Textual Games with Baudelaire in Angela Carter’s Heroes and Villains and The Passion of New Eve

  • Kamila Janiszewska Cornell University in Ithaca, NY
Słowa kluczowe: Carter; Baudelaire; Bakhtin; Barthes; mit; intertekstualność

Abstrakt

[Abstrakt tylko w j. polskim / Abstract only in Polish]

Gry tekstualne z Baudelairem w Angeli Carter Heroes and Villains i The Passion of New Eve

Artykuł poświęcony jest dialogowi powieści Angeli Carter z poezją Baudelaire’a. Odniesienia do twórczości Baudelaire’a są rozproszone w tekstach Carter, fragmenty jego wierszy pojawiają się u niej w formie prozatorskiej. Obrazy z wiersza „Spleen (Jestem jak król...)” służą Carter jako punkt odniesienia dla związków między bohaterami jej powieści, natomiast Baudelaire’a poetyckie przedstawienie przedmiotów i krajobrazów znajduje u odbicie w jej opisach rzeczywistości apokaliptycznej. Co więcej, ton pewnych ustępów z Heroes and Villains i The Passion of New Eve odzwierciedla charakterystyczny dla poezji dekadenckiej nastrój smutku i zagrożenia. Umieszczone w nowym kontekście prozy postmodernistycznej, styl, obrazowanie oraz koncepcje rozwinięte przez Baudelaire’a są jednocześnie komentarzem do fikcyjnych światów Carter, jak i przedmiotem reinterpretacji, a nawet parodii. Reinterpretacja poezji Baudelaire’a splata się u Carter z krytyką koncepcji mitu. Podobnie jak Roland Barthes, Carter postrzega mit jako konstrukt podporządkowujący fakty ideologii. Baudelaire’owski symbol spleenu staje się u Carter główną, wszechogarniającą koncepcją podważającą autorytet fałszywego mitu.

Bibliografia

Bakhtin, M.: The Dialogic Imagination: Four Essays. Ed. M. Holquist. Trans. C. Emerson, M. Holquist. Austin: University of Texas Press 1988.

Barthes, R.: Mythologies. Trans. A. Lavers. New York: Hill and Wang 1997.

Baudelaire, C.: Flowers of Evil. Internet: http://fleursdumal.org (Date of access: 17 Apr 2006).

Carter, A.: Heroes and Villains. London: Heinemann 1969.

Carter, A.: The Passion of New Eve. London: Virago 1990.

Carter, A.: Shaking a Leg: Collected Writings. London: Penguin 1998.

Cassou, J., P. Brunel, F. Claudon, G. Pillement, L. Richard: Encyklopedia symbolizmu. Tł. J. Guze. Warszawa: Wydawnictwa Artystyczne i Filmowe – PWN 1997.

Culler, J.: Nowoczesna liryka: ciągłość gatunku a praktyka krytyczna. Tł. T. Kunz. In: Odkrywanie modernizmu: przekłady i komentarze. Red. R. Nycz. Kraków: Universitas 2004, pp. 227-249.

Day, A.: Angela Carter: The Rational Glass. Manchester: Manchester University Press 1998.

Emerson, C.: “Editor’s Preface”. In: M. Bakhtin. Problems of Dostoevsky’s Poetics. Minneapolis: Univerity of Minnesota Press 2003, pp. xxix-xliii.

Gamble, S.: The Fiction of Angela Carter. Basingstoke: Palgrave Macmillan 2001.

Heistein, J.: Historia literatury francuskiej: od początków do czasów najnowszych. Wrocław: Ossolineum 1997.

Hutcheon, L.: A Poetics of Postmodernism. New York: Routledge 1988.

Jauss, H. R.: Proces literacki modernizmu od Rousseau do Adorna. Tł. P. Bukowski. In: Odkrywanie modernizmu: przekłady i komentarze. Red. R. Nycz. Kraków: Universitas 2004, pp. 21-59.

Jouve, N. W.: “Mother Is a Figure of Speech...” In Flesh and the Mirror: Essays on the art of Angela Carter. Ed. L. Sage. London: Virago 2001, pp. 136-170.

Kamionowski, J.: New Wine in Old Bottles: Angela Carter’s Fiction. Białystok: Wydawnictwo Uniwersytetu w Białymstoku 2000.

Katsavos, A.: “An Interview with Angela Carter” – http://www.centerfor bookculture.org/ interviews/interview_carter.html (Date of access: 31 Nov 2005).

Webb, K.: “Seriously Funny”. In Flesh and the Mirror: Essays on the art of Angela Carter. Ed. L. Sage. London: Virago 2001, pp. 279-307.

Opublikowane
2019-10-04
Dział
Artykuły