Reklamowe wartościowanie na przykładzie redefinicji leksemu piękno

  • Izabela Łuc Uniwersytet Śląski w Katowicach
Słowa kluczowe: reklama; ocena; redefinicja; piękno; rama interpretacyjna; teoria pól semantycznych/semantyka rozumienia

Abstrakt

Artykuł jest próbą zrekonstruowania semantycznych innowacji tworzonych w opozycji do konwencjonalnego obrazu świata, który wyraża się w kreacjach reklamowych redefinicji koncepcji piękna. Artykuł zawiera opis wewnętrznych relacji między segmentowymi relacjami (konotacjami), jakie zachodzą między leksemem piękno a innymi jednostkami lingwistycznymi (klauzule nominalne), które wywołują określony rodzaj skojarzeń (znaczeń) i pokazują komercyjne sposoby oceny pojęć, mogących istnieć dzięki różnym strategiom komunikacyjnym i językowym. W celu opisania tego zagadnienia zastosowano teorię pól semantycznych i wybranych elementów koncepcji ram interpretacyjnych wraz z odpowiednią metodologią.

Bibliografia

Bartmiński J.: Definicja kognitywna jako narzędzie opisu konotacji, w: Konotacja, red. J. Bartmiński, Lublin; Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej 1998, s. 169-170.

Bartmiński J., Tokarski R.: Definicja semantyczna: czego i dla kogo?, w: O definicjach i definiowaniu, red. J. Bartmiński, J. Tokarski, Lublin: Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej 1993, s. 47-61.

Fillomore Ch.: Frames and the Semantics of Understanding, „Quaderni di semantica” 1985, z. 2, s. 222-254.

Głąbska M.: Rama interpretacyjna pojęcia ‘miłość’ w polszczyźnie, w: Odkrywanie znaczeń w języku, red. A. Mikołajczuk, K. Waszakowa, Warszawa: Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego 2012, s. 105–123.

Łuc I.: Współczesne gry komunikacyjnojęzykowe, Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego 2010.

Łuc I., Bortliczek M.: Język uwikłany w ponowoczesność, Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego 2011.

McCombs M.: Ustanowienie agendy. Media masowe i opinia publiczna, tłum. B. Radwan, Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego 2008.

Michalczyk S.: Społeczeństwo medialne. Studia z teorii komunikowania masowego, Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego 2008.

Niebrzegowska S.: Pętla semantyczna w paradygmacie spójnościowym tekstu, w: Tekst: problemy teoretyczne, red. J. Bartmiński, B. Boniecka, Lublin: Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie- Skłodowskiej 1998, s. 161–185.

Puzynina J.: Co znaczy „walka o wartości”? w: Człowiek wobec wyzwań współczesności. Upadek wartości czy walka o wartość?, red. J. Mazur, A. Małyska, K. Sobstyl, Lublin: Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej 2007, s. 24–36.

Tokarski R.: Kulturowe i tekstotwórcze aspekty profilowania, w: Profilowanie w języku i tekście, red. J. Bartmiński, J. Tokarski, Lublin: Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej 1998, s. 35-52.

Tokarski R.: Słownictwo jako interpretacja świata, w: Współczesny język polski, red. J. Bartmiński, Lublin: Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej 2001, s. 343-370.

Tokarski R.: Pola znaczeniowe i ramy interpretacyjne – dwa spojrzenia na język, „LingVaria” 2006, nr 1, s. 35-46.

Tokarski R.: Semantyczne definicje „na opak”. Językowa diagnoza dziwnych felietonowych światów, w: Człowiek wobec wyzwań współczesności. Upadek wartości czy walka o wartość?, red. J. Mazur, A. Małyska, K. Sobstyl, Lublin: Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej 2007, s. 92-103.

Waszakowa K.: O nowych zjawiskach leksykalnych w świetle semantyki rozumienia, w: Semantyczna struktura słownictwa i wypowiedzi, red. R. Grzegorczykowa, Z. Zaron, Warszawa: Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego 1997, s. 9-24.

Woleński J.: Pętle semantyczne, w: Oblicza racjonalności. Wokół myśli Michała Hellera, red. B. Brożek, J. Mączka, W.P. Grygiel, M.L. Hohda, Kraków: Copernicus Center Press 2011, s. 15-32.

Opublikowane
2019-10-24
Dział
Artykuły