Subjectivity of student and chances of its development in early childhood education

Main Article Content

Józefa Bałachowicz

Abstract

The author of the article gives questions about the directions of changes in early childhood education, referring to the category of the subjectivity. She states that education does not meet with expectations to it, and education based on the neoliberal model does not conduce the changes in cultural and social system of the country. An important way out of the impasse is to return to the paradigm of subjective education. Child's education should therefore be characterized by a humanistic atmosphere, personalized approach within the process of learning, focus on the development of the individuality of each student and community activities.

Article Details

Section
Articles

References

Bałachowicz J.: Edukacja wobec współczesnych potrzeb rozwoju podmiotowości człowieka, „Człowiek – Niepełnosprawność – Społeczeństwo” 2008, nr1(7), s. 21-35.
Bałachowicz J.: Style działań edukacyjnych nauczycieli klas początkowych. Między uprzedmiotowieniem a podmiotowością, Warszawa: Wydawnictwo WSP TWP 2009.
Bałachowicz J.: Edukacja początkowa wobec potrzeb indywidualnego rozwoju dziecka, w: Problemy edukacji wczesnoszkolnej. Indywidualizacja. Uzdolnienia. Refleksja nauczyciela, red. E. Skrzetuska, Lublin: Wydawnictwo UMCS 2011.
Bartkowski J.: Najnowsze trendy społeczne a teoria uwarstwienia, w: Równi ale różni. Studia nad kryzysem i rozwojem społeczeństwa polskiego, red. A. Bobko, B. Marek-Zborowska, Rzeszów: Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego 2012.
Bauman Z.: Etyka ponowoczesna, Warszawa: Wydawnictwo Aletheia 2012.
Berger P.L., Luckmann T.: Społeczne tworzenie rzeczywistości, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN 2010.
Biała księga Komisji Europejskiej. Nauczanie i uczenie się. Na drodze do uczącego się społeczeństwa, Warszawa: Wydawnictwo WSP TWP 1997.
Bruner J.: Kultura edukacji, Kraków: Universitas 2006.
Corsaro W.A.: The Sociology of Childhood, Thousand Oaks, USA, Sage Publications, Inc. 2005.
Chałas K.: Wychowanie ku wartościom. Elementy teorii i praktyki, t. I: Godność, wolność, odpowiedzialność, tolerancja, Lublin–Kielce: Wydawnictwo „Jedność” 2003.
Gadamer H.G.: Prawda i metoda. Zarys hermeneutyki filozoficznej, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN 2004.
Giddens A.: Nowoczesność i tożsamość. „Ja” i społeczeństwo w epoce późnej nowoczesności, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN 2001.
Giroux H.A.: Reprodukcja. Opór i akomodacja, w: H.A. Giroux, L. Witkowski, Edukacja i sfera publiczna. Idee i doświadczenia pedagogiki radykalnej, Kraków: Impuls 2010.
Habermas J.: Przyszłość natury ludzkiej. Czy zmierzamy do eugeniki liberalnej?, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe SCHOLAR 2003.
Habermas J.: Filozoficzny dyskurs nowoczesności, Kraków: Universitas 2005.
Herbart J.F.: Pedagogika ogólna wywiedziona z celu wychowania, Warszawa: Wydawnictwo Akademickie ŻAK 2007.
Kalaga W.: Mgławice dyskursu. Podmiot, tekst, interpretacja, Kraków: Uniwersitas 2001.
Kaufmann J.-C.: Ego. Socjologia jednostki. Inna wizja człowieka i konstrukcji podmiotu, Warszawa: Oficyna Naukowa 2004.
Lorenc W.: Hermeneutyczne koncepcje człowieka, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe SCHOLAR 2003.
Lucariello J.: Mind, Culture, Person: Elements in a Cultural Psychology, „Human Development” 1995, nr 38, s. 2-18.
Męczkowska A.: Podmiot i pedagogika: od oświeceniowej utopii ku pokrytycznej dekonstrukcji, Wrocław: Wydawnictwo Naukowe Dolnośląskiej Szkoły Wyższej Edukacji TWP 2006.
Milczyńska-Kowalska M.: Wartości w postmodernizmie. Koncepcja dekonstrukcji rzeczywistości społecznej – analiza krytyczna, Lublin: Wydawnictwo KUL 2013.
Obuchowski K.: Człowiek intencjonalny, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN 1993.
Petty G.: Teaching Today. A Practical Guide, Cheltenham: Nelson Thornes Ltd. 2009.
Polska 2030. Wyzwania rozwojowe, red. M. Boni, Kancelaria Prezesa Rady Ministrów, Warszawa 2009.
Renaut A.: Era jednostki. Przyczynek do historii podmiotowości, Wrocław: Zakład Narodowy im. Ossolińskich 2001.
Ricoeur P.: O sobie samym jako innym, Warszawa: PWN 2003.
Silcock P.: New Progressivism, Londyn: Farmer Press 1999.
Taylor Ch.: Źródła podmiotowości. Narodziny tożsamości nowoczesnej, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN 2001.
Touraine A.: Myśleć inaczej, Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy 2007.
Touraine A.: Po kryzysie, Warszawa: Oficyna Naukowa 2013.
Witkowski L.: Tożsamość i zmiana. Epistemologia i rozwojowe profile w edukacji, wyd. II, Wrocław: Wydawnictwo Naukowe Dolnośląskiej Szkoły Wyższej 2010.
Wood D.: Jak dzieci uczą się i myślą. Społeczne konteksty rozwoju poznawczego, Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego 2006.
Zachariasz A.L.: Antropotelizm. Człowiek a sens istnienia, Lublin: Wydawnictwo UMCS 1996.