Mail – analiza wypowiedzi pisemnej uczniów szkoły ponadgimnazjalnej

  • Anna Kucharska Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II, Wydział Nauk Humanistycznych
Słowa kluczowe: dyskurs; tekst; input; mail

Abstrakt

Złożoność i wieloaspektowość zadania, jakim jest napisanie tekstu, przysparza uczącym się wielu problemów. Postawiono sobie zatem pytanie, czy uczący się, którzy do pewnego stopnia opanowali niezbędną kompetencję leksykalno-gramatyczną, są w stanie napisać mail (wypowiedź zgodną z regułami dyskursu) wyłącznie na podstawie inputu w postaci wzorcowej formy takiego dokumentu. Następnie poszerzono pytanie badawcze o wpływ ćwiczeń, mających na celu usprawnienie poszczególnych umiejętności niezbędnych do napisania maila, na jakość wypowiedzi pisemnych uczących się. Na podstawie analizy porównawczej wypowiedzi uczniów, napisanych przed ćwiczeniami i po ćwiczeniach przygotowujących, zostaną wyciągnięte wnioski, które pozwolą odpowiedzieć na postawione pytania badawcze.

Bibliografia

Bartmiński J., Niebrzegowska-Bartmińska, S., 2012, Tekstologia, Warszawa.

Beacco J.-C., 2007, L’approche par compétence dans l’enseignement des langues, Paris.

Beaugrande R.-A. de, Dressler W.U., 1990, Wstęp do lingwistyki tekstu, tłum. A. Szwedek, Warszawa.

Charaudeau P., Maingueneau D., 2002, Dictionnaire d’analyse du discours, Paris.

Coseriu E., 1997, Linguistica del testo, Roma.

Cuq J.-P., Gruca I., 2011, Cours de didactique du français langue étrangère et seconde, Grenoble.

Gajewska E., 2013, Courriel vs courrier: la communication écrite ne français de la communication professionnelle au temps des nouvelles technologies, Lublin.

Jeandillou J.-F., 2013, L’analyse textuelle, Paris.

Komorowska H., 2009, Metoda nauczania języków obcych, Warszawa.

Marcjanik M., 2007, Grzeczność w komunikacji językowej, Warszawa.

Mariani L., 2012, “La motivazione negli apprendimenti linguistici. Approcci teorici e implicazioni pedagogiche”, “Italiano LinguaDue”, n. 1/2 012, s. 1-19, http://riviste.unimi.it/index.php/promoitals/issue/view/355 [dostęp: 15.10.2015].

Moirand S., 1982, Enseigner à communiquer en langue étrangère, Paris.

Podstawa programowa z komentarzami, 2009, t. III, Języki Obce.

Souchon M., 2000, Lecture de textes en LE et compétence textuelle, „Aile”, nr 13, s. 15-40.

Zufferey S., Moeschler J., 2010, Initiation à la linguistique française, Paris.

Opublikowane
2019-10-24
Dział
Artykuły