Getting and building the authority of the teachers of early childhood education
Main Article Content
Abstract
Throughout centuries an endless longing for a perfect teacher characterised by rich personality and an ability to leave an impress on students' mental traits can be observed. The primary task of a teacher is preparing the young generation for work and life in a society. The work of an early-school teacher poses great challenges. The tasks and roles which are not easy to cope with require special expertise as they pertain to various spheres of a child's life. All actions undertaken by a teacher have to take a student into account. Therefore, influencing a student through one's own example is inevitable. As an educator, a guide in the world of a child's education and a person who influences pupils a teacher is obliged to educate the young in the spirit of peace, tolerance, responsibility and freedom as per the adopted social standards and norms. Consequently, the article is an attempt to answer the following question: How early education teachers can acquire and build authority?
Article Details
References
Garstka T., Marszałek J.: Nauczyciel na starcie. Rozwój zawodowy nauczyciela, Warszawa: Wydawnictwa CODN 2000.
Jakubowicz-Bryx A., Plenkiewicz M.: Kompetencje dydaktyczne nauczycieli wczesnej edukacji, w: Edukacja wczesnoszkolna i przedszkolna w warunkach przemian początku XXI wieku, red. A. Jakubowicz-Bryx, Bydgoszcz: Wydawnictwo Akademii Bydgoskiej 2004.
Jazukiewicz I.: Autorytet nauczyciela, Kraków: Impuls 1999.
Korzeniecka-Bondar A.: Nauczyciel edukacji wczesnoszkolnej jako człowiek budujący. Warunki i możliwości jego kształcenia w uniwersytecie, Białystok: Trans Humana 2006.
Laska E.I.: Nauczyciel wobec wczesnej edukacji dzieci, Rzeszów: Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego 2007.
Szempruch J.: Nauczyciel w zmieniającej się szkole – funkcjonowanie i rozwój zawodowy, Rzeszów: Wydawnictwo Oświatowe FOSZE 2001.