Educational Exclusion as One of the Threats Social Exclusion of Minorsfrom Youth Educational Centers

Main Article Content

Mirosław Mielczarek

Abstract

The subject of research in this article deals with educational exclusion as one of the threats to minors placed in youth educational centers. The subject of research corresponded to their goal, which was to get to know the educational offer of minors from MOW in terms of educational exclusion. On the other hand, the research problem presented in the article was included in the question: Whether, and if so, to what extent are minors from MOW educationally excluded? The research project was carried out using the monograph method, supplemented by the technique of document analysis. The research tool was the original data sheet. When developing the research material, it was based on documentation obtained from the Education Development Center in Warsaw.

Article Details

Section
Articles

References

Bąbka, J. (2014). W poszukiwaniu strategii edukacyjnej przeciwdziałania wykluczeniu społecznemu osób z niepełnosprawnością. Interdyscyplinarne Konteksty Pedagogiki Specjalnej, 4, 87-104.
Bednarek-Michalska, B. (2005). Wolny dostęp do informacji i wiedzy czy wykluczenie edukacyjne? Trendy światowe a Polska. Biuletyn EBIB, 2(63). http://www.ebib.pl/2005/63/michalska.php [dostęp: 09.10.2020]
Belcer, A. (2013). Zbędni, odtrąceni i niechciani – wykluczeni! W: M. Pokrzywa, S. Wilk (red.), Wykluczenie społeczne. Diagnoza, wymiary i kierunki badań (s. 9-24). Rzeszów: Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego.
Czerkawski, A. (2012). Wykluczenie edukacyjne niedostosowanych społecznie. Chowanna, 1, 109-120.
Długosz, P. (2013). Wykluczenie edukacyjne wśród młodzieży – przypadek gimnazjalistów z Południa Polski. W: M. Pokrzywa, S. Wilk (red.), Wykluczenie społeczne. Diagnoza, wymiary i kierunki działań (s. 153-170). Rzeszów: Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego.
Domalewski, J. (2006). Plany edukacyjne wiejskiej młodzieży: między strefą „możliwego” i „niemożliwego”. W: K. Szafraniec (red.), Jednostkowe i społeczne zasoby wsi (s. 236-252). Warszawa: Instytut Rozwoju Wsi i Rolnictwa Polskiej Akademii Nauk.
Frąckiewicz, L. (2005). Wykluczenie społeczne w skali makro i mikroregionalnej. W: L. Frąckiewicz (red.), Wykluczenie społeczne (s. 11-16). Katowice: Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej.
Frysztacki, K. (2000). Problem społeczny. W: Encyklopedia Socjologii, t. 3. Warszawa: Oficyna Naukowa.
Górniak, K. (2007). System edukacji wobec ubóstwa i wykluczenia społecznego. W: E. Tarkowska (red.), Ubóstwo i wykluczenie społeczne młodzieży (s. 29-33). Warszawa: Instytut Pracy i Spraw Socjalnych.
Grotowska-Leder, J. (2005). Ekskluzja społeczna – aspekty teoretyczne i metodologiczne. W: J. Grotowska-Leder, K. Faliszek (red.), Społeczna ekskluzja i inkluzja. Diagnoza – uwarunkowania – kierunki działań (s. 25-44). Toruń: Wydawnictwo Edukacyjne „Akapit”.
Ilnicka, R. M. (2008). Środowiskowy kontekst niedostosowania społecznego młodzieży. Toruń: Wydawnictwo Edukacyjne „Akapit”.
Jarosz, M. (2008a). Obszary wykluczenia w Polsce. W: M. Jarosz (red.), Wykluczeni. Wymiar społeczny, materialny i etniczny (s. 7-18). Warszawa: Instytut Studiów Politycznych PAN.
Jarosz, M. (2008b). Wstęp. W: M. Jarosz (red.), Naznaczeni i napiętnowani. O wykluczeniu politycznym (s. 7-16). Warszawa: Oficyna Naukowa.
Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 2 kwietnia 1997 r., Dz.U. z 1997, nr 78, poz. 483.
Konwencja o Prawach Dziecka, przyjęta przez Zgromadzenie Ogólne Narodów Zjednoczonych dnia 20 listopada 1989 roku, Dz.U. z 1991 r., nr 120, poz. 526.
Kozarzewski, P. (2008). Wykluczenie edukacyjne. W: M. Jarosz (red.), Wykluczeni. Wymiar społeczny, materialny i etniczny (s. 137-176). Warszawa: Instytut Studiów Politycznych PAN.
