Fast Thinking vs. Stereotypes: How to Develop the Cultural Competence

  • Anna Kucharska The John Paul II Catholic University of Lublin, Faculty of Humanities
Keywords: cultural competence; intercultural competence; stereotype; fast and slow thinking

Abstract

Living in a multicultural world demands intercultural abilities. The present article aims to analyse how students of Neophilological Faculties should be taught to be able to act as cultural mediators in the future. We also present the results of an inquiry which aimed to show if the knowledge influences the first impression opinions.

References

Balboni, Paolo E. 1994. Didattica dell’italiano a stranieri. Roma: Bonacci Editore.

Bauman, Zygmunt. 2011. Kultura w płynnej nowoczesności. Warszawa: Agora.

Benucci, Antonella. 2005. „La competenza interculturale”. W Insegnare italiano a stranieri, red. Diadori Pierangela, 32–43. Firenze: Le Monnier.

Cuq, Jean-Paul, et Isabelle Gruca. 2005. Cours de didactique du français langue étrangère et seconde. Grenoble: Presses universitaires de Grenoble.

Europejski system opisu kształcenia językowego: uczenie się, nauczanie i ocenianie. 2003. Warszawa: Wydawnictwo Centralnego Ośrodka Kształcenia Nauczycieli.

Gałkowski, Artur. 2014. „L’insegnamento dell’italiano in Polonia: stato attuale, motivazioni, percezione, difficoltà, tipologia degli studenti”. W Nauczanie i uczenie się języka hiszpańskiego i włoskiego, red. Anna Kucharska, 9–21. Seria 12/15, nr 6. Lublin: Werset.

Gleason, Jean Berko, i Nan Bernstain Ratner. 2005. Psycholingwistyka, tłum. Jerzy Bobryk i in. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.

Hofstede, Geert et al. 2011. Kultury i organizacje, tłum. Małgorzata Durska. Warszawa: Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne.

Kahneman, Daniel. 2011. Pułapki myślenia. O myśleniu szybkim i wolnym, tłum. Piotr Szymczak. Poznań: Media Rodzina.

Porcher, Louis. 2004. L’enseignement des langues étrangères. Paris: Hachette.

Marciniak, Zbigniew. 2008. Podstawa Programowa z komentarzami. Tom 3: Języki obce. Warszawa: Ministerstwo Edukacji Narodowej.

Sobkowiak, Paweł. 2012. „Dialog interkulturowy na lekcji języka angielskiego w kontekście polskim”. Neofilolog 38/1:107–128.

Centrum Badania Opinii Społecznej. 2013. „Stosunek Polaków do innych narodów”. DW: 02.II. 2015. http://www.cbos.pl/SPISKOM.POL/2013/K_012_13.PDF

Published
2019-10-29
Section
Articles