Promentors – Promoting Mentors’ Work in Education. Analysis of Project Assumptions and Effects

Main Article Content

Anna Szudra-Barszcz
Agnieszka Amilkiewicz-Marek

Abstract

Promentors is an international project. Its participants look for inspiration to improve the quality of teacher education based on the principles of the various mentoring models. In May this year, the field of their research became Lublin. In response to this need, a team from the John Paul II Catholic University of Lublin organised a four-day meeting during which foreign guests, students, methodological advisors from Lublin, directors of various educational institutions (state and non-public) and teachers had the opportunity to exchange experiences and effects of their mentoring activities.

Article Details

Section
Articles

References

Bakiera, L. (2016). Mentoring rozwojowy jako przykład komplementarności międzypokoleniowej. E-mentor, 5 (67), 4-13. DOI: 10.15219/em67.1268.
Borowska, B., Buk-Cegiełka, M. (2016). Seminarium Wymiany Doświadczeń „Integralna edukacja – wybrane zagadnienia”. „Rozwijanie wielostronnej aktywności dzieci w wieku wczesnoszkolnym i przedszkolnym w procesie twórczego kształcenia językowego”. Lublin, 4 marca 2016 r. Roczniki Pedagogiczne, 4, 135-138.
Chrzanowska, I., Szumski G. (red.) (2019). Edukacja włączająca w przedszkolu i szkole. Warszawa: Fundacja Rozwoju Systemu Edukacji. https://www.frse.org.pl/brepo/panel_repo_files/2021/02/18/2tdjxg/edukacja-online.pdf [dostęp: 26.07.2022].
Kornas-Biela, D. (2021). Mentoring in the process of education: the need for personalistic approach. W: M. Scharpf, A. Frey (red.), Vom individuum her denken. Berufs- und Bildungsberatung in Wissenschaft und Praxis (s. 107-122). Bielefeld: wbv Media.
Levinson, D. J. (1978). The seasons of a man’s life. New York: Knopf.
Polskie Stowarzyszenie Mentoringu (2013). „Mentoring w praktyce polskich przedsiębiorstw”. Analiza danych i dokumentów zastanych (desk-research). https://www.parp.gov.pl/storage/publications/pdf/20190211162831u71jf.pdf [dostęp: 27.07.2022].
Raniszewska, D. (2016). Jeden obraz – wiele słów. Fotografia w rozwoju osobistym, terapii i pracy wychowawczej. Zapis podróży własnej. Kraków: Znak.
Raniszewska, D. (2017). Fotografia w coachingu i rozwoju osobistym. Coaching Review, 1(9), 142-165. DOI: 10.7206/cr.2081-7029.53. https://journals.kozminski.edu.pl/system/files/Raniszewska_2017.pdf [dostęp: 27.07.2022].
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 28 maja 2019 r. w sprawie placówek doskonalenia nauczycieli na podstawie art. 188 ust. 1 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe (Dz. U. z 2018 r. poz. 996, z późn. zm.).
Sbait, S. (2022). Being a Catholic in Lublin!!. https://promentors.org/being-a-catholic-in-lublin/ [dostęp: 27.07.2022].
Spaemann, R. (2001). Osoby. O różnicy między czymś a kimś. Tłum. J. Merecki. Warszawa: Oficyna Naukowa.
Szudra-Barszcz, A. (2009). Dialogiczna etyka wychowawcza. W: W. Chudy, Pedagogia godności. Elementy etyki pedagogicznej (s. 213-225). Lublin: Towarzystwo Naukowe KUL.
Szudra-Barszcz, A. (2022). Community mentoring. Benefits and Risks. https://promentors.org/community-mentoring-benefits-risks/ [dostęp: 23.07.2022].
Świdrak, E., Badora, A. (2021). Expected and implemented skills, knowledge and attitudes of mentors in the light of Stefan Kunowski’s theory of integral development in the opinion of education students. Kwartalnik Naukowy Fides et Ratio, 4, 459-483.
Yariv, A. (2022). My Academic and Personal Exploration in Lublin. https://promentors.org/my-academic-and-personal-exploration-in-lublin/ [dostęp: 27.07.2022].