Long-Term Goals of Communication Education in Creating the Foundations of Road Safety Behaviors and the Efficiency of Examining Vehicle Drivers

Main Article Content

Antoni Grzesiuk

Abstract

The long-term goals of communication and transport are the integration of thinking about traffic, operational behavior, situational and strategic actions creating: perceptions, attention, memory and thinking, allowing to create the whole, prediction, ideation and concretization causing changes in meaning and procedures in the emotional and motor tracks of human intellectual activity. Our actions and thinking can be prepared by adapting to the future. Free will and freedom is limited by the understanding of material, intellectual and spiritual limitations: it is in our possession and can produce good or evil, security or catastrophe of humanity, consciousness or ignorance. Education is hope for a far-reaching future. Myopia, lack of knowledge and inability to predict is a disease of our time. Communication and transport, as a move, move us from uncertainty into anticipation and accurate matching of knowledge and skills to the changing reality of our environment. Effective plans, creativity, introduction of new transport technologies and traffic with different transport modalities lead to displacements creating joint building and social connections. Pride in modern transport technologies and studies, creates modernity and social cooperation, and creates fruitful  integration. Individual and social prediction and forecasting are a chance to survive, overcome cataclysms and civilization errors. In turn, the imperfection of new development goals and lack of rationalization of land management, creates a lack of opportunities for survival and for drawing strategic ideas. Disorderly thinking and anticipation about transport reduces the chances of humanity's development and survival. The development of transport pedagogy and transport psychology creates opportunities for a successful life, which allows creating new values, practical skills, practical procedural knowledge and strategies in real ecological, health and psychosocial conditions in which people operate.

Article Details

Section
Articles

References

Bank Światowy (2013). Report nr 78319 Banku Światowego, Raport końcowy: Przegląd potencjału w zakresie zarządzania bezpieczeństwem drogowym w Polsce (tłumaczenie z języka angielskiego), czerwiec 2013.
Bąk, J. (2003). Wypadki drogowe a kształcenie młodych kierowców. Warszawa: ITS.
Biela, A., Rożnowski, B., Gorbaniuk, O., Biela-Warenica, M. (2017). The External Validity of Psychometric Testing Methods and Their Meaning for Safe Road Performance. Studia Psychologica, 59(4), 256-270.
Bonham, J., & Johnson, M. (2015). Cycling Futures. Adelaide, University of Adelaida Press.
Christie, R. (2001). The effectiveness of Driver Training as a Roads Safety Measure: A Review of the Literature. Melbourne: RACV.
Delors, J. (1998). Edukacja: jest w niej ukryty skarb: raport dla UNESCO Międzynarodowej Komisji ds. Edukacji Dwudziestego Pierwszego Wieku. Warszawa, Wydawnictwa UNESCO.
Gagne, R., Briggs, L., Wager, W. (1992). Zasady projektowania dydaktycznego. Warszawa: WSiP.
Grzesiuk, A. (2007). Infrastruktura medialna szkół zawodowych a przebieg procesów poznawczych uczniów. Warszawa: IBE.
Grzesiuk, A. (2020). Psychopedagogiczne aspekty kształcenia w zakresie bezpieczeństwa ruchu drogowego. Lublin: Wydawnictwo KUL.
Guzik-Makaruk, E.M., Jurgielewicz-Delegacz, E. (2016). Badania nad bezpieczeństwem osób z niepełnosprawnościami, w tym osób niewidomych i słabowidzących, uczestniczących w ruchu drogowym. Niepełnosprawność – zagadnienia, problemy, rozwiązania, 1(18) 27-41.
Hölderlin, F. (2003). Co się ostaje, ustanawiają poeci. Wiersze wybrane. Tłum. A. Libera. Kraków: Wydawnictwo „Znak”.
Mayor, F. (2001). Przyszłość świata, tłum. J. Wolf, A. Janik, W. Rabczuk. Warszawa: Fundacja Studiów i Badań Edukacyjnych.
Krystek, R. (2005). Polityka Transportowa Państwa na lata 2005-2025. Zamość–Krasnobród: Instytut Transportu Samochodowego.
Mayor, F. (2001). Przyszłość świata. Warszawa: Fundacja Studiów i Badań Edukacyjnych.
Mynttinen, S., Sundstrom, A., Koivukoski, M, Hakuli, K., Keskinen, E., Henriksson, W. (2009). Are novice drivers overconfident? A comparison of self-assessed and examiner-assessed driver competences in a Finnish and Swedish sample. Transportation Research Part F 12(2), 120-130.
Pruszkowski, L. (2015). HAZOP jako metoda wspomagająca zarządzanie bezpieczeństwem procesowym w przedsiębiorstwie. Acta Universitatis Nicolai Copernici, 153, 7-20.
Przewłócka, A., Sitek, E.J., Tarnowski, A., Sławek, J. (2015). Zdolność do prowadzenia pojazdów w chorobach neurozwyrodnieniowych przebiegających z otępieniem. Polski Przegląd Neurologiczny, 11( 3), 117-127.
Raftery, S.J. & Wundersitz, L.N. (2011). The efficacy of road safety education in schools: a review of current approaches. Adelaide: University of Adelaida Press.
Roberts, I.G., Kwan, I. (2008). School-based driver education for the prevention of traffic crashes (Review). The Cochrane Collaboration, 4. Wiley.
Rozporządzenie (2009). Rozporządzenie Ministra Infrastruktury w sprawie szkolenia egzaminowania i uzyskiwania uprawnień przez kierujących pojazdami, instruktorów i egzaminatorów z 27 października 2005 r. Dz.U. Nr.217 poz 1834 ze zmianami, Dz.U. Nr. 78 poz 653 z 9 czerwca 2009 r.
Seneka (2017). Myśli. Warszawa: Aletheia.
Ucińska, M., Stasiak-Cieślak, B. (2016). Niepełnosprawny kierowca w ruchu drogowym: kompleksowe wspieranie mobilności. Autobusy: technika, eksploatacja, systemy transportowe, 17 (12), 489-494.
Ucińska, M. Stasiak, B. (2015). Wstępna analiza sytuacji kierowców z niepełnosprawnością w Polsce w kontekście bezpieczeństwa ruchu drogowego. Transport Samochodowy, 3, 5-29.
Ucińska, M., Zysińska, M. (2015). Niepełnosprawny kandydat na kierowcę kat. B – analiza systemu szkolenia w świetle uwarunkowań prawnych oraz doświadczeń ośrodków szkolenia kierowców w Polsce. Logistyka, 3, 4883-4893.
Valéry, P. (2001). Eupalinos; or, The Architect. Trans. W.M. Stewart. London: Hubert Damisch.
Walton, D.R. & McKeaown, D.C. (2001). Drivers’ biased perceptions of speed and safety compaign messages. Accident Analysis & Prevention, 33(5), 629-640.
Wundersitz, L.N. (2012). An analysis of young drivers involved in crashes using in-depth crash investigation date. Report no. CASR101. Adelaide, Center for Automotive Safety Research.
Wysocka, A., Kłos-Adamkiewicz, Z. (2013). Aspekty bezpieczeństwa, mobilności osób niepełnosprawnych oraz prawa użytkowników transportu. Zeszyty Naukowe. Problemy Transportu i Logistyki, 24, 149-161.

Most read articles by the same author(s)