Patterns of cognitive activity in educational packages from a discursive perspective

Main Article Content

Anna Witkowska-Tomaszewska

Abstract

The available on the Polish market textbooks or - as is the case for early school education – educational packages constitute different variants of materialization of assumptions of the curriculum base “ideologically” interpreted by the author of the textbook. The author can effect this “interpretation” on two planes, political or pedagogical. On the first plane, through the content of the textbook, the author will seek to reproduce social patterns imposed by the dominant social class. In the pedagogical space, on the other hand, the author may attempt to strengthen or weaken through the textbook specific educational ideas, theories of knowledge or educational practices.


In the presented research, the adopted reference point for analysis was the educational place, and a look in the constructivist-interpretative perspective. Adoption by the investigator of the constructivist-interpretative paradigm allows treatment of school textbooks as cultural texts. Such optics enable a closer look at cognitive activity in school textbooks and a search for answers to the questions: What vision of man do the educational packages support, and what are they trying to omit? How do authors of a textbook construct the space of cognitive activity? Can educational packages serve as a tool of symbolic violence and therefore constitute a tool of social adaptation?

Article Details

Section
Articles

References

Bałachowicz J.: Style działań edukacyjnych nauczycieli klas początkowych: między uprzedmiotowieniem a podmiotowością, Warszawa: Wydawnictwo Wyższej Szkoły Pedagogicznej TWP 2009.
Claparède E.: Szkoła na miarę, przekł. Z. Ziembiński, Warszawa: Wydawnictwo Akademickie ŻAK 2005.
Diaz R.M., Neal C.J., Amaya-Williams M.: The Social Origins of Self-regulation, w: J. Bałachowicz, Style działań edukacyjnych nauczycieli klas początkowych: między uprzedmiotowieniem a podmiotowością, Warszawa: Wydawnictwo Wyższej Szkoły Pedagogicznej TWP 2009.
Foucault M.: Porządek dyskursu, przekł. M. Kozłowski, Gdańsk: Słowo/Obraz Terytoria 2002.
Galloway Ch.: Psychologia uczenia się i nauczania, t. I, Warszawa: PWN 1988.
Harwas-Napierała B., Trempała J.: Psychologia rozwoju człowieka, t. II, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN 2000.
Klus-Stańska D.: Polska rzeczywistość dydaktyczna – paradygmatyczny taniec św. Wita, w:Paradygmaty współczesnej dydaktyki, red. L. Hurło, D. Klus-Stańska, M. Łojko, Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls 2009.
Kompetencje kluczowe. Realizacja koncepcji na poziomie szkolnictwa obowiązkowego, raport sporządzony przez Europejskie Biuro Eurydice w Brukseli.
Siwek H.: Kształcenie zintegrowane na etapie wczesnoszkolnym, Kraków: Wydawnictwo Naukowe Akademii Pedagogicznej 2004.
Tutoring w szkole – między teorią a praktyką zmiany edukacyjnej, red. P. Czekierda, M. Budzyńska, J. Traczyński, Z. Zalewski, A. Zambrzuska, Wrocław: Towarzystwo Edukacji Otwartej 2009.
Wolszczak D.: Pedagogika przedszkolna. Metamorfoza statusu i przedmiotu bytu, Kraków: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego w Krakowie 2006.