Problemy i wyzwania nauczycieli uczących dzieci cudzoziemskie we wrocławskich szkołach

  • Agnieszka Majewska Uniwersytet Wrocławski, Wydział Filologiczny
  • Kathryn Northeast Uniwersytet Wrocławski, Wydział Filologiczny
Słowa kluczowe: nauczanie języka polskiego jako obcego; uczeń cudzoziemski w szkole; wyzwania nauczycieli

Abstrakt

W ciągu ostatnich lat możemy zaobserwować wzrastającą liczbę uczniów cudzoziemskich w polskich szkołach. Ten wzrost wiąże się zarówno z powrotem rodzin polskich z emigracji zarobkowej, jak również z podjęciem pracy przez obcokrajowców w Polsce. Artykuł stanowi próbę omówienia wyzwań nauczycieli pracujących z cudzoziemcami we wrocławskich szkołach. Na podstawie ankiety przeprowadzonej w szkołach w 2018 r. autorki tekstu wyodrębniły najważniejsze wyzwania przywołane przez nauczycieli: problem porozumienia się z uczniem wskutek bariery językowej, niedoskonałość organizacji dodatkowych zajęć językowych, poświęcanie dodatkowego czasu i uwagi uczniom cudzoziemskim podczas innych lekcji, brak przygotowania merytorycznego nauczycieli, ograniczony kontakt z rodzicami uczniów, trudności związane z obiektywną oceną pracy ucznia oraz trudności komunikacyjne, emocjonalne i merytoryczne samego ucznia.

Bibliografia

Gębal P.E., Podstawy dydaktyki języka polskiego jako drugiego. Podejście integracyjno-inkluzyjne, Kraków: Księgarnia Akademicka 2018.

Lipińska E., Polskość w Australii. O dwujęzyczności, edukacji i problemach adaptacyjnych Polonii na antypodach, Kraków: Wydawnictwo UJ 2013.

Pamuła-Behrens M., Szymańska M., W polskiej szkole. Materiały do pracy z uczniami z doświadczeniem migracji. Przewodnik. http://filpolska.up.krakow.pl/wp-content/uploads/2018/03/PRZEWODNIK-W-POLSKIEJ-SZKOLE.pdf (dostęp: 30.02.2019).

Schofield T., Beaumont K., Widaman K., Jochem R., Robins R., Conger R., Parent and child fluency in a common language: Implications for the parent-child relationship and later academic success in Mexican American families, „Journal of Family Psychology” 2012, nr 26(6), s. 869-879.

Szpotowicz M., Proces uczenia się dzieci w przedszkolu i szkole podstawowej, w: Nauka języka obcego w perspektywie ucznia, red. H. Komorowska, Warszawa: Oficyna Wydawnicza ŁOŚGRAF – Wiesław Łoś 2011, s. 123-139.

Wysocka M.S., Who are the significant others in the learning process?, „Linguistica Silesiana” 2007, nr 28, s. 267-279.

Januszewska E., Markowska-Manista U., Dziecko „inne” kulturowo w Polsce. Z badań nad edukacją szkolną, Warszawa: Wydawnictwa Akademii Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej 2017.

Opublikowane
2020-01-17
Dział
Artykuły