Fundacja Servire Veritati Instytut Edukacji Narodowej 2009.
Klawikowski Z., Duchowość komunii w stylu księdza Bosko, w: Peregrynacja relikwii św. Jana Bosko w Inspektoriach polskich, Warszawa−Piła, Wrocław−Kraków: Zakład Poligraficzny H. Górowski 2013, s. 101-106.
Kunowski S., Podstawy współczesnej pedagogiki, Warszawa: Wydawnictwo Salezjańskie 2004.
Łobocki M., Współczesne tendencje w wychowaniu a system wychowawczy św. Jana Bosko, w: J. Niewęgłowski (red.), Ksiądz Bosko i jego system wychowawczy, Warszawa: Wydawnictwo Salezjańskie 2000, s. 264-274.
Majka J., Wychowanie chrześcijańskie – wychowaniem personalistycznym, w: F. Adamski (red.), Wychowanie personalistyczne, Kraków: Wydawnictwo WAM 2005, s. 155-168.
Misiaszek K., Wartości pastoralno-katechetyczne systemu prewencyjnego św. Jana Bosko a aktualne potrzeby duszpasterskie Kościoła w Polsce, Lublin: KUL 1987.
Nanni C., Personalistyczny wymiar filozofii wychowania, w: A. Szudra, K. Uzar (red.), Personalistyczny wymiar filozofii wychowania, Lublin: Wydawnictwo KUL 2009, s. 65-76.
Nowak M., Podstawy pedagogiki otwartej. Ujęcie dynamiczne w inspiracji chrześcijańskiej, Lublin: RW KUL 1999.
Nowak M., Teorie i koncepcje wychowania, Warszawa: Wydawnictwo Akademickie i Profesjonalne 2008.
Nowak M., Wychowanie personalistyczne, „Chrześcijanin w Świecie” 1993, nr 4, s. 59-67.
Obuchowski K., Galaktyka potrzeb. Psychologia dążeń ludzkich, Poznań: Wydawnictwo Zysk i S-ka 2000.
Okoń W., Nowy słownik pedagogiczny, Warszawa: Wydawnictwo Akademickie „Żak” 1998.
Otowicz R., Etyka życia, Kraków: Wydawnictwo WAM 1989.
Potočárová M., Pohl’ad saleziánskiej spirituality a pedagogiky Jána Bosca na hodnotu osoby, „Studia Scientifica Facultatis Paedagogicae” 2012, nr 4, s. 135-138.
Weinschenk R., Podstawy pedagogiki Księdza Bosko, Warszawa: Wydawnictwo Salezjańskie 1996.
Rynio A., Integralne wychowanie w myśli Jana Pawła II, Lublin: Wydawnictwo KUL 2004.
Semik S., Duch rodzinny istotną wartością systemu prewencyjnego, w: M. Majewski (red.), Wychowanie chrześcijańskie w duchu św. Jana Bosko, Kraków: Inspektorat Towarzystwa Salezjańskiego 1988, s. 134-145.
Szpringer M., System prewencyjny Księdza Jana Bosko we współczesnej profilaktyce, Kielce: Wydawnictwo Akademii Świętokrzyskiej 2006.
Tarnowski J., Jak wychowywać? Warszawa: Wydawnictwo ATK 1993.
Wilk J., Atmosfera rodzinna w wychowaniu, w: M. Majewski (red.), Wychowanie chrześcijańskie w duchu św. Jana Bosko, Kraków: WSDTS 1988, s. 89-96.
Wojtyła K., Miłość i odpowiedzialność, Lublin: Wydawnictwo KUL 1986.