Academic Problems with Methodology of Pedagogy

Main Article Content

Lucyna Dziaczkowska

Abstract

This article raises issues related to the problems of pedagogical cognition, that are present in academic praxis. In her ponderings the author directs her thought towards an attempt of confronting the phenomena noticed in this field with the basic task of pedagogy that is diagnosis of pedagogical and educational reality and seeking opportunities for perfecting it – supporting the development of its participants.

Article Details

Section
Articles

References

Ablewicz K.: Hermeneutyka i fenomenologia a pedagogika, w: Podstawy metodologii badań w pedagogice, red. S. Palka, Gdańsk: Gdańskie Towarzystwo Psychologiczne 2010, s.102-135.
Ablewicz K.: Hermeneutyka i fenomenologia w badaniach pedagogicznych, w: Orientacje w metodologii badań pedagogicznych, red. S. Palka, Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego 1998, s.25-41.
Berner H.: Współczesne kierunki pedagogiczne, przeł. K. Natoniewska, w: Pedagogika. Podstawy nauk owychowaniu, red. B. Śliwerski, Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Pedagogiczne 2006, s.195-275.
Dąbrowski K.: Interdyscyplinarne ujęcie problemów psychohigieny, „Zdrowie Psychiczne” 1 (1978), s.6-12.
Delsol C.: Jak dzisiaj przekazywać wartości?, „Znak” 2 (2005), s. 21-28.
Dudzikowa M.: Wokół interdyscyplinarności w nauce. Esej krytyczny, „Rocznik Pedagogiczny” 31 (2008), s. 25-44.
Filek J.: Filozofia jako etyka, Kraków: Wydawnictwo Znak 2001.
Kamiński A.: Metoda, technika, procedura badawcza w pedagogice empirycznej, w: Metodologia środowiskowych badań pedagogicznych. Rozprawy z pedagogiki społecznej, red. R. Wroczyński, T. Pilch, Kraków: Wydawnictwo Ossolineum 1970, s.25-48.
Konarzewski K.: Nauczyciel, w: Sztuka nauczania. Szkoła, red. tenże, Warszawa: PWN 1961, s.148-179.
Kubinowski D.: Pedagogiczne myślenie humanistyczne jako kategoria metodologiczna, w: Metodologia pedagogiki zorientowanej humanistycznie, red. tenże, M. Nowak, Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls 2006, s.170-187.
Kunowski S.: Podstawy współczesnej pedagogiki, Warszawa: Wydawnictwo Salezjańskie 2004.
Kunowski S.: Problematyka metodologiczna seminarium magisterskiego (Jak pisać pracę magisterską?). Skrypt dla studentów KUL, Lublin: KUL 1971.
Melosik Z.: Edukacja, młodzież i kultura współczesna. Kilka uwag o teorii i praktyce pedagogicznej, „Chowanna” 19 (2003), s.19-37.
Nowak M.: Epistemologiczne, aksjologiczne i metodologiczne podstawy badań pedagogicznych, w: Podstawy metodologii badań w pedagogice, red. S. Palka, Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne 2010, s.15-28.
Nowak M.: Metodologia pedagogiki między „naukowością/ teoretycznością” a „praktycznością”, w: Metodologia pedagogiki zorientowanej humanistycznie, red. D. Kubinowski, tenże, Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls 2006, s.145-170.
Palka S.: Metodologiczne aspekty uprawiania pedagogiki, w: Orientacje w metodologii badań pedagogicznych, red. tenże, Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego 1998, s.9-14.
Palka S.: Teoria pedagogiczna a praktyczne doświadczenia nauczycieli, Warszawa: WSiP 1989.
Pilch T., Bauman T.: Zasady badań pedagogicznych. Strategie ilościowe i jakościowe, Warszawa: Wydawnictwo Akademickie Żak 2001.
Sośnicki K.: Istota i cele wychowania, Warszawa: Nasza Księgarnia, 1967.
Starnawski W.: Źródła i pedagogiczne konsekwencje redukcjonizmu antropologicznego, „Paedagogia Christiana” 1/29 (2012), s.11-29.
Szkudlarek T.: Wyzwanie pedagogiki krytycznej, w: tenże, B. Śliwerski, Wyzwania pedagogiki krytycznej i antypedagogiki, Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls 1992, s. 5-84.
Śliwerski B.: Wychowanie. Pojęcie – znaczenia – dylematy, w: Wychowanie, t. I: Pojęcia. Procesy. Konteksty, red. M. Dudzikowa, M. Czerepaniak-Walczak, Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Pedagogiczne 2007, s.25-76.