Myślenie szybkie a stereotypy – jak rozwijać kompetencję kulturową

  • Anna Kucharska Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II, Wydział Nauk Humanistycznych
Słowa kluczowe: kompetencja kulturowa; kompetencja interkulturowa; stereotyp; myślenie szybkie i wolne

Abstrakt

Życie we współczesnym świecie wiąże się ze spotykaniem się z przedstawicielami różnych kultur. Istnienie stereotypów wydaje się naturalnym sposobem na oswojenie Innego. Kahnemann (2011) opisuje dwa systemy funkcjonujące w każdym człowieku — szybki i nieświadomy System pierwszy oraz wolny i refleksyjny System drugi. Autorka artykułu szuka odpowiedzi na pytanie, czy i w jaki sposób pogłębiana w trakcie studiów wiedza wpływa na zmianę pierwszych, ogólnie istniejących skojarzeń, czyli stereotypów. Przedstawione wyniki ukazują, że uruchomienie Systemu drugiego wymaga wysiłku i czasu. Możliwe, że jest to powodem, dla którego ciężko przezwyciężyć jest stereotypy.  

Bibliografia

Balboni, Paolo E. 1994. Didattica dell’italiano a stranieri. Roma: Bonacci Editore.

Bauman, Zygmunt. 2011. Kultura w płynnej nowoczesności. Warszawa: Agora.

Benucci, Antonella. 2005. „La competenza interculturale”. W Insegnare italiano a stranieri, red. Diadori Pierangela, 32–43. Firenze: Le Monnier.

Cuq, Jean-Paul, et Isabelle Gruca. 2005. Cours de didactique du français langue étrangère et seconde. Grenoble: Presses universitaires de Grenoble.

Europejski system opisu kształcenia językowego: uczenie się, nauczanie i ocenianie. 2003. Warszawa: Wydawnictwo Centralnego Ośrodka Kształcenia Nauczycieli.

Gałkowski, Artur. 2014. „L’insegnamento dell’italiano in Polonia: stato attuale, motivazioni, percezione, difficoltà, tipologia degli studenti”. W Nauczanie i uczenie się języka hiszpańskiego i włoskiego, red. Anna Kucharska, 9–21. Seria 12/15, nr 6. Lublin: Werset.

Gleason, Jean Berko, i Nan Bernstain Ratner. 2005. Psycholingwistyka, tłum. Jerzy Bobryk i in. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.

Hofstede, Geert et al. 2011. Kultury i organizacje, tłum. Małgorzata Durska. Warszawa: Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne.

Kahneman, Daniel. 2011. Pułapki myślenia. O myśleniu szybkim i wolnym, tłum. Piotr Szymczak. Poznań: Media Rodzina.

Porcher, Louis. 2004. L’enseignement des langues étrangères. Paris: Hachette.

Marciniak, Zbigniew. 2008. Podstawa Programowa z komentarzami. Tom 3: Języki obce. Warszawa: Ministerstwo Edukacji Narodowej.

Sobkowiak, Paweł. 2012. „Dialog interkulturowy na lekcji języka angielskiego w kontekście polskim”. Neofilolog 38/1:107–128.

Centrum Badania Opinii Społecznej. 2013. „Stosunek Polaków do innych narodów”. DW: 02.II. 2015. http://www.cbos.pl/SPISKOM.POL/2013/K_012_13.PDF

Opublikowane
2019-10-29
Dział
Artykuły