Word, Colour and Sound: John Gould Fletcher’s Hybrid “Colour Symphonies”

  • Sławomir Wącior Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II, Wydział Nauk Humanistycznych
Słowa kluczowe: poezja modernistyczna; imagizm; John Gould Fletcher; „Colour Symphonies”

Abstrakt

Słowo, kolor i dźwięk — Johna Goulda Fletchera hybrydowe „Symfonie kolorów”

Artykuł podejmuje problematykę złożoności kompozycyjnej poetyckiego cyklu wierszy pt. „Colour Symphonies,” napisanego przez modernistycznego poetę amerykańskiego Johna Goulda Fletchera. Unikalność budowy całego cyklu, jak również jej poszczególnych „kolorowych” części polega na sprzęgnięciu obrazowania wizualnego z rozlicznymi efektami dźwiękowymi i stworzenia w ten sposób ich poetyckiego ekwiwalentu słownego. Tak utworzony konstrukt hybrydowy staje się w konsekwencji nośnikiem stanu emocjonalnego, który poeta odwzorowuje w poszczególnych sekwencjach cyklu. Cykl ten wpisuje się w programową hybrydowość strukturalną, postulowaną przez poetykę wiersza modernistycznego, a w szczególności jej odmiany zwanej imagizmem.

Bibliografia

Albright, Daniel. Untwisting the Serpent, Modernism in Music, Literature and Other Arts. University of Chicago Press, 2000.

Butler, Christopher. Early Modernism: Literature Music and Painting in Europe, 1900-1916. Clarendon Press, 1994.

Carpenter, Lucas & Rudolph Leighton. Selected Poems of John Gould Fletcher. University of Arkansas Press, 1988.

Fletcher, John Gould. Goblins and Pagodas. Houghton Mifflin, 1916.

Flint, Frank Stewart. “George Duhamel.” Poetry Review. (August 1912).

Isaak, J.A. The Ruin of Representation in Modernist Art and Texts. UMI Research Press, 1986.

Perkins, David. A History of Modern Poetry: From the 1890’s to Pound & Eliot. Harvard University Press, 1976.

Pound, Ezra. Literary Essays of Ezra Pound. A New Directions Book, 1968.

Praz, Mario. Mnemosyne: The Parallel Between Literature and the Visual Arts. Princeton University Press, 1970.

Roston, Murray. Modernist Patterns in Literature and the Visual Arts. New York University Press, 2000.

Steiner, Wendy. The Colours of Rhetoric: Problems in the Relationship Between Modern Literature and Painting. Yale University Press, 1978.

Wącior, Sławomir. Modernist Mutation—The Morphology of the Imagist Poem. Text — Context — Intertext. Wydawnictwo KUL, 2003.

Opublikowane
2019-10-23
Dział
Artykuły