Oświeconych nie trzeba oświecać… Refleksje o szkole, powadze czytania i szaleństwie ideologii
Abstrakt
Wskazując na postępującą marginalizację piśmiennictwa doby oświecenia w programach nauczania języka polskiego, realizowanych w szkole średniej (ponadgimnazjalnej) na przestrzeni ostatnich kilkunastu lat, autor artykułu skupia się na powiązanym z tym zjawiskiem pogłębianiu się problemu jednostronnego, zdominowanego przez stereotypy i uproszczenia, odbioru tamtej literatury. Stawia pytanie o to, w jaki sposób należałoby czytać osiemnastowieczne i wczesnodziewiętnastowieczne teksty, by – w imię przywracania im należnej rangi w kulturowym obiegu – zobaczyć je nie tylko w kontekście historyczno-społecznym, a tym samym nie sprowadzać ich znaczenia do przekazu dydaktycznego bądź politycznego. W obliczu niepokojących, bo instrumentalizujących dzieło literackie, trendów, które pojawiają się w przestrzeni literaturoznawstwa, podkreśla jednocześnie potrzebę wystrzegania się sytuacji, w której rzutowane na dawny tekst przekonania ideologiczne badacza zdają się nad tym tekstem – jako przedmiotem obserwacji – dominować, zafałszowując jego obraz.
Bibliografia
Bolecki Włodzimierz, Postmodernizowanie modernizmu, [w:] tenże, Polowanie na postmodernistów (w Polsce) i inne szkice, Kraków 1999, s. 43-61.
Domańska Ewa, Badania postkolonialne, [w:] Leela Gandhi, Teoria postkolonialna. Wprowadzenie krytyczne, przeł. Jacek Serwański, Poznań 2008, s. 157-164.
Kostkiewiczowa Teresa, Oświecenie. Próg naszej współczesności, Warszawa 1994.
Kostkiewiczowa Teresa, Piśmiennictwo Oświecenia w programach szkoły średniej – czym jest, czym być by mogło, [w:] Konteksty polonistycznej edukacji, red. Maria Kwiatkowska-Ratajczak, Seweryna Wysłouch, Poznań 1998, s. 11-24.
Kostkiewiczowa Teresa, Historia literatury polskiego oświecenia – rewizje i pytania, [w:] Z warsztatów badawczych historyków literatury polskiej, red. Krzysztof Biliński, Wrocław 2002, s. 9-22.
Parkitny Maciej, O użyteczności kategorii nowoczesności dla badań literackich nad polskim oświeceniem, „Wiek Oświecenia” 32(2016), s. 29-73.
Słowacki postkolonialny, red. Michał Kuziak, Bydgoszcz 2010.
Walas Teresa, Czy jest możliwa inna historia literatury?, Kraków 1993.
Wójtowicz Witold, Czy można „przepisać” polskie oświecenie?, „Słupskie Prace Filologiczne”. Seria Filologia Polska 2007 (5), s. 35-52.
Copyright (c) 2019 Roczniki Humanistyczne
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.