The teacher, a guide in the process of health promotion in schools

Main Article Content

Katarzyna Wojciechowska

Abstract

The decisive significance of the process of health promotion in school is to make students aware of the fact that health is a value that should be developed and strengthened as it is good in itself and it allows to obtain other values. The person who is best to assist a student in creating health potential is a competent, committed teacher with a rich personality. Teacher, as a guide to health education, introduces students to the aims of the actions for health and provides arguments which demonstrate the benefits of taking care of it. Moreover, a teacher prepares students to be capable of using the attained knowledge in the daily life and make decisions together with taking action to multiply their own health as well as others.

Article Details

Section
Articles

References

Demel M.: Pedagogika zdrowia, Warszawa: Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne 1980.
Denek K.: Kształcenie nauczyciela w kontekście reformy systemu edukacji, „Edukacyjne Dyskursy”, http://ip.iniv.szczecin.pl/~edipp, opublikowano: 05.02. 2000 [dostęp: 21.01.2014).
Denek K.: O nowy kształt edukacji, Toruń: Wydawnictwo Edukacyjne Akapit 1998.
Denek K.: Zdrowie i jego promocja w edukacji dzieci, młodzieży i dorosłych, „Edukacja Dorosłych” 1996, nr 2.
Karski J.: Praktyka i teoria promocji zdrowia, Warszawa: CeDeWu 2003.
Pituła B.: Wieloaspektowe pojmowanie roli zawodowej nauczyciela, Katowice: Wydawnictwo Śląskiej Wyższej Szkoły Zarządzania im. gen. Jerzego Ziętka w Katowicach 2008.
Seredyńska D.: Od koncepcji zdrowia do edukacji zdrowotnej, w: Konteksty zdrowia i edukacji zdrowotnej, red. M. Kuchcińska, E. Kościńska, Bydgoszcz: Uniwersytet Kazimierza Wielkiego 2010.
Słońska Z.: Edukacja zdrowotna a promocja zdrowia, w: Promocja zdrowia, red. J. Karski, Warszawa: IGNIS 1999.
Słońska Z.: Współczesna wizja edukacji zdrowotnej a promocja zdrowia, w: Teoretyczne podstawy edukacji zdrowotnej. Stan i oczekiwania, red. B. Woynarowska, M. Kapica, Warszawa: KOWEZ 2001.
Szempruch J.: Nauczyciel w zmieniającej się szkole. Funkcjonowanie i rozwój zawodowy, Rzeszów: Wydawnictwo Oświatowe FOSZE 2001.
Więckowski R.: Pedagogika zdrowia czy edukacja zdrowotna?, „Życie Szkoły” 1998, nr 10.
Włodarski Z.: Człowiek jako wychowawca i nauczyciel, Warszawa: Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne 1992.
Wojciechowska K.: Wizerunek nauczyciela – edukatora zdrowia w opinii studentów pedagogiki wczesnoszkolnej, w: Projektowanie poprawy jakości kształcenia, red. J. Grzesiak, Kalisz–Konin: WPA-PWSZ 2013.
Woynarowska B.: Edukacja zdrowotna, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN 2008.
Woynarowska B., Sokołowska M.: Ścieżka edukacyjna – edukacja prozdrowotna i promocja zdrowia w szkole, Warszawa: KOWEZiU 2001.
Wrona-Wolny W.: Styl życia z perspektywy praktyki nauczyciela, w: Nauczyciel jako pedagog i promotor zdrowia, red. J. Drabik, M. Resiak, Gdańsk: Wydawnictwo Uczelniane AWFiS 2009.
Zdrowie i szkoła, red. B. Woynarowska, Warszawa 2000.
Żukowska Z.: Zdrowie i sport w perspektywie edukacji globalnej, w: Zdrowie i sport w edukacji globalnej, red. Z. Żukowska, R. Żukowski, Warszawa: AWF-Estrella 2002.