Kukla, D. (2012). Aspekty planowania kariery edukacyjno-zawodowej przez młodzież sprawiającą problemy wychowawcze. W: I. Motow (red.), Readaptacja społeczna nieletnich w Polsce po transformacji ustrojowej (s. 31-45) Częstochowa: KONIKA.
Kwieciński, Z. (2002). Wykluczanie. Toruń: Wydawnictwo Naukowe UMK.
Mielczarek, M. (2020). Chocholi taniec, czyli jak szkoła przegrywa walkę z wagarami i galerią handlową. Rozprawy Społeczne, 14(2), 72-85.
Miłkowska, G. (2005). Od odrzucenia szkolnego do wykluczenia społecznego młodzieży. W: W. Kubiak, B. Urban (red.), Uwarunkowania i wzory marginalizacji społecznej współczesnej młodzieży (s. 495-512). Kraków: Wydawnictwo WAM.
Mrózek, Ł. (2014). Zjawisko wykluczenia społecznego więźniów i osób opuszczających ośrodki penitencjarne. Analiza problemu i możliwości przeciwdziałania zjawisku. Studia Socialia Cracoviensia 6(2), 45-59.
Muras, M. (2006). Wykluczenie i integracja społeczna a rozwój zrównoważony. W: Wykluczenie i integracja społeczna w Polsce. Ujęcie wskaźnikowe (s. 34-50). Warszawa: UNDP i MPiPS.
Noszczyk-Bernasiewicz, M., Bernasiewicz, M. (2012). Sytuacja szkolna nieletnich w zakładach poprawczych i schroniskach dla nieletnich. Analiza jakościowa. Chowanna, 1(38), 121-131.
Nowak, A. (2012). Pojęcie, istota, przyczyny, mechanizmy marginalizacji i wykluczenia społecznego. Chowanna, 1(38), 17-32.
Nowak, J. (2008). Potencjalne i realne ograniczenia procesu wykluczenia społecznego. W: J. Nowak (red.), Meandry wykluczenia społecznego (s. 9-19). Warszawa: WWSP TWP.
Pilch, T., Bauman, T. (2001). Zasady badań pedagogicznych. Strategie ilościowe i jakościowe. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie „Żak”.
Pokrzywa, M. (2014). Zagrożenie wykluczeniem społecznym dzieci i młodzieży z rodzin ubogich w województwie podkarpackim. Acta Universitatis Lodziensis. Folia Sociologica, 49, 163-180.
Pospiszyl, K. (2001). Praca wychowawcza z uczniem niedostosowanym społecznie. W: M. Łobocki (red.), Praca wychowawcza z dziećmi i rodziną (s. 42-58). Lublin: Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej.
Program Międzynarodowej Oceny Umiejętności Uczniów OECD PISA. Wyniki badania 2009 w Polsce. http://www.edunews.pl/images/pdf/raport_pisa_2009.pdf [dostęp: 17.10.2020].
Rosa, A., Jakubowska, A. (2017). Zagrożenie wykluczeniem społecznym na obszarach wiejskich krajów Unii Europejskiej. Roczniki Naukowe Stowarzyszenia Ekonomistów Rolnictwa i Agrobiznesu, 19(3), 244-249.
Rychliński, S. (1976). Wybór pism. Warszawa: PWN.
Silver, H. (1994). Social Exclusion and Social Solidarity: Three Paradigms. International Labour Review, 5-6, 531-578.
Sobczak, M. J. (2016). Wykluczenie społeczne i inkluzja społeczna z wykorzystaniem podmiotów ekonomii społecznej w Polsce na przykładzie województwa łódzkiego. Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.
Sorokin, P. A. (2009). Ruchliwość społeczna. Warszawa: Wydawnictwo Instytutu Filozofii i Socjologii PAN.
Szarfenberg, R. (2006). Marginalizacja i wykluczenie społeczne. Wykłady. Warszawa: Instytut Polityki Społecznej, Uniwersytet Warszawski.
Szecówka, A. (2004). Teleologiczne podstawy przeciwdziałania dewiacjom uczniów niedostosowanych społecznie. W: M. Prokosz (red.), Dewiacyjne aspekty współczesnego świata. Przejawy – zapobieganie – terapia (s. 55-70). Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek.
Ustawa z dnia 26 października 1982 r. o postępowaniu w sprawach nieletnich, Dz.U. 1982, nr 35, poz. 228.
Warzywoda-Kruszyńska, W. (2011). Badania nad ekologią i dziedziczeniem biedy w wielkim mieście. Warszawa: Wydawnictwo Instytutu Filozofii i Socjologii PAN.
Włodarczyk, J., Gańko, N. (2011). Wykluczenie edukacyjne. Dziecko krzywdzone. Teoria, badania, praktyka, 10(3), 61-73.
Zacharuk, T. (2010). Resocjalizacja w warunkach edukacji inkluzyjnej. Resocjalizacja Polska, 1, 221-229.