The evaluation in advertising on the example of a redefinition of the lexeme beauty

  • Izabela Łuc University of Silesia in Katowice
Keywords: advertisement; evaluation; redefinition; beauty; interpretative frame; semantic fields theory/the semantics of understanding

Abstract

This article is an attempt to reconstruct the semantic innovations created in opposition to the conventional picture of the world which is expressed in advertising creations of the redefinitions of the beauty concept. The paper includes a description of inner relations between the segmental relationships (connotations) which happen between the lexeme beauty and other linguistic units (nominal clauses), which evoke a specified type of associations (meanings) and show commercial ways of evaluation of concepts which can exist by the use of various communication and linguistic strategies. In order to describe this issue a theory of semantic fields and the selected elements of the interpretative frames concept together with appropriate methodology were applied.

References

Bartmiński J.: Definicja kognitywna jako narzędzie opisu konotacji, w: Konotacja, red. J. Bartmiński, Lublin; Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej 1998, s. 169-170.

Bartmiński J., Tokarski R.: Definicja semantyczna: czego i dla kogo?, w: O definicjach i definiowaniu, red. J. Bartmiński, J. Tokarski, Lublin: Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej 1993, s. 47-61.

Fillomore Ch.: Frames and the Semantics of Understanding, „Quaderni di semantica” 1985, z. 2, s. 222-254.

Głąbska M.: Rama interpretacyjna pojęcia ‘miłość’ w polszczyźnie, w: Odkrywanie znaczeń w języku, red. A. Mikołajczuk, K. Waszakowa, Warszawa: Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego 2012, s. 105–123.

Łuc I.: Współczesne gry komunikacyjnojęzykowe, Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego 2010.

Łuc I., Bortliczek M.: Język uwikłany w ponowoczesność, Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego 2011.

McCombs M.: Ustanowienie agendy. Media masowe i opinia publiczna, tłum. B. Radwan, Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego 2008.

Michalczyk S.: Społeczeństwo medialne. Studia z teorii komunikowania masowego, Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego 2008.

Niebrzegowska S.: Pętla semantyczna w paradygmacie spójnościowym tekstu, w: Tekst: problemy teoretyczne, red. J. Bartmiński, B. Boniecka, Lublin: Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie- Skłodowskiej 1998, s. 161–185.

Puzynina J.: Co znaczy „walka o wartości”? w: Człowiek wobec wyzwań współczesności. Upadek wartości czy walka o wartość?, red. J. Mazur, A. Małyska, K. Sobstyl, Lublin: Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej 2007, s. 24–36.

Tokarski R.: Kulturowe i tekstotwórcze aspekty profilowania, w: Profilowanie w języku i tekście, red. J. Bartmiński, J. Tokarski, Lublin: Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej 1998, s. 35-52.

Tokarski R.: Słownictwo jako interpretacja świata, w: Współczesny język polski, red. J. Bartmiński, Lublin: Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej 2001, s. 343-370.

Tokarski R.: Pola znaczeniowe i ramy interpretacyjne – dwa spojrzenia na język, „LingVaria” 2006, nr 1, s. 35-46.

Tokarski R.: Semantyczne definicje „na opak”. Językowa diagnoza dziwnych felietonowych światów, w: Człowiek wobec wyzwań współczesności. Upadek wartości czy walka o wartość?, red. J. Mazur, A. Małyska, K. Sobstyl, Lublin: Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej 2007, s. 92-103.

Waszakowa K.: O nowych zjawiskach leksykalnych w świetle semantyki rozumienia, w: Semantyczna struktura słownictwa i wypowiedzi, red. R. Grzegorczykowa, Z. Zaron, Warszawa: Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego 1997, s. 9-24.

Woleński J.: Pętle semantyczne, w: Oblicza racjonalności. Wokół myśli Michała Hellera, red. B. Brożek, J. Mączka, W.P. Grygiel, M.L. Hohda, Kraków: Copernicus Center Press 2011, s. 15-32.

Published
2019-10-24
Section
Articles