Vondel czy Lope de Vega? O teatrze hiszpańskim i niderlandzkich aktorkach

Słowa kluczowe: historia teatru, Amsterdamse Schouwburg, teatr hiszpański, Lope de Vega, aktorki, Ariana van den Bergh, Susanna van Lee

Abstrakt

Autorka artykułu na podstawie rachunków zarejestrowanych w archiwach analizuje popularność najważniejszych sztuk wystawianych na deskach Amsterdamse Schouwburg w latach 1650-1670. Najnowsze badania nad historią teatru niderlandzkiego oraz nad Amsterdamse Schouwburg pokazują, że ówczesna publiczność stawiała międzynarodowy i zróżnicowany gatunkowo repertuar wyżej nad klasyczne tragedie biblijne, które zapisały się w historii literatury. Wśród preferowanej twórczości znajdowały się tłumaczenia komedii hiszpańskich, które od połowy XVII w. przyciągały do teatru tłumy. Widzowie z entuzjazmem przyjmowali zarówno same spektakle, jak i ważne role odgrywane w nich przez kobiety. Miało to poważne konsekwencje dla personelu teatru, ponieważ po raz pierwszy konieczne się stało zatrudnienie aktorek. W amsterdamskim teatrze stały się one wszechstronnymi diwami o wielkim wyczuciu dramatu, przyciągającymi publiczność, która przychodziła specjalnie po to, by ujrzeć je na scenie. Autorka wskazuje na konieczność dalszych badań nad tym zagadnieniem.

Bibliografia

Blom, Frans. Podium van Europa. Creativiteit en ondernemen in de Amsterdamse Schouwburg van de zeventiende eeuw. Querido, 2021.

Blom, Frans, en Olga van Marion. Spaans toneel voor Nederlands publiek. Verloren, 2021. Zeven Provinciën Reeks.

Marion, Olga van. Gouden diva’s. De eerste Nederlandse actrices en hun sporen in de literatuur. Primavera Pers, 2021. Bert van Selm-lezing.

Marion, Olga van, en Tim Vergeer. ‘Spain’s dramatic conquest of the Dutch Republic. Rodenburgh as a literary mediator of Spanish theatre’. De Zeventiende Eeuw, vol. 32, 2016, pp. 40-60.

Rodenburgh, Theodore. Casandra Hertoginne van Borgonie, en Karel Baldeus. Treur-bly-eynde-Spel. Amsterdam: voor Cornelis van der Plasse, 1617. Transcriptie in CENETON.

Serwouters, Johannes. Hester, oft Verlossing der jooden. Amsterdam: Jacob Lescailje, 1659. Transcriptie in CENETON.

Vergeer, Timothy Vergeer. The Theatre of Emotions. The Success of Spanish Drama in the Low Countries (1617–1672). Proefschrift Universiteit Leiden, 2022.

Opublikowane
2022-11-14