Mail – analiza wypowiedzi pisemnej uczniów szkoły ponadgimnazjalnej
Abstrakt
Złożoność i wieloaspektowość zadania, jakim jest napisanie tekstu, przysparza uczącym się wielu problemów. Postawiono sobie zatem pytanie, czy uczący się, którzy do pewnego stopnia opanowali niezbędną kompetencję leksykalno-gramatyczną, są w stanie napisać mail (wypowiedź zgodną z regułami dyskursu) wyłącznie na podstawie inputu w postaci wzorcowej formy takiego dokumentu. Następnie poszerzono pytanie badawcze o wpływ ćwiczeń, mających na celu usprawnienie poszczególnych umiejętności niezbędnych do napisania maila, na jakość wypowiedzi pisemnych uczących się. Na podstawie analizy porównawczej wypowiedzi uczniów, napisanych przed ćwiczeniami i po ćwiczeniach przygotowujących, zostaną wyciągnięte wnioski, które pozwolą odpowiedzieć na postawione pytania badawcze.
Bibliografia
Bartmiński J., Niebrzegowska-Bartmińska, S., 2012, Tekstologia, Warszawa.
Beacco J.-C., 2007, L’approche par compétence dans l’enseignement des langues, Paris.
Beaugrande R.-A. de, Dressler W.U., 1990, Wstęp do lingwistyki tekstu, tłum. A. Szwedek, Warszawa.
Charaudeau P., Maingueneau D., 2002, Dictionnaire d’analyse du discours, Paris.
Coseriu E., 1997, Linguistica del testo, Roma.
Cuq J.-P., Gruca I., 2011, Cours de didactique du français langue étrangère et seconde, Grenoble.
Gajewska E., 2013, Courriel vs courrier: la communication écrite ne français de la communication professionnelle au temps des nouvelles technologies, Lublin.
Jeandillou J.-F., 2013, L’analyse textuelle, Paris.
Komorowska H., 2009, Metoda nauczania języków obcych, Warszawa.
Marcjanik M., 2007, Grzeczność w komunikacji językowej, Warszawa.
Mariani L., 2012, “La motivazione negli apprendimenti linguistici. Approcci teorici e implicazioni pedagogiche”, “Italiano LinguaDue”, n. 1/2 012, s. 1-19, http://riviste.unimi.it/index.php/promoitals/issue/view/355 [dostęp: 15.10.2015].
Moirand S., 1982, Enseigner à communiquer en langue étrangère, Paris.
Podstawa programowa z komentarzami, 2009, t. III, Języki Obce.
Souchon M., 2000, Lecture de textes en LE et compétence textuelle, „Aile”, nr 13, s. 15-40.
Zufferey S., Moeschler J., 2010, Initiation à la linguistique française, Paris.
Copyright (c) 2018 Roczniki Humanistyczne
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.