Applying Transactional Analysis to Facilitate Self-Regulation of Trainee Translators and Interpreters
Abstrakt
Zastosowanie Analizy Transakcyjnej celem umożliwienia samoregulacji w procesie kształcenia tłumaczy
Niniejszy artykuł opiera się na założeniu, że sprawności samoregulacyjne kształcących się tłumaczy pisemnych i ustnych można znacząco poprawić poprzez zarządzanie procesami komunikacji interpersonalnej w procesie edukacyjnym. W sposób szczególny dotyczy to komunikatów w funkcji oceny. Autor stawia tezę, że ten typ komunikacji wyzwala złożone mechanizmy psychologiczne (postawy i zachowania) jej uczestników, które mogą prowadzić do wzmocnienia lub osłabienia sprawności samoregulacyjnych. Aby przyjrzeć się tym mechanizmom, autor omawia skrótowo teorię Analizy Transakcyjnej. Jest to koncepcja autorstwa Erica Berne’a, za której pomocą wyjaśnia on złożoność procesów komunikacji jako niezbędnej do osiągania przez ludzi ich celów życiowych. Poczynione przez Berne’a obserwacje znajdują w artykule zastosowanie w mikroskali programu kształcenia tłumaczy. Ich celem jest wyposażenie uczestników procesu dydaktycznego w narzędzia sterowania interakcjami komunikacyjnymi. Na końcu artykułu autor zamieszcza kilka ćwiczeń, których celem jest zachęcenie czytelnika do podjęcia dalszych studiów i samokształcenia się w zakresie omawianej tematyki.
Bibliografia
Berne, Eric. 1961. Transactional Analysis in Psychotherapy: A Systematic Individual and Social Psychiatry. New York: Grove Press.
Berne, Eric. 1964. Games People Play: The Psychology of Human Relationships. New York: Grove Press.
Fisher, Roger, William Ury. [1981] 1991. Getting to Yes: Negotiating Agreement without Giving in. New York: Penguin [originally published by Houghton Mifflin].
Grow, Gerald O. 1991. “Teaching Learners to Be Self-Directed.” Adult Education Quarterly 41 (3) , pp. 125–49.
Harris, Thomas A. 1967. I am OK, You’re OK. New York: Harper and Row.
Hase, Stewart, Chris Kenyon. 2000. “From Andragogy to Heutagogy.” Pandora. Australia’s WEB Archive. Last consulted 28.10.2016. http://pandora.nla.gov.au/nph-wb/20010220130000/ http://ultibase.rmit.edu.au/Articles/dec00/hase2.htm.
Hase, Stewart, Chris Kenyon. 2007. “Heutagogy: A Child of Complexity Theory.” Complicity: An International Journal of Complexity and Education 4(1), pp. 111–18.
Moser-Mercer, Barbara. 2008. “Skill Acquisition in Interpreting. A Human Performance Perspective.” The Interpreter and Translator Trainer 2 (1), pp. 1–28.
Kiraly, Donald C. 2015. “Occasioning Translator Competence: Moving beyond Social Constructivism towards a Postmodern Alternative to Instructionism.” Translation and Interpreting Studies 10.1 (Special Issue), pp. 8–32.
Kiraly, Don. 2016. “Authentic Project Work and Pedagogical Epistemologies: A Question of Competing or Complementary Worldviews?” In Kiraly, Don, Lisa Rüth, Carmen Canfora, Sascha Hofmann, Maren Dingfelder-Stone, Catherine Dingfelder-Stone, Raquel Pacheco, Susanne Hagemann, and Andrea Cnyrim. Towards Authentic Experiential Learning in Translator Education. Mainz: Mainz University Press, pp. 53–66.
Klimkowski, Konrad. 2015. Towards a Shared Curriculum in Translator and Interpreter Education. Wrocław: Wydawnictwo Wyższej Szkoły Filologicznej we Wrocławiu.
Knowles, Malcolm, Elwood F. Holton III, and Richard A. Swanson. [1973] 2005. The Adult Learner: The Definitive Classic in Adult Education and Human Resource Development. New York: Elsevier [originally published as Malcolm Knowles. The Adult Learner: A Neglected Species. Houston: Gulf].
Kolb, David A. 1984. Experiential Learning: Experience as the Source of Learning and Development. Vol. 1. Englewood Cliffs, NJ: Prentice-Hall.
Pankowska, Dorota. 2010. Nauczyciel w perspektywie analizy transakcyjnej. Lublin: Wydawnictwo UMCS.
Rogoll, Rüdiger. [1979] 1989. Nimm dich, wie du bist. Berlin: Herder. [Polish translation of 1989 by Antoni Tomkiewicz: Aby być sobą. Wprowadzenie do analizy transakcyjnej. PWN: Warszawa.]
Rotter, Julian B. 1966. “Generalized Expectancies for Internal versus External Control of Reinforcement.” In Psychological Monographs: General & Applied 80 (1), pp. 1–28.
Stewart, Ian, and Vann Joines. 1987. TA Today. A New Introduction to Transactional Analysis. Nottingham: Lifespace Publishing.
Copyright (c) 2017 Roczniki Humanistyczne
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.