Artistic Experiment as a Cognitive Strategy of the Contemporary Novel: A Case Study of Onde estas? by Sebastian Bukaczewski

  • Joanna Klara Teske Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II, Wydział Nauk Humanistycznych
Słowa kluczowe: powieść; eksperyment; poznanie; Onde estas?; Sebastian Bukaczewski

Abstrakt

Artystyczny eksperyment jako poznawcza strategia współczesnej powieści — Onde estas? Sebastiana Bukaczewskiego

Termin eksperyment jest używany w odniesieniu do sztuki, w tym do powieści, na wiele sposobów. Najczęściej wtedy, gdy dzieło wprowadza nowatorskie techniki. Artystyczny eksperyment może jednak polegać także na tym, że (1) czytelnik korzysta z dzieła, by wywołać u siebie estetyczne przeżycie i tak poszerzyć możliwości introspekcji, (2) autor i czytelnik przy pomocy konwencji fikcji badają, jak realni ludzie mogliby się zachować w pewnych sytuacjach, (3) czytelnik sprawdza na sobie hipotezę wpisaną w strukturę utworu. Powyższe teoretyczne rozważania są zilustrowane szczegółowym studium powieści Bukaczewskiego Onde estas? i krótszym omówieniem innych współczesnych powieści.

Bibliografia

Ajdukiewicz, Kazimierz. Pragmatic Logic. Translated by Olgierd Wojtasiewicz. D. Reidel, 1974.

Blackmore, Susan. Consciousness: An Introduction. Hodder Education, 2010.

Bukaczewski, Sebastian. Onde estas? Mimochodem, 2012.

Elgin, Catherine Z. “Understanding Art and Science.” Midwest Studies in Philosophy, vol. 16, 1991, pp. 196–208.

Franklin, Allan and Slobodan Perovic. “Experiment in Physics.” The Stanford Encyclopedia of Philosophy. Edited by Edward N. Zalta. Accessed 27 Oct. 2016.

Gombrich, E. H. Art and Illusion: A Study in the Psychology of Pictorial Representation. 1960. Princeton UP, 2000.

Hardy, Barbara. “Love and Sympathy in Virginia Woolf.” The Uses of Fiction: Essays on the Modern Novel in Honour of Arnold Kettle. Edited by Douglas William Jefferson and Graham Martin. Open UP, 1982, pp. 199–211.

Johnson, B. S. Albert Angelo. 1964. Picador, 2004.

Kenyon, Olga. Women Novelists Today: A Survey of English Writing in the Seventies and Eighties. Harvester Press, 1988.

Lakoff George and Mark Johnson. Metaphors We Live By. The University of Chicago, 1980.

Martel, Yann. Life of Pi: A Novel. 2001. Canongate, 2003.

Moyes, Jojo. Me Before You. Penguin, 2012.

Nęcka, Edward, Jarosław Orzechowski and Błażej Szymura. Psychologia poznawcza. PWN, 2008.

Schneider, Daniel J. “Techniques of Cognition in Modern Fiction.” The Journal of Aesthetics and Art Criticism, vol. 26, no. 3, 1968, pp. 317-28. JSTOR. Accessed 30 Nov. 2013.

Shusterman, Ronald. “Virtual Realities and Autotelic Art & Author(s).” SubStance Special Issue: Epistémocritique vol. 22, no. 71-72, 1993, pp. 113-25. JSTOR Accessed 30 Nov. 2013.

Stępień, Antoni B. Teoria poznania. Zarys kursu uniwersyteckiego. KUL, 1971.

Swirski, Peter. Of Literature and Knowledge: Explorations in Narrative Thought Experiments, Evolution and Game Theory. Routledge, 2007.

Teske, Joanna Klara. Contradictions in Art: The Case of Postmodern Fiction. KUL, 2016.

Teske, Joanna Klara. “Life of Pi by Yann Martel: The Use of Contradictions in an Experimental Novel on the Epistemological Status of Theistic Belief.” Roczniki Humanistyczne, vol. 5, no. 62, 2014, pp. 269-84.

Welsh, Irvine. Filth. Vintage, 1996.

Zunshine, Lisa. Why We Read Fiction: Theory of Mind and the Novel. The Ohio University, 2006.

Opublikowane
2019-10-23
Dział
Artykuły