Parent's expectations towards the reform of the nursery school

Main Article Content

Maria Michna

Abstract

Reforming of a nursery school requires a dialogue with the environment of child's family and also common search for new solutions which enhance the effectiveness of care and educational work. The aim of this paper is to present the parents' expectations towards the reform of the nursery school, bearing in mind that this institution is, in fact, the first link in educational system and it constitutes the environment which plays a crucial role in child's development. This article summarizes the results of the researches concerning the parents' expectations towards the realisation of educational, care and didactic functions of the nursery school and towards the cooperation between parents and nursery school educators.

Article Details

Section
Articles

References

Andrzejewska J.: Dialog z rodzicami, „Wychowanie w Przedszkolu” 2005, nr 2.
Brańska E.: Zagrożenia i szanse edukacji przedszkolnej, „Wychowanie w Przedszkolu” 2008, nr 5.
Brańska E.: Jakie programy w edukacji przedszkolnej?, „Wychowanie w Przedszkolu” 2009, nr 8.
Bulera M., Żuchelkowska K.: Edukacja przedszkolna z partnerskim udziałem rodziców, Toruń: Wydawnictwo Akapit 2006.
Guz S.: Edukacja przedszkolna w okresie przemian, Warszawa: Wyższa Szkoła Pedagogiczna Towarzystwa Wiedzy Powszechnej 1996.
Hadrian H.: Oczekiwania rodziców, „Wychowanie w Przedszkolu” 1997, nr 2.
Karwowska-Struczyk M.: Co rodzice myślą o przedszkolu?, „Wychowanie w Przedszkolu” 1994, nr 2.
Kurcz A.: Przedszkole, w: Formy opieki, wychowania i wsparcia w zreformowanym systemie wsparcia społecznego, red. J. Brągiel, S. Badora, Opole: Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego 2005.
Lubowiecka J.: Funkcje i zadania współczesnego przedszkola, „Wychowanie w Przedszkolu” 2006, nr 1.
Łada-Grodzicka A., Bełczewska E., Herde M., Kwiatkowska-Klarzak E., Wasilewska J.: ABC… Program wychowania przedszkolnego XXI wieku, Warszawa: WSiP 2000.
Milerski B., Śliwerski B.: Pedagogika. Leksykon tematyczny PWN, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN 2000.
Nowosad I.: Bądźmy razem, a nie obok, „Wychowanie w Przedszkolu” 2001, nr 5.
Okoń B.: Nowy słownik pedagogiczny, Warszawa: Wydawnictwo Akademickie ŻAK 1998.
Parlak M.: Współpraca przedszkola z rodzicami i środowiskiem lokalnym, w:Wybrane zagadnienia z pedagogiki przedszkolnej, red. E. Zyzik, Kielce: Wydawnictwo Uniwersytetu Humanistyczno-Przyrodniczego Jana Kochanowskiego 2009.
Prabucka T.: Jakość usług przedszkola, „Wychowanie w Przedszkolu” 2003, nr 2.
Ryś H.: Przedszkolna rodzina, „Wychowanie w Przedszkolu” 1997, nr 4.
Stańczak I.: Podmiotowość w procesie wychowania przedszkolnego, w: Wybrane zagadnienia z pedagogiki przedszkolnej, red. E. Zyzik, Kielce: Wydawnictwo Uniwersytetu Humanistyczno-Przyrodniczego Jana Kochanowskiego 2009.
Szumna D.: O nową jakość pedagogicznych relacji przedszkola i rodziny, „Wychowanie w Przedszkolu” 2002, nr 6.
Topińska Z.: Funkcje i zadania przedszkola, w: Pedagogika przedszkolna, red. M. Kwiatkowska, Z. Topińska, Warszawa: WSiP 1978.
Wilgocka-Okoń B.: Przedszkole, w: Encyklopedia pedagogiczna, red. W.Pomykało, Warszawa: Fundacja Innowacja 1993.
Wojciechowska B.: Przedszkola niepubliczne – uwagi i refleksje, „Wychowanie wPrzedszkolu” 2007, nr 1.