The body as a pedagogical category

Main Article Content

Daria Kubiak-Jabłońska

Abstract

The aim of the current article is to indicate meaningfulness and essence of the human body, as well as placement of its specificity in educational reality. This consideration has been grounded on personalistic way of understanding the human being and also integral conceptualization of its somatic dimension. Karol Wojtyla's personalistic philosophy has been the inspiration for pedagogy and body pedagogics.


Thus, a question has arisen considering validity of body formations and its necessity for becoming the subject of pedagogical inquiry. The answer to it is not part of the present article, though.

Article Details

Section
Articles

References

Błajet P.: Ciało jako kategoria pedagogiczna. W poszukiwaniu integralnego modelu edukacji, Toruń: Wydawnictwo UMK 2006.
Bauman Z.: Ciało i przemoc w obliczu ponowoczesności, Toruń: Wydawnictwo UMK 1995.
Cagigal J. M.: Kształcenie człowieka cielesnego, w: Obszary permanentnej samoedukacji, red. I. Wojna, J. Kubin, Warszawa: WSSP 1995, s.65-110.
Giddens A.: Nowoczesność i tożsamość. „Ja” i społeczeństwo w epoce późnej nowoczesności, tłum. A. Szulżycka, Warszawa: PWN 2001.
Guszkowska M.: Wzory kultury somatycznej uwspółczesnej młodzieży, „Kultura Fizyczna” 2005, nr 7-8, s.8-10.
Górska L.: Podmiot i podmiotowość w wychowaniu. Studium w perspektywie poznawczej pedagogiki integralnej, Szczecin 2008, mps.
JanPaweł II: Mężczyzną i niewiastą stworzył ich, Città del Vaticano 1986.
Kierkegaard S.: Albo-albo, t. II, tłum. J. Iwaszkiewicz, Warszawa: PWN 1976.
Kijewska A.: Filozof i jego muzy. Antropologia Boecjusza − jej źródła i recepcja, Kęty: Wydawnictwo Marek Derewiecki 2011.
Kopania J.: Etyczny wymiar cielesności, Kraków: Aureus 2002.
Krąpiec M. A.: Starzenie się – dojrzewaniem człowieka, „Studia Philosophiae Christianae” 2000, nr2 (36), s.107-113.
Krzemionka - Brózda D.: Sekret ciała. Doświadczanie przez kobiety własnego ciała jako piętna jawnego (nadwaga) bądź ukrytego (zaburzenia odżywiania), a określenie własnej tożsamości, w: Ciało w dobie współczesności, red. A. Brytek-Matera, Warszawa: Wydawnictwo Difin 2010, s.28-45.
Maciejczak M.: Ciało własne jako narzędzie poznawania świata, „Ethos” 2008, nr 82-83, s.92-104.
Mazur P. S.: Doświadczenie wewnętrzne jako podstawa formowania koncepcji osoby, „Zeszyty Naukowe KUL” 2010, nr 1 (209), s.59-68.
Melosik Z.: Kultura popularna, walka o znaczenia i pedagogika, w: Kultura popularna. Konteksty teoretyczne i społeczno-kulturowe, red. A. Gromkowska-Melosik, Z. Melosik, Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls 2010, s.9-26.
Mroczkowski I.: Teologia ciała według Jana Pawła II, „Pastores” 2012, nr 55 (2), s.36-44.
Ostrowska K.: Wposzukiwaniu wartości, Gdańsk: GWP 1994.
Pesci F.: „Metoda dziecka”. O cielesności, naśladowaniu i pedagogice Marii Montessori, tłum. P. Mikulska, „Ethos” 2008, nr 82-83, s.206-220.
Pawłucki A.: Osoba w pedagogice ciała: prawo pokoju olimpijskiego, Olsztyn: Olsztyńska Wyższa Szkoła im. J. Rusieckiego 2007.
Radziewicz - Winnicki A.: Społeczeństwo w trakcie zmiany. Rozważania z zakresu pedagogiki społecznej i socjologii transformacji, Gdańsk: GWP 2005.
Sakson - Obada O.: Rozwój Ja cielesnego w kontekście wczesnej relacji z opiekunem, „Roczniki Psychologiczne” 9(2008), nr 2, s.27-44.
Sakson - Obada O.: Ja cielesne − próba nowego spojrzenia, w: Ciało w kulturze i nauce, red. B. Ziółkowska, A. Cwojdzińska, M. Chołody, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar 2010, s.30-42.
Schier K.: Rozegrane w ciele − obraz ciała u osób ze strukturą borderline, w: Ciało w dobie współczesności, red. A. Brytek-Matera, Warszawa: Wydawnictwo Difin 2010, s.9-27.
Schilling Ch.: Socjologia ciała, tłum. M. Skowrońska, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN 2010.
Terenzi P.: Nowe granice socjologii ciała, tłum. P. Mikulska, „Ethos” 2008, nr 82-83, s.191-205.
Tilmann K. J.: Teorie socjalizacji. Społeczność, instytucja, upodmiotowienie, tłum. G. Bluszcz, B. Miracki, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN 2005.
Tischner J.: Dramat cielesności — krajobraz wstydu, „Znak” 1995, nr483 (8), s.76-88.
Tischner J.: Jak żyć, Wrocław: Wydawnictwo Wrocławskiej Księgarni Archidiecezjalnej 1995.
Wojtyła K.: Osoba i czyn, w: tenże, Osoba i czyn oraz inne studia antropologiczne, Lublin: Towarzystwo Naukowe KUL 2000.
Zając W.: Piękno jako wartość. Konteksty pedagogiczne, „Chowanna” 1(30) 2008, s.57-70.